שאיפות גבוהות: כך בודקים את איכות הקנאביס בקלות בבית

מלבד דעות קדומות, הבעיה המרכזית ששוק הקנאביס הרפואי מתמודד איתה כיום היא בעיית הסטנדרטיזציה ■ "המוצר שלנו מאוד קל לשימוש. לרוב המטופלים אין את הידע והיכולת להכין דוגמיות ולנתח תוצאות"

קנאביס / צילום: שאטרסטוק
קנאביס / צילום: שאטרסטוק

מכשיר חדש של הסטארטאפ הישראלי GemmaCert, מאפשר לבדוק את הרכב החומרים הפעילים (THC, CBD) בפרחי קנאביס לפני צריכתם, מבלי לפגוע בפרח הנבדק. המכשיר נראה כמו כלי מטבח שישתלב בטבעיות בין מעבד המזון והבלנדר בבית ממוצע, ואינו דורש ידע מקצועי בהפעלתו.

GemmaCert הציגה את המכשיר לראשונה בחודש שעבר בכנס ה"Emerald" בקליפורניה, ובפעם השנייה בקנאטק - כנס הקנאביס הישראלי שנערך השבוע בתל אביב זו הפעם הרביעית. בכנס עלה כי מלבד דעות קדומות, הבעיה המרכזית ששוק הקנאביס הרפואי מתמודד איתה כיום היא בעיית הסטנדרטיזציה. כיוון שכל פרח הוא שונה מבחינת הרכב החומרים ומינונם, רופאים מסתייגים מלרשום את התרופה, חולים סובלים מאי-יציבות וחוסר יכולת לצפות את השפעותיה, וחברות הביטוח חוששות. על כן, מייסדי GemmaCert, ד"ר גיא סיטון ופרופ' עודד שוסיוב החליטו לייצר מכשיר שנועד לעזור לקהילה הרפואית להתמודד עם הבעיה.

"המערכת משלבת מספר טכנולוגיות" סיפר סיטון, המכהן כמנכ"ל GemmaCert, בשיחה עם "גלובס". "יש שילוב של שני חיישנים - ספקטרומטר ומצלמה, ושל דאטה סיינס. כאשר הפרח מוכנס למכשיר הוא מואר על ידי מקור אור. הספקטרומטר קולט את החזרי האור ויודע לזהות את ההרכב והמינון של החומרים המצויים לפי אורכי הגל. החומר הפעיל מפוזר באופן לא אחיד בפרח הקנאביס, על כן יש שימוש במצלמה שעושה עיבוד תמונה ויודעת לומר לחיישן מאיפה לקחת את הדגימות בצורה האפקטיבית ביותר. המידע שנקלט מהחיישנים עובר דרך הסמארטפון לענן, שם הוא עובר עיבוד בעזרת אלגוריתמיקה מתקדמת שהופכת את המידע הזה לתוצאות. המשתמש מקבל את התוצאות האלה חזרה לנייד. היום התהליך לוקח בין דקה לשתי דקות".

בניגוד למכשירי מדידה אחרים בהם נעשה שימוש במעבדות, בחירת העיצוב של המכשיר לקחה בחשבון שימוש פשוט וביתי, לדברי סיטון: "כשהגענו לשלב שבו צריך לחשוב איך המוצר יראה, החלטנו שאנחנו רוצים להיכנס לשוק עם מוצר שלא נראה כמו מכשיר מדידה שנמצא בתוך מעבדה או כמו מוצר אנליטי. הסיבה היא שהמוצר שלנו מאוד קל לשימוש. לרוב המטופלים אין את הידע והיכולת להכין דוגמיות ולנתח תוצאות. אנחנו רצינו לתת כלי נוח ופשוט שמופעל מא' ועד ת' דרך הסמארטפון".

המכשיר יצא לשוק לפני כחודש ומחירו עומד על 4,000 דולר. כל שימוש במכשיר יהיה כרוך בעמלה של בין דולר אחד לחמישה. "אנחנו מכוונים לשוק המקצועי של הקנאביס הרפואי, אבל אנחנו בהחלט רואים ביקוש גם אצל מגדלים או משתמשים ביתיים", סיפר סיטון. הדבר אינו מפתיע בהתחשב בחלופה: שליחת החומרים למעבדה מקצועית, המתנה של שבועיים לפחות ועלות של מאות ואלפי דולרים לכל בדיקה. קהל היעד של GemmaCert הם אמנם גופים מקצועיים בכל שרשרת אספקת הקנאביס הרפואי, אך בחברה לא יתנגדו למכור את המכשיר לכל דורש: "בסופו של דבר אנחנו מוכרים ציוד, זו אחריות הלקוח, הצרכן, לוודא שהוא לא עובר על החוק".

בעיית הסטנדרטיזציה אינה סיבה חדשה להתנגדות לשימוש בקנאביס בקהילה הרפואית: לאורך המאה ה-19, הקנאביס שימש ברפואה המערבית כתרופה נפוצה לשיכוך כאבים. בסוף המאה ה-19 הקנאביס ותרופות מבוססות צמחים אחרות איבדו בהדרגה את תמיכת הקהילה הרפואית, עם המצאת האספירין - ראשונת התרופות שסונתזו במעבדה. האספירין אפשר לרופאים לראשונה לרשום למטופלים תרופה במינון קבוע, שאת השפעותיה יכלו לצפות מראש. כך צמחי מרפא, ואיתם הקנאביס, איבדו את מקומם לטובת תרופות כימיות.

"מבחינת פוטנציאל, אנחנו בהחלט רואים פוטנציאל באופן כללי בתחום של צמחי מרפא", אמר סיטון. "גם ברפואה הסינית המסורתית וגם בהודית יש התבססות על צמחי מרפא. ידוע שהצמחים שנעשה בהם שימוש הם יעילים, אבל לא ידוע בדיוק באיזה הרכב ומינון נוצרת ההשפעה הרצויה. כרגע החברה ממוקדת קנאביס אך בהמשך היא בהחלט תוכל להתרחב לפיתוח פתרונות לצמחי מרפא אחרים".

ת.ז.

תחום: ביוטכנולוגיה וקנאביס

שנת הקמה: 2015

גיוסים: סיד (2016) של מיליון דולר, וראונד A של 2.25 (2017) מיליון דולר, 3.25 מיליון דולר סה"כ.

משקיעים:

מייסדים: ד"ר גיא סיטון (מנכ"ל) - תזונה ובריאות, פרופ' עודד שוסיוב (מדען ראשי) - חקלאות

עובדים: 10 ברעננה