תקשיבו טוב: כך תהפכו את ספוטיפיי לשירות המוזיקה המושלם

רשימות שירים יומיות, חיפושים מעמיקים, רדיו אוטומטי ומתוחכם, שליטה על הפלייליסטים, שיתוף עם חברים והמון טריקים קטנים: אפליקציית הזרמת השירים שנחתה השבוע בישראל מציעה אינספור אפשרויות, וקל ללכת לאיבוד ■ 5 דרכים להפיק ממנה את המיטב

אפליקציית ספוטיפיי / צילום: שאטרסטוק
אפליקציית ספוטיפיי / צילום: שאטרסטוק

ספוטיפיי החל השבוע לפעול רשמית בישראל, אחרי שמועות, הכחשות וציפייה רבה. מדובר בשירות הזרמת המוזיקה הפופולרי בעולם הרבה הודות לאלגוריתמים המורכבים שמאחוריו, שאיתם אי-אפשר להרגיש ש"אין לי מה לשמוע".

כעת, ישראלים יכולים לפתוח חשבון ספוטיפיי מלא (פרימיום) במחיר של 20 שקלים בחודש, ולהשתמש בשירות דרך האפליקציה למובייל או המחשב. ישראלים רבים רכשו עד כה מנויי פרימיום אמריקאיים דרך VPN, אלא שמחיר החשבון בארץ נמוך משמעותית, והופך את תכנית הסטודנט והתכנית המשפחתית, אשר עדיין לא זמינות כאן, ללא כדאיות. אלו שיעבירו את מיקומם בספוטיפיי לישראל יוכלו לרכוש מינוי במחיר המקומי, ולשמור את הגדרות החשבון.

שימו לב שהאפשרות לרכוש מינוי זמינה רק במחשב, דרך תפריט ההגדרות: באמצעות התפריט אפשר לשלם על המינוי באמצעות קופונים. מי שיסתפקו בתכנית החינמית ייאלצו להסתפק בהאזנה לפלייליסטים מוכנים מראש, עם הגבלה של שישה דילוגים בין שירים ביום, באיכות שמע ועם פרסומות.

בעלי חשבון פרימיום נהנים מגישה לאינספור האפשרויות שמציע השירות, אך הריבוי הזה הופך את השימוש בו למורכב, ורבים אינם ממצים את הפוטנציאל שלו. לכן אספנו עבורכם כמה טיפים.

1. להשתמש, והרבה

מלבד היכולת לבנות ספריית שירים אישית, להאזין למוזיקה שבחרו חברים ואמנים ולהכין ולשתף רשימות השמעה, ספטיפיי מציעה רשימות השמעה יומיות ושבועיות המבוססות על הטעם האישי של כל אחד. האלגוריתמים של ספוטיפיי, שאופן פעולתם המדויק הוא בבחינת סוד שמור, ידועים בכך שהם קולעים באופן כמעט מפחיד לטעם של כל משתמש - אם הוא רק מסתובב שם מספיק.

אנחנו רגילים להיבהל מענקיות כמו פייסבוק וגוגל, שיודעות להציג לנו בערב פרסומות למוצר שכתבנו עליו בבוקר. במקרה של ספוטיפיי, הידע שהפלטפורמה צוברת על משתמשי הפרימיום לא נועד עבור מפרסמים, אלא עבור המשתמשים. לכן חשוב להשתמש בו הרבה, ומיד בהתחלה: ליצור ספרייה מהמוזיקה שאוהבים, לבנות פלייליסטים, לעקוב אחרי פלייליסטים ואמנים, לדלג בין שירים ולשמור בספריה את אלה שאהבתם. אחרי כחודש השירות כבר יכיר אתכם היטב.

לספוטיפיי יש ספרייה של למעלה מ-30 מיליון שירים וקטעים, וכדי להתמצא בה יש גם אפשרות חיפוש מתקדם. הקלידו את החיפוש שלכם בפורמט הבא: "genre:hiphop year:2002-2004". בנוסף תוכלו להעלות לספוטיפיי את ספריית המוזיקה מהמחשב או הטלפון.

2. להיפתח להצעות

תחת "Browse", תמצאו את הלשונית "Discover". בכניסה ראשונה היא תהיה מלאה בפלייליסטים גנריים (כמו "ערב שקט"), אך לאחר מעט שימוש הם יוחלפו בהצעות למוזיקה על בסיס הטעם האישי שלכם. בימי שישי ספוטיפיי תציע רשימה של מוזיקה חדשה מהניילונים, שמותאמת לטעמכם ונקראת "New Music Friday". בימים אחרים תוכלו להתעדכן במוזיקה חדשה תחת "New Releases", שנמצא גם הוא ב-Discover.

בימי שני, בתפריט הפלייליסטים בספריה שלכם, תופיע רשימת "Discover Weekly" - רשימה של הצעות למוזיקה שלא הקשבתם לה בעבר, שתתעדכן בכל שבוע על בסיס השירים שאהבתם. אפשר לשמור את הרשימות הללו בספרייה כדי לא לאבד אותן, ויש גם שיטה לשמור אותן אוטומטית (כאן).

בהמשך תופיע תחת הספרייה שלכם לשונית ה-"Daily Mix". במיקס היומי תקבלו שילוב בין מוזיקה חדשה ושירים שאתם כבר מאזינים להם הרבה. בהתאם להיקף השימוש שלכם, האלגוריתם ייצור עבורכם בין מיקס אחד לשישה.

3. להקשיב לרדיו

גם תחנות הרדיו של ספוטיפיי נוצרות אוטומטית, בהתבסס על המוזיקה שאתם מאזינים לה. כאשר אתם מאזינים לאמן, אלבום, שיר או פלייליסט, אתם יכולים ליצור תחנה שתנגן מוזיקה דומה. לחצו על כפתור התפריט (שלושה עיגולים בתוך עיגול) ובחרו באפשרות הראשונה.

כאשר האלבום או רשימת ההשמעה נגמרים, במקום להפסיק או לחזור להתחלה, ספוטיפיי מתחילה לנגן את תחנת הרדיו הרלוונטית באופן אוטומטי. אפשר לבטל את האפשרות הזאת דרך תפריט הגדרות החשבון. שימו לב: אפשרות הרדיו אינה זמינה באפליקציה לאייפון ולאייפד.

4. לתפוס שליטה

לא רוצים שספוטיפיי תחליט עליכם? פיצ'ר שלא רבים מכירים מסתתר במסך ה-"Now playing". לחצו על תפריט ה"המבורגר" בפינה העליונה באפליקציית המובייל, ותוכלו למחוק ולשנות את סדר השירים שיתנגנו בהשמעה הנוכחית של פלייליסט או אלבום מסוים.

בהגדרות תוכלו גם לשלוט באיכות השמעת השירים, ובהגדרות המתקדמות תמצאו אפשרות לשליטה באקוולייזר (EQ) ובקרוספיידינג, תחת "Playback". בזמן האזנה דרך המחשב, אפשר להשתמש בקיצורי המקלדת Ctrl S כדי להפעיל את השאפל, ו-Ctrl R כדי לחזור על שיר.

5. אתם לא לבד

ספוטיפיי היא פלטפורמה חברתית. אם לא תבטלו את האפשרות הזאת בהגדרות החשבון, כל המוזיקה שתאזינו לה ורשימות ההשמעה שתצרו יהיו פומביות באופן אוטומטי. ניתן גם לפתוח סשן פרטי חד פעמי, לחברים נבחרים, מבלי לבטל את השיתוף האוטומטי. כמובן, אתם יכולים לעקוב בדרך הזאת אחרי אמנים, חברים ואנשים שאתם מעריכים את טעמם המוזיקלי.

את הפלייליסטים שלכם תוכלו לשתף גם עם מי שאינו משתמש בספוטיפיי, בעזרת לחיצה ימנית במחשב או פתיחת התפריט במובייל. שם, תחת אפשרות השיתוף, תוכלו להעתיק את הקישור לרשימה (או לשיר, או לאלבום) ולפתוח אותו בדפדפן בגרסה שפתוחה לכולם. אם נתקלתם בקישור כזה ואתם מעדיפים להאזין לו מתוך האפליקציה - העתיקו אותו והזינו לשורת החיפוש.

■ מדריך זה נכתב בסיוע חברי "הטכנודרום", קהילת הפייסבוק של גלובס טק. להצטרפות: facebook.com/groups/globestech