שופרסל לא קיבלה מיכלי משקה לפיקדון לפני פסח - ותפצה

שופרסל תיאלץ להעניק הנחות שיגלמו פיצוי בסכום כולל של 370 אלף שקל, אחרי שלא קיבלה מיכלי משקה לפיקדון בתקופה שלפני חג הפסח מטעמי כשרות -כך סוכם במסגרת הסדר פשרה שהושג בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית

שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי
שופרסל דיל / צלם: אריאל ירוזלימסקי

אז מה חזק יותר? חוק הפיקדון או דרישות הרבנות הראשית לכשרות? שופרסל תיאלץ להעניק הנחות שיגלמו פיצוי בסכום כולל של 370 אלף שקל, אחרי שלא קיבלה מיכלי משקה לפיקדון בתקופה שלפני חג הפסח מטעמי כשרות. כך סוכם במסגרת הסדר פשרה שהושג בעקבות בקשה לאישור תובענה כייצוגית שהוגשה נגד הרשת בשנת 2006.

בבקשה נטען כי בימים שלפני חג הפסח סירבה שופרסל לקבל מכלי משקה ריקים מסומנים (מכלי משקה החייבים בפיקדון) כנגד תשלום דמי הפיקדון ובכך, נטען כי שופרסל מפרה את חוק הפיקדון שנחקק ב-1999.

שופרסל טענה מנגד כי היא רשת כשרה הפועלת תחת פיקוחה של הרבנות הראשית לישראל ובהתאם להנחיות משגיחי הכשרות, לפיכך, נטען שבכל שנה לקראת חג הפסח נדרשת שופרסל להכשיר את כלל סניפיה בהתאם להוראות הרבנות הראשית, כאשר הליך ההיערכות מתחיל מספר ימים לפני החג - בהתאם להוראות משגיחי הכשרות חדלה מלקבל מכלי משקה מסומנים 5 ימים לפני ערב החג. עוד טענה כי מדובר בפגיעה זוטרה.

הסכם הפשרה שאישר בית המשפט המחוזי בירושלים קובע כי הרשת תעניק ללקוחותיה הנחה של 40 אגורות בכל רכישה של מכל משקה החייב בפיקדון והנחה של 2.4 שקל לשישיית מכלי משקה (למעט שתייה חריפה), עד לגובה סכום פיצוי כולל בסך 370 אלף שקל.

עוד סוכם כי הרשת תקבל מיכלי משקה בתקופה שלפני חג הפסח כאשר יישום הוראות החוק בימים שלפני ערב הפסח ייעשה בהתחשב בהנחיות הכשרות לפסח שייתנו על-ידי הרגולטור (כיום - הרבנות הראשית לישראל).

בשנה שעברה, על-פי ההנחיות של הרבנות הראשית על רשתות השיווק היה להפסיק לקבל מכלי משקה לפי חוק הפיקדון בשעה 21:00 ביום שלפני ערב החג. בנוסף, התובע יקבל גמול בסך 40 אלף שקל, ובא-כוחו יקבל שכר-טרחה של 140 אלף שקל. את התובע ייצג עו"ד נועם צוקר, ושופרסל יוצגה על-ידי עו"ד עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות'.