טבע: "אומרים ללקוחות שאנו לא מוכנים להמשיך להפסיד כסף"

מייקל מקללן, מנהל כספים בחברה, דיבר בוועידת הבריאות השנתית בבוסטון, וחשף כי טבע הפסיקה כמה תוכניות פיתוח, בהן תוכנית ה-NTE שהושקה בתקופת ג'רמי לוין

מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה
מייקל מקללן, סמנכ"ל הכספים הזמני / צילום: אתר החברה

במזג אוויר סוער ומושלג הגיע אתמול מנהל הכספים של טבע , מייקל מקללן, לשוחח עם משקיעים בוועידת הבריאות השנתית של Cowen & Company בבוסטון, שם סיפק מספר עדכונים והערכות בנוגע לפעילות החברה. בין היתר, מקללן חשף שטבע הפסיקה את תוכנית ה-NTE - שהייתה בין תוכניות הדגל שהשיק בזמנו המנכ"ל לשעבר ג'רמי לוין, כשטבע זיהתה מנוע צמיחה עיקרי בשילוב תרופות קיימות במטרה לייצר תרופות שיענו על צרכים קיימים. לדברי מקללן, "שום דבר לא יצא מהתוכנית הזאת", ולכן היא הופסקה כחלק מהמאמץ של טבע לבצע רציונליזציה לפורטפוליו המוצרים שלה.

מטבע נמסר היום כי "במסגרת הליך האופטימיזציה שטבע עורכת בצבר מוצריה שבמחקר ובפיתוח, החליטה החברה להפסיק את התהליך הסדור שכונה בזמנו NTE. עם זאת, החברה ממשיכה בפיתוח קליני של מספר מוצרים אשר מקורם בתוכנית זו".

מניית טבע איבדה
 מניית טבע איבדה

מקללן התייחס לכך בתגובה לשאלה האם הקיצוצים הנרחבים שטבע מבצעת לא עלולים, בסופו של דבר, לפגוע בשורת ההכנסות שלה. לדברי מקללן, התשובה שלילית; חלק מהירידה בהוצאות המו"פ תהיה גם על רקע סיום של ארבעה ניסויים קליניים גדולים שנערכו בשנה שעברה (בין היתר בלקווינימוד, ניסוי שנכשל, ובתרופה למיגרנה, ניסוי שהצליח). בכל מקרה, טבע תמשיך לדבריו בבחינת הפורטפוליו שלה, ולהפסיק תוכניות שבהן הסיכויים להצליח הם בסבירות נמוכה להערכתה.

"יש הרבה דברים שנעשו ונראו הגיוניים, אך כשאין לך לוקסוס להוציא כסף, אתה לוקח סיכון מסוים שעלול להשפיע על הביזנס", אמר מקללן. לדבריו, לרוב כשחברה מקצצת במו"פ היא רוכשת חברות, אך טבע לא תעשה זאת בשל החוב. הוא מעריך שתיתכן בעתיד חשיבה מחודשת על חידוש המו"פ של חלק מהמוצרים, אך הודה בכנות כי "למען האמת לטבע לא היה מוניטין נהדר בהבאת מוצרים בפיתוח עצמי, אז אנחנו לא חושבים שאנחנו לוקחים סיכון שאפתני מדי (בהפסקת תוכניות פיתוח מסוימות, ש.ח.ו)".

"ההנפקה מאחורינו, המיקוד בהתייעלות"

תוכנית הקיצוצים של טבע מבוצעת על רקע הצורך לשרת את החוב הגדול, שעמד על 32.5 מיליארד דולר בסוף 2017. בשבוע שעבר טבע השלימה תמחור של הנפקת אג"ח בהיקף 4.5 מיליארד דולר במטרה למחזר חלק מהחוב (לבנקים, ואג"ח לטווח קצר), ועל כך אמר אתמול מקללן כי "זה צעד חשוב מאוד שנותן לנו יותר יציבות פיננסית. הסתכלנו על תזרים המזומנים שנייצר ב-4 השנים הקרובות, והוא היה מעט נמוך יותר מהחלויות השוטפות של החוב, אז כדי להוריד לחץ ביצענו את ההנפקה".

לדבריו, העובדה שהחוב של טבע מדורג כעת כ-High Yield ("אג"ח זבל") הפכה את האירוע למעניין, והמשתתפים בהנפקה כללו משקיעים מגוונים, כולל משקיעי High Yield, וכאלה המשקיעים בשווקים מתעוררים - משום שישראל נחשבת לשוק כזה. "ההנפקה מאחורינו, ועכשיו אנחנו מתמקדים בביצוע תוכנית ההתייעלות ובהשקת התרופות המקוריות וניסיון לתקן את עסקי הגנריקה בארה"ב", אמר. "אנחנו מקווים לחזור לצמיחה רווחית תוך מספר שנים".

כפי שאמר בעבר מנכ"ל טבע, קאר שולץ, הרציונליזציה של סל המוצרים כוללת גם ניסיונות לבצע התאמות מחירים בחלק מהתרופות. זאת, בניגוד לגישה של מכירת סל מוצרים רחב שבו על חלק מהמוצרים אפשר אולי להפסיד, במטרה להרוויח היטב במוצר אחר שנמכר לאותו לקוח. "הגישה הזאת התפוגגה בשנתיים האחרונות, אין בה יתרון", אמר מקללן. "התחלנו שיחות עם לקוחות, ואנחנו אומרים להם שאנחנו לא מוכנים להמשיך להפסיד כסף, אז או שימצאו ספק אחר, אבל אנחנו נצטרך משהו יותר בר-קיימא, או שנלך. בחלק מהמקרים יהיה ספק אחר שיוכל להציע את המוצר, אבל יהיו גם הזדמנויות לקבוע מחיר יותר הגיוני ולהישאר במשחק".

לשאלה בנוגע לקופקסון, תרופת הדגל שנתקלת כבר בתחרות גנרית מצד מיילן וצפויה להתחרות בקרוב גם בגרסה גנרית נוספת של מומנטה וסנדוז, אמר מקללן כי התרופה היא עדיין "חלק חשוב מהביזנס שלנו". מקללן העריך ששחיקת המחירים תתגבר עם הגברת התחרות, וטבע תבחן היטב מה הדבר הנכון לעשות - כשישנה אפשרות שטבע תשיק גנריקה מאושרת, אך זו לא האסטרטגיה בשלב זה.

הוא הוסיף שחלק מאנשי המכירות של הקופקסון הוסטו לטובת קידום מכירות התרופה המקורית אוסטדו, שטבע מצפה להכפיל את מספר המשתמשים בה בשנה הקרובה (מ-3,000 בסוף 2017). התרופה מיועדת לטיפול בהפרעות תנועה בשתי התוויות. מקללן אמר שהחברה מספקת את התרופה חינם במשך שלושה חודשים עד שהמטופל משיג את השיפוי הביטוחי, כך שיש איחור מסוים בהכנסות מהתרופה, אך לדבריו יש בה "התקדמות יפה".