הבנקים מסרבים להעביר למש' הכלכלה נתוני אשראי של עסקים

הבקשה נעשתה לצורך גיבוש "מדד ידידותיות" של הבנקים לעסקים הקטנים והבינוניים ■ מנכ"ל איגוד הבנקים: "מדובר במידע עסקי סודי"

רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי
רן קויתי / צילום: ליאור מזרחי

איגוד הבנקים הודיע למשרד הכלכלה והתעשייה כי הבנקים לא ימסרו לו נתונים שדרש אודות היקפי האשראי שהם מעמידים לעסקים הקטנים והבינוניים. כך נודע ל"גלובס". באיגוד הבנקים מנמקים את הסירוב בכך שמדובר ב"מידע עסקי-סודי מובהק".

את הנתונים מבקשת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה לצורך גיבוש מדד ידידותיות תקופתי של הבנקים כלפי העסקים הקטנים והבינוניים.

כפי שנחשף ב"גלובס" בחודש שעבר, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, רן קויתי, פנה למנהלי הבנקים בדרישה לקבלת נתונים הקשורים להיקף האשראי שניתן על ידם לעסקים. הנתונים הם לעסקים שמקיימים מחזור שנתי של עד 10 מיליון שקל בשנה ולעסקים שמקיימים מחזור שנתי שבין 10 ל-100 מיליון שקל. בנוסף, כללה הבקשה ממנהלי הבנקים נתונים אודות יחס הריבית לסיכון האשראי שניתן לעסקים קטנים; נגישות שירותי הבנק לעסקים אלה ונתונים אודות שקיפות, נגישות לשירותים בנקאיים דיגיטליים ועוד.

בפנייתו לבנקים ציין מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים כי הנתונים שייאספו יפורסמו במסגרת מדד ידידותיות חדש של המערכת הבנקאית לעסקים הקטנים, וכי רוב נתוני המדד יתבססו על הדוחות הרבעוניים של הבנקים.

אלא שבבנקים לא אוהבים את התוכנית החדשה של משרד הכלכלה. בתשובה שקיבל בימים האחרונים קויתי מאיגוד הבנקים נטען, כי "יש לנו אינדיקציות שמובילות למסקנה כי בכל הקשור לנגישות עסקים קטנים ובינוניים לאשראי ולמחירו - המצב בישראל טוב. אינדיקטורים חיוביים אלה לא צריכים להוביל למסקנה כי אין מקום להמשיך ולקדם את התחרות בשוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים ולא צריך לחתור להפוך אותו ל'ידידותי' יותר עבורם".

במכתבו מהחודש האחרון לבנקים, כתב קויתי כי "מחירי האשראי לעסקים קטנים ובינוניים גבוהים ביחס למגזרים אחרים, וגם בהשוואה בינלאומית ניתן לראות כי מחיר האשראי ביחס לסיכון גבוה בישראל פי 15 בהשוואה למדינות ה-OECD".

איגוד הבנקים דחה טענות אלה וטען כי הבנקים מעמידים למגזר העסקים הקטנים והבינוניים 61.7% מסך האשראי שהם מעניקים לכלל המגזר העסקי, ורמת האשראי למגזר זה בישראל גבוה מהממוצע במדינות ה-OECD. עוד נטען על ידי הבנקים כי הריביות שנגבות מלווים במגזר זה נמוכות יחסית למקובל בעולם המערבי.

בעניין זה הוסיף וכתב מנכ"ל איגוד הבנקים, משה פרל לקויתי כי "בקשתך לקבל מידע עסקי-סודי ומובהק יוצרת קושי משמעותי, שכן הנתונים המבוקשים הם ברובם נתונים פנימיים שמהווים חלק מהסודות המסחריים של כל תאגיד בנקאי בפני עצמו. מעבר לקושי לחשוף נתונים אלה, נבהיר כי כבר היום נמצא בדוחות הכספיים של הבנקים מידע רב על מגזר העסקים הקטנים והבינוניים ויתר על כן, רק לאחרונה נוספו פילוחים חדשים על מגזר זה ולפי דרישות הרגולטור. אנו סבורים כי על רקע מצב שוק האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, היקף ומגוון המידע הפומבי והמגבלות לחשיפת מידע פנימי סודי - לא ניתן יהיה להיעתר לבקשתך".

התשובה של איגוד הבנקים עוררה תרעומת במשרד הכלכלה, שם נערכים לפרסום מדד ידידותיות ראשון של הבנקים כלפי העסקים הקטנים כבר בחודש הבא.

במכתב תגובה ששיגר קויתי לפרל נכתב בין השאר, כי "הבנקים מתנגדים באופן גורף לשיתוף פעולה והמצאת הנתונים שהם נתונים בסיסיים ורלוונטיים ביותר לשיקוף המידע והידע בפני העסקים הקטנים והבינוניים, שצורכים שירותים בסיסיים מהמערכת הבנקאית. הסתרת הנתונים תחת מעטה של סודיות מסחרית מעלה תהיות באשר לנכונות הבנקים לבוא לקראת העסקים והן לרצון הבנקים להיות שותפים לקידום תחרות".

קויתי הוסיף והעיר אודות הנתונים שמפרסמים הבנקים בדוחות שלהם, כי "הם חסרים ולא משקפים באופן מדויק את מצב האשראי לעסקים קטנים ובינוניים, הן בשל המחסור בנתונים והן בשל ההגדרות השונות כך שלא ניתן לבצע השוואה בין הבנקים ואין בהם מידע שמאפשר השוואה בין בנקאית שמעודדת תחרות".