למנוע את הירי ההמוני הבא? יוטיוב חוסמת הדגמות של כלי נשק

אתר העלאת הסרטונים הודיע על מדיניות חדשה על פיה לא יפורסמו סרטוני הדרכה או קישורים למכירת כלי נשק ■ "יוטיוב מתפקדת בתור כיכר העיר הוירטואלית, לכן צנזורה יכולה להראות כפגיעה בחופש הביטוי"

נשק / צילום: שאטרסטוק
נשק / צילום: שאטרסטוק

יוטיוב יוצאת במדיניות חדשה האוסרת העלאת סרטונים שמקדמים מכירה של כלי נשק או מקשרים לאתרים שמוכרים אותם. יאסרו גם סרטונים שבהם הדרכות להרכבת רובים. הפלטפורמה של יוטיוב הייתה פופולרית עד היום בקרב חובבי כלי נשק ורובאים, והמדיניות החדשה שלה עשויה להיראות כנקיטת עמדה בנושא הבקרה על כלי נשק, שנחשב טעון ושנוי במחלוקת במיוחד בארה"ב.

יוטיוב ניצבה בפני ביקורת רבה עד היום מכיוון שאפשרה העלאת סרטונים על רובים, פצצות ונשקים קטלניים אחרים. לפי בלומברג, יש 25 מיליון תוצאות חיפוש לשאלה "איך לבנות רובה" באתר, למרות שלא כולן רלוונטיות. המדיניות החדשה תיאכף החל מאפריל, אך חברת נשק בשם Spike’s Tactical פרסמה בפייסבוק כי כבר הושעתה מיוטיוב בשל "הפרות חמורות וחוזרות" של כללי הפלטפורמה.

מיוטיוב נמסר כי הערוץ הורד בטעות והוחזר לרשת. משתמש אחר בשם InRange TV כתב בפייסבוק שבעקבות שינוי המדיניות הוא יעבור להעלות סרטונים באתר למבוגרים בלבד "פורנהאב", בטענה שהוא יציע לו חופש פעולה רב יותר מיוטיוב.

"אנחנו מעדכנים ומתאימים באופן שוטף את אכיפת המדיניות שלנו. כבר זמן רב שאנו אוסרים על מכירת כלי נשק, ולאחרונה הודענו ליוצרים על עדכונים שאנחנו עושים לגבי קידום המכירה של נשקים ואביזרים", נמסר מדובר יוטיוב לבלומברג.

קבוצת לובי של תעשיית הנשק בארה"ב בשם "ארגון ספורט הירי הלאומי" קרא למדיניות של יוטיוב "מדאיגה". הארגון אמר בהצהרה לבלומברג כי "אנו חושדים שייחסם הרבה יותר תוכן ממה שהוצהר, יש פה פוטנציאל לחסימה של תוכן חינוכי שמשרת מטרות של הדרכה, כישורי בנייה ואפילו בטיחות. כמו פייסבוק, יוטיוב מתפקדת עכשיו בתור כיכר העיר הוירטואלית. לכן צנזורה יכולה להראות כפגיעה בחופש הביטוי".

יוטיוב הגבילה תוכן מספר פעמים בשנה שעברה, אך רוב השינויים עירבו ביטול מודעות ממספר קטגוריות של סרטונים. ההחלטה בדבר התוכן המקדם כלי נשק מגיעה מספר ימים לפני קיומה של צעדת מחאה שמארגנים תלמידים ששרדו את אירוע הירי בתיכון בפלורידה.