ישראל לארה"ב: החריגו אותנו מרפורמת המכסים החדשה

משרד הכלכלה הישראלי: המכסים יובילו לפגיעה בעשרות חברות קטנות ובינוניות

נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס
נתניהו וטראמפ בפגישתם בבית הלבן / צילום: Kevin Lamarque, רויטרס

מכבש לחצים מצד ישראל על הממשל האמריקאי בניסיון להחריג אותה מהרפורמה שעליה הכריז נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, להטלת מכסים גבוהים על יבוא של אלומיניום ופלדה.

ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנה האגף לסחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה למשרד הסחר בארה"ב בבקשה שיחריג את ישראל מהרפורמה שצפויה להגביל יצוא של מתכות לשוק האמריקאי.

הנימוק הרשמי של ישראל הוא שיצוא המתכות ממנה אל השוק האמריקאי שולי, ומסתכם בכ-25 מיליון דולר בשנה, כך שהיא לא מאיימת על הכלכלה האמריקאית. עם זאת, כך נכתב בפנייה למשרד הסחר האמריקאי, הגבלת יצוא האלומיניום והפלדה מישראל לארה"ב תוך קביעת מכסים גבוהים תוביל לפגיעה בעשרות חברות, שרובן קטנות ובינוניות, שפועלות ברחבי הארץ.

הרפורמה שעליה הצהיר בשבועות האחרונים הנשיא טראמפ נועדה להגן על התעשיות האמריקאיות בעיקר מפני יבוא מאסיבי של מתכות מסין. הוא חתם על צווים שלפיהם יוטלו מכסים בגובה של 25% על פלדה ובגובה של 10% על אלומיניום. טראמפ הסביר את מהלכיו בנושא זה כ"תגובה לאיום ביטחוני" שעולה מהיצוא הנרחב של מתכות, באופן שהוביל לגל של סגירות מפעלים בארה"ב.

המגבלות נכנסו לתוקף בסוף השבוע באופן זמני ובתחילת מאי אמורות להיכנס לתוקף לצמיתות. בהתאם להחלטת טראמפ, שבע מדינות - קנדה, ברזיל, מקסיקו, קוריאה הדרומית, האיחוד האירופאי, ארגנטינה ואוסטרליה - ייהנו מהחרגה מהמגבלות, לפחות בשבועות הקרובים (ראו מסגרת).

גורמים בתעשייה התקשו להעריך את הסיבות שהובילו את הנשיא טראמפ להחריג את המדינות האלה מהרפורמה החדשה: "סביר להניח שלממשל האמריקאי יש אינטרס ייחודי בהחרגת כל אחת מהמדינות האלה מרפורמת המכסים בשלב הזה. לפחות עד תחילת מאי תנסה לקבל מכל אחת מהן משהו בתמורה", העריך גורם בתעשייה. "בשלב הזה קשה מאוד להעריך את הסיכוי שהממשל האמריקאי ייעתר לבקשת ישראל. כרגע הסיכויים נראים 50%-50% וניתן להעריך שעד שתתקבל החלטה בנושא, לכאן או לכאן, יעברו כמה שבועות".

לפי איגוד תעשיות המתכת בהתאחדות התעשיינים, בישראל פועלות כ-50-60 חברות שיושפעו מהגבלת הסחר עם ארה"ב בעקבות המכסים הגבוהים על אלומיניום ופלדה. לפי נתוני האיגוד, יצוא מוצרי הפלדה לשוק האמריקאי הסתכם ב-2017 בכ-21 מיליון דולר ויצוא מוצרי אלומיניום לשוק זה הסתכם אשתקד בכ-3-4 מיליון דולר: "מדובר ביצוא בהיקפים שוליים מאוד, שלא מאיים כלל על המשק האמריקאי, אך עצירתו תפגע קשות בעשרות תעשיות ישראליות. מן הראוי שארה"ב תחריג אותנו מהמהלך הזה בשם הידידות הטובה בין המדינות והאינטרסים המשותפים שלנו", אמר גורם בכיר בהתאחדות התעשיינים.

גורמים בתעשייה אמרו בסוף השבוע ל"גלובס" כי מלבד הפנייה הרשמית שעשה משרד הכלכלה לממשל האמריקאי, גם שגרירות ישראל בוושינגטון פועלת בנושא זה, כמו גם איפא"ק, השדולה האמריקאית למען ישראל בארה"ב.

בפנייה שעשה נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, בימים האחרונים לבכירים בקהילה היהודית בארה"ב ולראשי איפא"ק נכתב בהתייחס להעלאת המכסים על יבוא המתכות לארה"ב כי "צעד חד-צדדי זה עלול לפגוע בסחר בין שתי המדינות ולהערים קשיים על עשיית העסקים. לדעתנו, אין להציב את ישראל באותה קטגוריה של יצואנים גדולים של פלדה ואלומיניום כמו הודו וסין".

הנתונים במספרים:

21 מיליון ד' - היקף יצוא פלדה מישראל לארה"ב

4 מיליון ד' - היקף יצוא אלומיניום מישראל לארה"ב

60-50 - חברות ישראליות עלולות להיפגע מהגבלת היצוא