האם נתניהו כשיר מנטלית להמשיך?

מתי מגיעה השעה בה חייבים לבחון את כשירותו הרגשית של איש ציבור?

בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף
בנימין נתניהו / צילום: שלומי יוסף

מתי מגיעה השעה בה חייבים לבחון את כשירותו הרגשית של איש ציבור? אין תשובה פורמלית לשאלה זו, לא בחוק ולא בנוהג. זו אחת האנומליות של החיים, לא רק אצלנו. אנשים שיש להם השפעה אדירה על חיינו ומותנו, יכולים להיכנס ללחץ נפשי בהיותם בתפקיד ולהמשיך לנהל את חיינו. מה שלא יכול לקרות לגבי פקידים, מנהלים או אנשי עסקים.

אז שוב - מתי? מה צריך לקרות כדי שאפשר יהיה לבדוק את הכשירות המנטלית של משרתי ציבור, ובמיוחד אלה המתפקדים בצמתים החשובים של חיינו?

שוחד והדחה

ראש הממשלה בנימין נתניהו נוהג כבר שבועות רבים כאדם עם סימני שאלה רבים סביבו. הוא מתוח עד קצה גבול היכולת, וזה בולט ככל שהוא מפעיל את יכולת המשחק שלו ומנסה להיראות רגוע וקר-רוח. אבל במיוחד מדאיג שיקול-הדעת שלו. הוא מטיח בכל מתנגד שלו שהוא רוצה להפיל ראש ממשלה מכהן. אני מניח שנתניהו מבין שלקחת שוחד זה פשע. להדיח ראש ממשלה זה חלק מההליך הדמוקרטי.

התחייבות דיקטטורית

ביטוי נוסף לחשיבה משובשת נמצא בדרישה לשותפים הקואליציוניים לחתום על התחייבות שלא יעשו כל פעולה העלולה לגרום לנפילת הממשלה. זה חידוש בנוף הפוליטי שלנו, בו הקמת והפלת ממשלה הם פעולות הנובעות מעצם השיטה השלטונית.

לא היה ראש ממשלה שהציג דרישה כזאת. מסיבה נורא פשוטה: משמעות ההצעה היא דיקטטורה, פשוט כך. אם אין בחירות, מה שיש זה דיקטטורה, בה השליט יכול לעשות כל אשר ירצה. ואם חייבים להישאר בממשלה עד 2019, למה לא 3019? ראש ממשלה בישראל הדמוקרטית לא מעלה על דעתו מצב כזה - אלא אם הוא לא במלוא חושיו.

נתניהו מפחיד

אני מודה: אין לי את ההכשרה והכישורים לקבוע את מצבו המנטלי והרגשי של ראש הממשלה. אבל יש לי מספיק כדי לראות שהדברים והמעשים שלו אינם עולים בקנה אחד עם שיקול-דעת הגיוני. לכן יש לערוך בדיקה, ובהקדם, על-ידי גורמים מוסמכים שאין להם כל נגיעה לפוליטיקה. מפחיד לחשוב שגורלנו נמצא בידיו של אדם הנוהג כמו נתניהו.

לא מפתיע

האמת היא שזה לא צריך להפתיע. נתניהו מרגיש שהוא נתון במלכודת שהיציאה המקובלת ממנה מובילה אל בית הסוהר. הוא יעשה הכול כדי למנוע זאת. אם כדי למנוע כתב אישם צריך להרוס את הדמוקרטיה - מבחינת נתניהו זה עדיף על כלא. ובנוסף, יש לו על הראש את המפלגות החרדיות שלא יחמיצו מצוקה של אחרים כדי לעשות לביתם. במצב כזה - התנהלות כמו זו הנוכחית יכולה להיות מובנת - אבל גם מאוד מסוכנת למדינה.