לשכת הטאבו של שוודיה תבחן שילוב טכנולוגיית בלוקצ'יין

תהפוך לאחד הגופים הממשלתיים הראשונים בעולם שישתמשו בטכנולוגיה בעסקאות נדל"ן

מרכז שטוקהולם / צילום: רויטרס, Stringer
מרכז שטוקהולם / צילום: רויטרס, Stringer

טכנולוגיית הבלוקצ'יין שבבסיס המטבעות הדיגיטליים כמו הביטקוין עשויה לשנות את הדרך שבה מתבצעות ונרשמות עסקאות נדל"ן יותר מכל טכנולוגיה חדשה אחרת, אומרים מומחי נדל"ן וטכנולוגיה.

לשכת המיפוי ורישום הקרקעות בשוודיה, שנוסדה לפני כמעט 400 שנה, צפויה להפוך לאחד הגופים הממשלתיים הראשונים בעולם שיבחנו את טכנולוגיית הבלוקצ'יין ליישום במכירות נדל"ן.

הלשכה הזו, לנדמטרייט, צפויה לבצע את העסקה הראשונה הזו בחודשיים-שלושה הקרובים, והיא ממיינת כעת מתנדבים שרוצים לקנות או למכור נכסים בשיטת בלוקצ'יין. "מנקודת מבט טכנולוגית, אנחנו די מוכנים", אמר מטס סנול, מנהל הדיגיטל הראשי של לשכת המקרקעין.

תומכי בלוקצ'יין אומרים שהיא תרשום ותעביר את זכויות הקרקע (טאבו) בצורה מהירה ויעילה יותר. עסקאות שדורשות היום חודשים של המתנה להשלמה יושלמו בתוך כמה ימים ואפילו שעות.

המומחים אומרים שבלוקצ'יין חסינה במיוחד מפני הונאות בעסקאות נדל"ן. במבנה נתונים של בלוקצ'יין, העסקאות מתבצעות ונרשמות ברשת של מחשבים. יש רישום דיגיטלי ייחודי כל עסקה, שמקובץ ל"בלוק". כל שינוי או הוספה לבלוק יצטרך אישור של רוב המשתתפים האחרים ברשת, מה שמקשה על שינוי במידע שמאוחסן בבלוק.

ממש כפי שהמטבעות הדיגיטליים משתמשים בבלוקצ'יין כדי לתעד מי מחזיק במטבע מסוים, או כאשר הבעלות מתחלפת, הטכנולוגיה תוכל לשמש לתעד מי מחזיק בנכס מסוים. ממשלות רבות משתמשות עדיין במסמכי נייר לתיעוד בעלות על נכס, בתהליך מגושם שחשוף להונאות.

כמו הרבה טכנולוגיות חדשות, בלוקצ'יין יכולה לערער את הסדר הקיים ולחולל נזקים. לדוגמה, חברות לביטוח שטרי קניין (טאבו) בארה"ב חוששות שלא יהיה צורך בביטוח כזה, ומדובר על עסק שמגלגל מיליארדי דולרים. חברות ביטוחי שטרי קניין ערבות לבעלים של הנכס שזכות הבעלות שלו היא סולידית. הן מפצות אותו במקרה שהבעלות אינה מוכרת מסיבה כלשהי.

נשארו עדיין כמה מכשולים בדרך לאימוץ טכנולוגיית בלוקצ'יין לרישום עסקאות נדל"ן בשוודיה. קודם כול, החוק השוודי אינו מכיר בחתימות דיגיטליות לרישום מכירת או קניית נכס, ולכן יהיה צורך לשנות את החוק.

גם בארה"ב מנסים

רשויות במדינות כמו ארה"ב, הודו וגאורגיה מבצעות ניסויים ברישום בלוקצ'יין של עסקאות מקרקעין. ענקיות טק כמו יבמ וחברות סטארט-אפ כמו R3 CEV בודקות גם הן את השימוש בטכנולוגיה הזו לרישום שטרי קניין.

בשוודיה, לנטמטרייט משתפת פעולה עם חברות כמו חברת הטלקום טליה (Telia), חברת הייעוץ Kairos Future וחברת טכנולוגיית הבלוקצ'יין ChromaWay כדי ליצור מסגרת לביצוע עסקאות נדל"ן בבלוקצ'יין.

לנטמטרייט היא כבר לשכה דיגיטלית כמעט ללא שימוש בנייר. ועדיין, דרושים לעיתים שלושה עד שישה חודשים מחתימת חוזה קנייה עד רישום שינוי הבעלות על הנכס. עם בלוקצ'יין, התהליך יהיה מהיר בהרבה, אומר מנהל הדיגיטל הראשי סנול.

"זה יוכל להיות בתוך שעות", אמר יורגן מודן, אדריכל הפתרונות הראשי ב-ChromaWay. הוא ציין שהמערכת החדשה תאפשר לעסקה להיחתם ולהירשם גם אם הקונה או המוכר אינו נוכח פיזית במדינה.

במערכת בלוקצ'יין, ייווצר חוזה דיגיטלי שייחתם על ידי כל הצדדים שמשתמשים בחתימות דיגיטליות. הבנק של הקונה יעביר הלוואה בהתבסס על החוזה הזה, וינפיק אותה מהר יותר, לפי הדוח הרשמי באתר של הלנטרייט. החוזה הדיגיטלי ישמש לרישום הנכס.

בארה"ב, רשויות מקומיות בוחנות את בלוקצ'יין, כולל מנהל רישום המקרקעין של מחוז קוק בשיקאגו. ב-2016 המחוז הזה השיק פרויקט שבוחן, בין היתר, איך ליצור תקצירי (אבסטרקט) נדל"ן דיגיטליים במערכת. גם העיירה סאות' ברלינגטון בוורמונט השיקה לאחרונה פרויקט דומה.

בהודו משתפת מדינת המחוז אנדרה פראדש פעולה עם ChromaWay לבניית פתרון מבוסס בלוקצ'יין לרישום עסקאות מקרקעין, לפי ChromaWay.

בגיאורגיה, הסוכנות הלאומית לרישום ציבורי מאחסנת תעודות קניין על נדל"ן שנובעות ממכירה חדשה או מרישום משכנתא, על מבנה בלוקצ'יין בשנה האחרונה. עד כה נשמרו בצורה זו מיליון תעודות מקרקעין, כל אחת עם הקוד הייחודי שלה.

היעד הבא של הסוכנות הזו הוא "חוזים חכמים", שיאפשרו ביצוע דיגיטלי של עסקאות נדל"ן. "זה מקנה לנו את האפשרות להציע את השירות לאזרחים שמתגוררים בחו"ל", אמר יו"ר סוכנות רישום המקרקעין הגיאורגית, פפונה אוגרחלידזה. המדינה שינתה לאחרונה את החוק כדי להכיר בחתימות דיגיטליות, וכעת היא עובדת על רגולציות נוספות שקשורות לבלוקצ'יין.