ביהמ"ש למחזיקי אג"ח אפריקה: "חכו עד לבירור סוגיית המס"

בדיון שנערך היום בהסדר החוב האיץ השופט אורנשטיין בצדדים להגיע לפשרה שתאפשר את אישור ההסדר, והעברת הבעלות בחברה לידי מוטי בן משה

איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר
איתן אורנשטיין / צילום: איל יצהר

הסדר החוב השני של חברת אפריקה ישראל עם נושיה הולך ומתקרב לכדי סיום, אולם המהמורות עדיין קיימות, ויכולות לעכב את אישורו. כך לפחות עלה מהדיון הראשון על הסדר החוב שהתקיים היום בפני נשיא בית המשפט המחוזי בת"א, השופט איתן אורנשטיין.

לאפריקה ישראל חוב של 3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח משלוש הסדרות שלה (כ"ו-כ"ח). בדיון ביקש הנשיא אורנשטיין לפתור את כל הבעיות הקשורות לאישור ההסדר, ובראשן זו עם רשות המסים, במטרה להביאו לקו הסיום בהקדם האפשרי. עם זאת, את הפשרה שהציע השופט יידרשו הנושים לאשר מחדש, או שיעמידו את החברה בפני סיכון של כניסה לפירוק.

בינואר האחרון, ימים בודדים לפני אישור הסדר החוב באסיפות הנושים, הוציאה רשות המסים לאפריקה ישראל צו מס על סך 245.5 מיליון שקל, על בסיס חובות שצברה החברה בעת מימוש הסדר החוב הראשון שלה בשנת 2010. בתגובה, הגישו אפריקה ישראל והמשקיע בהסדר החוב, מוטי בן משה, בקשה לבית המשפט לבטל את הצו ולקבוע שאינו בתוקף, מאחר שהוא סותר הן את הרולינג שקדם להסדר והן את השומה שקיבלה החברה בדצמבר 2016.

בסיומו של דיון ארוך הציע השופט לצדדים פשרה, שלפיה החוב שבנידון יופחת לסך של עד 120 מיליון שקל בלבד, ונוסף על כך, ייקבע כי מס הכנסה יהפוך לנושה בדין קדימה עד להחלטה בנוגע לחוב הנטען. כך, שלאחר תשלום החוב לנושים המובטחים, יופקד סכום של 120 מיליון שקל עד בירור צו המס, ורק מעבר להפקדה זו יוכלו מחזיקי האג"ח לקבל תמורות מזומן נוספות במסגרת ההסדר.

עוד המליץ השופט לצדדים לפנות לגישור בנושא, כדי לחסוך התדיינות של שנים בבית המשפט, וקבע כי על נאמני האג"ח יהיה להביא את הנושא לאסיפות מחזיקי האג"ח. את תשובות הנושים על הצעת הפשרה שלו הוא ביקש לקבל ל-26 במארס, במטרה לאשר את הסדר החוב ולהוציאו אל הפועל עוד לפני השלמתו של הגישור, וזאת תוך גידור הסיכונים למחזיקי האג"ח.

לפי פשרה זו, בן משה לא יידרש לפתוח את הסדר החוב, וכל תשלום למס הכנסה יופחת מהתמורה למחזיקי האג"ח.

ההתנגדויות של קבוצת אלון ושו"ב

לאחר סיום הדיון בנוגע לסוגיית המס, החל השופט לדון בהתנגדויות השונות להסדר. תחילה פנה השופט לחברת שיכון ובינוי ולקבוצת אלון, בבקשה להבין את התנגדותן להסדר. השתיים שותפות עם אפריקה ישראל בשליטה בחברות שמפעילות את כביש 6, והגישו התנגדות להסדר בעקבות החלק שבו שכולל את מכירת ההחזקה של אפריקה ישראל לידי דור אלון, שגם היא בשליטת בן משה.

הן לשיכון ובינוי והן לקבוצת אלון זכות סירוב וזכות הצטרפות במסגרת עסקה שכזו. השתיים רצו לשמור על זכויותיהן, למרות שטרם הודיעו מה בכוונתן לעשות. בדיון טען בן משה כי שיכון ובינוי לא הגישה עד כה שום הצעה לרכישת החברות המפעילות את כביש 6, ובמקביל ציין כי אם קבוצת אלון תרצה לממש את זכותה, ולמכור את ההחזקה שלה, אז דור אלון תקנה גם את ההחזקה הזו.

בעקבות הדברים ביקש עו"ד עופר צור, בא כוחה של שיכון ובינוי, לקבוע תקופה של 30 יום שבסיומה תחליט החברה אם לרכוש את הנתח של אפריקה ישראל במחיר של 165 מיליון שקל (כפי שנקבע בעסקה עם דור אלון), ואילו לקבוצת אלון תהיה כאמור זכות הצטרפות לעסקה זו. הנשיא אורנשטיין קיבל את רוח הדברים, וקבע כי בתוך 30 יום ממועד אישור הסדר החוב, יידרשו שיכון ובינוי וקבוצת אלון להודיע מהי החלטתן בנושא.

בהמשך עסק הדיון בהתנגדויות לסעיפים בהסדר שמעניקים פטור מתביעות לאפריקה ישראל ולנושאי המשרה בה. באי כוחם של התובעים ביקשו להציג את היתרונות הגלומים בתביעות אלו, אולם מדברים שאמר הנשיא אורנשטיין עלה, כי נטייתו היא לדחות התנגדויות אלו, מאחר שהנושים בחרו ביודעין ובתמיכה של 100% לאשר את ההסדר עם הפטור בתוכו.

עם זאת, בהמשך עסק הדיון בפטור הכללי שמקבל גם בעל השליטה הנוכחי ויו"ר אפריקה ישראל, לב לבייב, וזאת כאשר כנגדו תלויה תביעה נגזרת בחשד לתרמית. מדובר בתביעה שאת הגשתה אישר ביהמ"ש העליון, אולם שבגישור שנערך לאחר מכן אצל נשיא העליון לשעבר, אשר גרוניס, נקבע כי סיכוייה קלושים.

עוה"ד אופיר נאור, בא כוחה של סדרת אג"ח כ"ח, אמר בנושא כי "אין עילת תביעה ואין אפשרות לתבוע על משיכות כספים. יש אפשרות לתבוע רק על החלטות מנהליות, ולדעתנו יש לכך עלויות מאוד גבוהות. יש כאן בעל שליטה שמוסר את המפתחות של החברה ללא התנגדות, ומבין שהחברה שייכת לנושיה. אנחנו לא שמחים לתת פטור, אבל יש הצעה של המציע וזאת היתה הצעתו".

עו"ד רענן קליר, בא כוחו של בן משה, אמר כי "לנו אין אינטרס לתבוע את לב לבייב. אם הנושים רוצים ליהנות מהתביעה, אז גם ההוצאות צריכות ליפול על כתפיהם".