ביקושים ערים לזמני פרסום נרשמים לקראת חג הפסח

לקוחות שהם לא בהגדרה "מפרסם לחג" מושכים או טיפה לפני החג או קצת לאחריו ■ זה גם יותר זול וגם הברייקים פחות עמוסים ■ בחג הזה כולם משכו אחורה - במקום שלושה שבועות לפני החג חמישה וחצי שבועות לפניו

ביקושים ערים לזמני פרסום נרשמים בתקופה האחרונה לקראת חג הפסח. הביקוש לפרסום גבוהה יותר מההיצע אך בשונה משנים קודמות בהם התאפיין החג בפיק חד - כמעט היסטרי של ביקוש לתקופה קצרה הפעם מדווחים חברות המדיה על שינוי מסוים - אולי אפילו סוג של התבגרות.

שלא לייחוס מסביר בכיר שאין פחות ביקושים משנים קודמות - השנה הם רק 'נמרחו' על יותר זמן משהיה נהוג בעבר. הפרסום לחגים הוקדם בחודש. בדרך כלל הפרסום לפני החג מורכב ממפרסמים שהם לא באמת מפרסמי חג לצד מוצרי מזון וניקוי שהם חג בהגדרה. כולם למדו למשוך שבועיים אחורה עם מי שלא חייבים. וכך יש ביקוש יותר גבוה ע"פ תקופה ארוכה במקום פיק של שלושה שבועות.

לקוחות שהם לא בהגדרה "מפרסם לחג" מושכים או טיפה לפני החג או קצת לאחריו. זה גם יותר זול וגם הברייקים פחות עמוסים. בחג הזה כולם משכו אחורה - במקום שלושה שבועות לפני החג חמישה וחצי שבועות לפניו. אז יש ביקושים לפרסום כמו כמו בשנה שעברה - אולי אפילו קצת יותר. אבל זה פחות מורגש.

"כמידי שנה גם ב-2018 אנחנו מזהים תפוסה גבוהה במרבית אמצעי המדיה" אומר נבו כרמי משנה למנכ"ל משרד הפרסום יהושע TBWA. "הטלוויזיה מלאה עד אפס מקום אבל החג הזה לא מדובר על דחייה מאסיבית של מפרסמים מחוץ ללוח. כל המלאי נמכר ויש קמפיינים שלא מצליחים לקבל את מלוא הזמנות אבל בפסח שעבר המצב היה חריף משמעותית.

"ניכר כי בכמה קטגוריות יש ירידה בפעילות ביחס לפסח שעבר, שוק האופנה שחווה מזה תקופה האטה הוריד השקעות בפרסום, גם שוק הריהוט, שואבי אבק, משקאות תוססים, מפרסמים בחג הזה פחות. זה כך במרבית אמצעי המדיה, גם בשילוט ועיתונות".

לדברי כרמי בשווקים רבים יש דיווחים על האטה במכירות. "במצבים כאלו" הוא אומר "מפרסמים לעיתים נוקטים טקטיקות פעולה הפוכות. יש כאלו שמגיבים להאטה בהקטנת תקציבי פרסום בכדי לצמצם נזקים ויש כאלו שנוקטים בדיוק הפוך ולוחצים על הגז בכדי להילחם על נתחי שוק בעוגת מכירות שמתכווצת. נותר רק לראות האם מצטברים כאן סימנים של האטה במשק שישפיעו ללא ספק על שוק הפרסום והמדיה. אין ספק שנראה לא מעט מפרסמים מבוססים שינצלו את התקופה הזו בכדי לגזול נתחי שוק ממתחרים שיאלצו לצמצם פרסום עקב ירידה במכירות".