דוחות אלקטרה צריכה: גולן טלקום מחזקת, ואווי מחלישה

רשת הסלולר, שנרכשה בידי חברת הקמעונות לפני כשנה, נהנתה משינוי הסכמים וצמצום הוצאות שהובילו לשיפור של 24% ברווח הגולמי שלה

זאב קלימי / צילום: איל יצהר
זאב קלימי / צילום: איל יצהר

דוחות חברת הקמעונות אלקטרה מוצרי צריכה (אמ"צ) שפורסמו היום חשפו שיפור נאה בפעילות רשת הסלולר גולן טלקום בה היא מחזיקה.

בסיכום שנתי, למרות שחיקה של כ-2% בהכנסותיה שהגיעו ל-537 מיליון שקל, הצליחה גולן טלקום לשפר את הרווח הגולמי שלה ב-24%, ל-184 מיליון שקל.

הרווח התפעולי שלה בסיכומה של 2017 קפץ בכ-90% ל-155 מיליון שקל, ורווחיה לפני פחת, הפחתות ומסים (EBITDA) קפצו ב-81% ל-132 מיליון שקל.

ככל הידוע, השיפור בתוצאות מבוסס רובו ככולו על צמצום הוצאות, וככל הנראה יש קשר לקיטון בהוצאותיה של גולן טלקום למשווקים ולכך שהחברה הצליחה להשיג הסכם יעיל ומשופר עם חברת סלקום, המפחית משמעותית את הוצאותיה התפעוליות.

בגולן טלקום מייחסים את השיפור ברווחיות הגולמית "בעיקר לשינוי הסכמים" וכן מציינים כי "בשנים האחרונות חל קיטון מתמשך בשיעור הוצאות מכירה ושיווק מההכנסות", וזאת בעיקר "כתוצאה מצמצום סעיפי הוצאות שכר ועמלות, לאור קיטון בהוצאות גיוס לקוחות", וכן בהשפעת יישום תקן חשבונאי חדש (IFRS15) המשפיע על היוון עמלות משווקים.

תרומת מגרי הפעילות
 תרומת מגרי הפעילות

אמ"צ השלימה בתחילת אפריל 2017 את רכישת גולן טלקום, בתמורה של כ-350 מיליון שקל. עוד עולה מהדוחות כי במהלך הרבעון הרביעי של 2017 איבדה גולן טלקום 8,000 מנויים, ובסוף 2017 מספר המנויים שלה עמד על 893 אלף, לעומת 901 אלף מנויים בסוף ספטמבר 2017. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) עמדה במהלך הרבעון הרביעי של השנה האחרונה על כ-49 שקל - נתון הנחשב נמוך יחסית למרבית המתחרות.

אמ"צ: הפסד ברבעון הרביעי

פעילותה העיקרית של אמ"צ, הנמצאת בשליטת קבוצת אלקו של האחים דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, מתרכזת בייבוא ושיווק מוצרי צריכה חשמליים (מוצרי אלקטרה, פיליפס, ווירפול ואחרים) והפעלת רשתות השיווק למוצרי חשמל - מחסני חשמל ושקם אלקטריק (מגזר קמעונות החשמל).בחודשיים האחרונים עלתה אמ"צ לכותרות בעקבות סכסוך אליו נקלעה מול יצרן מוצרי הסלולר של מותג וואווי (Huawei) הסיני.

זה התחיל עם עדכון של אמ"צ מחודש פברואר לגבי טענות של היצרן "בדבר אי-עמידה לכאורה של החברה ביעדי רכש מינימליים בשנת 2017" ונמשך עם תביעה שהגיעה אמ"צ נגד היצרן מוקדם יותר החודש בטענות שונות ובהיקף של 80 מיליון שקל.

אמ"צ השלימה בתחילת 2017 עסקה לרכישת 70% מחברת אלפא טלקום - יבואנית ומפיצת מוצרי וואוי, במסגרתה העמידה לחברה הנרכשת מימון בהיקף של כ-31 מיליון שקל.

בסיכום שנתי מציגה אמ"צ הפסד מגזרי של כ-44 מיליון שקל, וזאת בגין הפחתת נכסים בלתי מוחשיים המיוחסים לפעילות ההפצה של וואווי, יותר ממחצית הסכום (כ-24 מיליון שקל) בסיכום הרבעון הרביעי של 2017.

עוד מעדכנת אמ"צ כי בשלב הנוכחי היא ממשיכה למכור ולספק שירות למכשירים, באמצעות המלאי הנוכחי, וכי היא תבחן את המשך הפעילות בהתאם להתפתחויות המשפטיות.

הפחתה זו הובילה את אמ"צ לסכם את הרבעון הרביעי של 2017 בהפסד של כ-13 מיליון שקל, אחרי רווח נקי של 13.5 מיליון שקל שהציגה ברבעון המקביל של 2016.

"כניסת אמזון תיקח שנים"

למרות האירועים השליליים האחרונים בגזרה זו, בתמיכת איחוד תוצאותיה ותוצאות גולן טלקום, סיכמה אמ"צ שנת פעילות חיובית הממשיכה את הסנטימנט המאפיין את עסקיה כבר תקופה לא קצרה.

זו באה לידי ביטוי בצמיחה שנתית של כ-22% בהכנסותיה, שהצטברו ל-2.9 מיליארד שקל לצד זינוק של כ-50% ברווחיה שהצטברו ל-164 מיליון שקל וזאת אחרי שיפור השורה הגולמית והתפעולית. בסיכום הרבעון הרביעי הכנסותיה טיפסו ב-39% לכ-700 מיליון שקל ובאמ"צ מציינים כי בנטרול השפעות וואווי, הרווח הנקי לרבעון הרביעי היה מגיע לכ-12.5 מיליון שקל.

זאב קלימי, מנכ"ל אמ"צ, התייחס היום למגמות בשוק ובין היתר אמר כי "אני מטיל ספק בכך שאמזון מתדפקת על הדלתות, ובכניסה מיידית של אמזון. הכניסה שלה היא תהליך של כמה שנים, ואם היא תיכנס, היא תהיה תלויה בנו בתור יבואנים בלעדיים של מותגים". במקביל התגאה קלימי בהיעדר הנוכחות של שקם אלקטריק ומחסני חשמל בקניונים ואמר כי "יצאנו מהקניונים והוכחנו שאפשר להצליח בישראל בלי להיות נוכח בקניונים".

עוד קלימי יצא נגד הרפורמה של שר האוצר, משה כחלון, "נטו הוזלות", במסגרתה הוכרז על ביטול מס הקנייה על מוצרי חשמל ואמר כי "זה פגע בהכנסות. הצהירו שם על שינוי לפני שהוא קרה באמת. אנשים עצרו קניות ולא הגיעו לחנויות".