גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חוק שכירות הוגנת? עובש, פטריות וצואת יונים במטבח

חוק שכירות הוגנת אמנם קובע קריטריונים לדירות ראויות למגורים אולם דירות שאינן עומדות בסטנדרטים הללו עדיין מתפרסמות ■ השוכרים מלינים על תנאים לא אופטימליים למגורי אדם

דירה להשכרה פטריות שצצו מהמשקוף/ צילום: פייסבוק
דירה להשכרה פטריות שצצו מהמשקוף/ צילום: פייסבוק

בשוק השכירות הישראלי אפשר למצוא "מציאות" מכל הסוגים. חלק מהדירות סתם ישנות, קטנות מאוד ומושכרות במחירים מופקעים, וחלק אפילו מוגדרות לפי החוק כדירות שאסור להשכיר.

למרות שחוק שכירות הוגנת, שעבר ביולי 2017, מגדיר מהן דירות ראויות, לא חסרות בשוק כאלו לא ראויות שמוצעות להשכרה. יש כל כך הרבה כאלה, שעוד הרבה לפני שעבר החוק הוקמו קבוצות מחאה בפייסבוק המקודשות רק לדירות מהסוג הזה. חלק מהן אלו "את הדירה הזאת צריך להשאיר ריקה", "חרם הדירות הגדול", "דירות שמדכאות אותי" וקבוצות נוספות שממשיכות להיפתח.

ע', מנהל קבוצת "את הדירה הזאת צריך להשאיר ריקה", מספר על הממצאים מהשטח: "אנו רואים דירות כאלה כל יום: באחת אין מטבח, בשנייה אין אוויר ובשלישית אין חלון. גם אם כמה אנשים יעבדו על כך במשרה מלאה, לא נצליח להעלות לקבוצה את כל הדירות האלה.

"דוגמה טובה לכך היא מרתפים ומחסנים. החוק אינו מתיר מגורים בנכסים כאלו, למעט במקרים שהם עברו הסבה חוקית, קיבלו היתר מגורים ונרשמו בעירייה למגורים. באלו שאינם חוקיים קיימות סכנות בריאותיות לשוכרים. כאשר מדובר על נכסים ללא חלונות, או חלונות מאוד קטנים מתחת לאדמה עם חשש לגז ראדון, או מרתפים שאין בהם אפילו מטבח. אבל מחסנים ומרתפים נפוצים מאוד בתל אביב וגם בראשון לציון, פתח תקווה וירושלים, וגם בחדרה, בדגש על שכונת גבעת אולגה".

"דוגמה נוספת היא דירות מחולקות לא חוקית ובגודל שאינו עונה על ההגדרה המינימלית של דירה או יחידת מגורים. לרוב בדירות כאלו יהיו מורכבות גלריות בצורה חלטוריסטית, והשוכרים נאלצים לישון בבוידעם או במיטה תלויה באוויר צמודה לקיר".

"אחת ממטרות הקבוצה היא העלאת המודעות לכך שאסור לשכור את חלקן הגדול של הדירות הללו בכלל, ואת אלו שאפשר לשכור חייבים להוריד במחיר בצורה משמעותית על ידי כך שיישארו ריקות לאורך זמן. האם זה עוזר? בחלק מהמקרים רואים את הדירות שמועלות בעמוד נשארות ריקות לאורך שבועות ולעתים חודשים. ישנם מרתפים בפתח תקווה שעלו בעמוד שלא הושכרו כבר ארבעה חודשים. בחלק מהמקרים המחירים יורדים במאות שקלים, וזה כשלעצמו חיסכון של אלפי שקלים בשנה לשוכרים.

"לצערנו, למרות העבודה שלנו ושל אתרי מחאה נוספים, והעלייה במודעות של השוכרים לזכויותיהם, ברוב המקרים הדירות האלו בסוף מושכרות, גם אם במחיר נמוך ממה שנדרש מלכתחילה".

אם נתקלתם בדירה שכזאת, מעבר לפרסום המודעה בקבוצות מחאה בפייסבוק, אפשר גם לפנות ליוזמי חוק שכירות הוגנת עצמם לסיוע.

דירה להשכרה עם עובש/ צילום: פייסבוק

"כל התקרה דולפת מים לתאורה ולארונות"

חברי הכנסת סתיו שפיר ורועי פולקמן חברו ליו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית רם שפע והקימו אתר ייעודי לכלל השוכרים בישראל, שבו הוקמה גם תיבת פניות אליה יוכלו לכתוב השוכרים הנתקלים בבעיות מול מתווכים ובעלי דירות ולקבל סיוע משפטי וכלכלי. בשלב זה נאספו עשרות פניות, שכרגע נמצאות בבחינה.

עיקרי הפניות שהגיעו משוכרים היו קשורות לסוגיית התשלום למתווכים, שיפוץ בלאי סביר ודירות שאינן ראויות למגורים.

הנה כמה פניות שכבר הגיעו לתיבה לאחרונה:

"רטיבות חמורה בדירה. כל התקרה דולפת מים לתאורה לארונות ולמיטה, כל הקיר עובש ופטריות כתוצאה מהרטיבות. עד היום הליקוי לא תוקן ונאלצנו לעזוב את הבית ולשכור דירה אחרת, הודענו לבעל הבית שאנו עוזבים את הדירה אך הוא מסרב להחזיר לנו את הצ'קים".

"יחידת המגורים התמלאה בעובש, רטיבות ופטריות, בעל הדירה לא מסכים לתקן, מעדיף שהשוכר יפנה את הדירה וימצא במקומו שוכרים חדשים, אך במצבה אף אחד לא מסכים לשכור אותה".

סטודנטיות ששוכרות דירה נכנסו לדירה שעל חלונות המטבח בה נערמה צואת יונים ברמה שמצריכה ניקוי של איש מקצוע. מקץ חמישה חודשים של שכירות, פנו השוכרות בבקשה לבעלת הדירה שתזמין בעל מקצוע שינקה את זה, שכן הצואה ונוצות היונים כבר ממש נכנסים הביתה, לאוכל, והן לא יכולות לפתוח את החלונות. בעלת הדירה טוענת שלא באחריותה להזמין מדביר או לדאוג לניקיון, על אף שמדובר בלכלוך של שנים רבות.

דירה להשכרה עם עובש/ צילום: פייסבוק

"מספיק תנאי אחד - והדירה לא ראויה"

אם נתקלתם בבעל דירה שמסרב לתקן מפגעים בריאותיים מהסוג הזה, ניתן כמובן לפעול גם באופן משפטי. עו"ד דוד זיסו, המתמחה במקרקעין, מסביר: "תקנות התכנון והבניה מכתיבות תנאים למתן היתר לבניית דירת מגורים, בין השאר על ידי קביעת גודל מינימלי של חדר, גובה מינימלי, תאורה, אוורור חלונות וכיוב'.

"אולם במיוחד באזורי הביקוש כמו תל אביב, ישנה תופעה של חלוקה ופיצול בלתי חוקיים של דירות מגורים. חמור מכך, מושכרים חדרים שפוצלו בתוך דירות וחללים שנתחמו בצורה פרוביזורית ואינם מיועדים למגורים כגון מחסנים.

"בחוק שכירות הוגנת נקבע מהי דירה שאיננה ראויה למגורים וחשוב לציין שדי בכך שלא מתקיים אחד התנאים בלבד, על מנת שהדירה תיחשב כזו. בנוסף, רשימת התנאים איננה 'רשימה סגורה'. ייתכן בהחלט שכל המרכיבים יתקיימו בדירה, אך היא עדיין תיחשב דירה שאיננה ראויה למגורים, כגון במקרה של בעיות כרוניות של עובש, טחב ורטיבויות או הגדרת הדירה או הבניין בו היא נמצאת כמבנה מסוכן על ידי הרשות המקומית.

"ככלל, בתי המשפט אשר לפתחם מובאים סכסוכים בין בעלי דירות ושוכרים, יצאו מתוך נקודת הנחה שהשוכר המשלם במיטב כספו עבור דירת מגורים זכאי לשימוש סביר בנכס, וכל דבר שפוגם בשימוש כזה, אם לא היה ידוע לשוכר קודם והוא לא הסכים לו, עשוי לשמש עילה להפרת הסכם מטעם הבעלים.

"בעלים שהשכיר דירה שאיננה ראויה למגורים, עובר על החוק והוא מסתכן בביטול הסכם ע"י בית המשפט וקביעת פיצויים לשוכר. ואם נגרם לשוכר נזק שהוכח, כגון נזק בריאותי, הוא אף יהיה זכאי לפסיקת פיצויים נזיקיים".

עיקרי חוק שכירות הוגנת

חוק שכירות הוגנת מגדיר שדירה אינה ראויה למגורים אם מתקיים בה אחד מאלה:

1. אינה כוללת מערכת ניקוז, לרבות מערכת לסילוק סדיר של שפכים ודלוחין
2. אינה כוללת מערכת חשמל או תאורה
3. אין בה פתחי אוורור ותאורה טבעית וכן דלתות וחלונות לסגירת פתחים אלה, ובכלל זה דלת כניסה ראשית בעלת אמצעי נעילה
4. אינה כוללת מערכת להספקת מי שתייה.
5. אינה כוללת מחיצה בין השירותים ובין הדירה
6. יש בה סיכון בלתי סביר לבטיחות השוכר או לבריאותו

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בתל אביב; פריון קופצת לאחר הדוחות

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 משיל מערכו 0.4% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו הלת' גדל, המניה צוללת בכ-11%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● אופקו הלת' ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה והמניה צוללת ●  מדור חדש

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

''זו כנראה ההשקה הכי חזקה שנעשתה למוצר מציאות מדומה לטיפול נפשי אי פעם'' / אילוסטרציה: Shutterstock

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?