אופקו דיווחה על הצלחה בניסוי והמניה זינקה ב-10%

הניסוי הראה כי הבדיקה של החברה יכולה לנבא את מידת האגרסיביות של סרטן הערמונית, ולחסוך טיפול במקומות שהוא אינו הכרחי

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

חברת אופקו הודיעה אתמול (ו') כי ניסוי שנערך בבדיקה שלה 4Kscore הראה כי הבדיקה יכולה לנבא את מידת האגרסיביות של סרטן ערמונית. המחקר נערך ב-11,506 דגימות, והראה כי שילוב של תוצאה נמוכה בבדיקת ה-PSA הקלאסית יחד עם תוצאה נמוכה ב-4kscore, הוא מנבא טוב לסיכון שבסרטן הערמונית, ויכול לעזור לקבל את ההחלטה האם לטפל בסרטן (טיפול שיכולות להיות לו תופעות לוואי משמעותיות) או רק להמשיך לעקוב.

סרטן הערמונית, שמופיע לרוב בגיל מבוגר יחסית, לא תמיד מחייב טיפול, שכן לפעמים הוא גדל כל כך לאט, שרבים מן החולים מתים "עם הסרטן" ולא "מהסרטן". במקרה כזה, טיפול בסרטן עלול ליצור תופעות לוואי מיותרות. כיום, משמשת בדיקת דם מסוג PSA כבדיקה לאבחון סרטן הערמונית, אולם היא נחשבת לבדיקה לא מאוד מדויקת, וישנה הסכמה כי היא מובילה לטיפול יתר.

בכל מקרה, הגברים המאובחנים עם סרטן ערמונית אגרסיבי בגלל ציון PSA נשלחים גם לביופסיה של הערמונית ולא מיידית לטיפול.

הבדיקה של אופקו, שכבר נמצאת בשוק אם כי לא השיגה עדיין מכירות משמעותיות, אמורה לשפר את הדיוק של הבדיקה הזו ולחסוך חלק מן הטיפולים הללו. אולם, כדי שניתן יהיה להסתמך על בדיקה זו, על בתי החולים וחברות הביטוח לסמוך על כך שכאשר הבדיקה מורה שאפשר להימנע מביופסיה ומטיפול, זו אינה טעות. אחרת, הרופאים והמשלמים כמובן מסכנים את עצמם בתביעה.

בניסוי נמצא כי גברים עם ציון 4kscore נמוך, הסיכון לסרטן אגרסיבי בחמש, עשר וחמש עשרה השנים הבאות, הוא 0%, 0.6% ו-1.7% בהתאמה. לדברי החברה, והחוקרים המובילים את הניסוי שלה, הגברים הללו יכולים בלב שקט להימנע מביופסיה, ולהמשיך לעקוב אחר הערמונית ללא טיפול או אבחון נוסף, כל עוד מיון ה-4score שלהם נשאר נמוך.

החברה מעריכה כי תוצאות הניסוי יעזרו לה לשווק את הבדיקה, אשר לאחרונה זכתה גם לקמפיין פרסומי בטלוויזיה האמריקאית. בעקבות ההודעה עלתה מניית החברה 10% ביום שישי.

עלייה של 15% בשימוש בבדיקה

אופקו דיווחה בתחילת החודש על תוצאות עסקיות לא מלהיבות עבור הרבעון הרביעי של השנה ושנת 2017 כולה. בעקבות הדוח מניית אופקו צנחה בתל אביב ובוול סטריט, אך תיקנה למחרת ואתמול פרסמה החברה כי ד"ר פיליפ פרוסט וקבוצת בכירים בחברה המזוהים איתו כ"קבוצת פרוסט", רכשו מניות בחברה ביום פרסום הדוחות ובימים שלאחר מכן. ביום שישי נסגר המסחר במניה במחיר גבוה ב-6% מהמחיר שבו נסחרה לפני פרסום הדוחות, המגלם לה שווי של 2 מיליארד דולר.

ברבעון הרביעי של השנה רשמה החברה ירידה של 30% בהכנסות הרבעוניות ל-193 מיליון דולר, ועלייה בהפסדים ל-213 מיליון דולר, לעומת 13.7 מיליון דולר בתקופה המקבילה.ההכנסות ב-2017 כולה עמדו על 889 מיליון דולר, ירידה של 13% לעומת שנת 2016, וההפסדים גדלו מכ-25 מיליון דולר ב-2016 ל-308 מיליון דולר השנה.

לגבי 4Kscore, נאמר כי חלה עלייה של 15% בשימוש בה בין הרבעון השלישי לרביעי, אך לא נאמר מהו הסכום הכולל. מן הנתונים לגבי מספר הבדיקות שנערכו והיקף השיפוי, ניתן לאמוד כי מדובר במספר מיליוני דולרים לרבעון.