בין הפטיש לפטיש

מי שטוען שהמשבר הקואליציוני הוא רק בגלל גיוס החרדים - מטעה

מרתון של שיחות טלפון נערכו אתמול בין וושינגטון לירושלים. לא בסוגיית העברת השגרירות או התבססות הכוחות האיראניים בתוך שטח סוריה, אלא בנושא האדמו"ר מגור. האם האדמו"ר רוצה ללכת לבחירות, או שהוא מסכים להמתין? והדברים הם, כמובן, קצה קצהו של המשבר הפוליטי, שבו הססמוגרף מגיב בעיקר לזהות הדמויות היוצאות ונכנסות מחדרי החקירות, ולאו דווקא לאדמו"ר.

במשך 24 שעות, החל מהרגע שמטוסו של ראש הממשלה נחת בוושינגטון ביום ראשון לפנות בוקר ועד לשעות האחרונות, שוחח ראש הסגל, יואב הורביץ, בטלפון עם ישראל. הוא דיבר עם השרים יריב לוין ואביגדור ליברמן, ועם יו"ר הקואליציה, דוד אמסלם. לעיתים בנפרד, בחלקים אחרים בשיחות ועידה. השרה איילת שקד, שנמצאת גם היא בוושינגטון, שוחחה עם סגן השר יעקב ליצמן. אנשים מטעמו של ליצמן עלו על שיחת ועידה נוספת עם אנשי ראש הממשלה. הורביץ התקשר לשר האוצר, משה כחלון, ובחזרה. כולם דיברו עם כולם.

באחד הרגעים העלה ראש לשכתו של כחלון, נדב שיינברגר, תמונת אינסטגרם של השר כשהוא נשען על חלון לשכתו כשפניו מביעות ייאוש (התמונה הופצה בטוויטר על-ידי הכתב אטילה שומפלבי). עבור כחלון, משימת העל היא להעביר את תקציב המדינה לשנת 2019 בהצבעות במליאה הקבועות לשבוע הבא. אתמול עוד אפשר היה להשיג תגובות מהפוליטיקאים הבכירים בסביבתו של שר האוצר, היום הם כבר נאלמו דום.

"הליכוד נמצא בסיפור הזה בין הפטיש לפטיש", אמר לנו אדם המקורב לראשי הסיעות החרדיות. מצד אחד, ליברמן וכחלון לופתים ומתעקשים על העברת התקציב בלי כניעה בנושא הגיוס. גם בתוך הליכוד עצמו המשיכו לצוף הקולות החוששים מהתמסרות גדולה מדי לחרדים בנושא. כולם מבינים שקיומו של ויכוח פוליטי על נושא הגיוס לצבא משרת בעיקר את הפוליטיקאי שמאיים על כל מפלגות המרכז - יאיר לפיד. מצד שני, כפי שכבר התפרסם בימים האחרונים, ליצמן ופטרונו האדמו"ר הנחיתו פטיש בגודל חצי טון מעל לצוואר הליכוד.

בסביבת ראש הממשלה שמרו על שקט כלפי חוץ בכל הנוגע למגעים. עם זאת, בכירים שנמצאים פה בוושינגטון העריכו שקיים פתרון למשבר מול החרדים, אך "יש לכך מחיר". כל הצדדים מנהלים מהלכים של סיכונים וסיכויים, ומטעמו של ראש הממשלה עושים מאמצים למצוא פתרון, אמרו לנו. אך נכון להיום, כמה שעות לפני שנתניהו אמור להגיע לפגישה עם הנשיא טראמפ, לא הושגה התקדמות כלשהי.

בפגישה בין השניים, שנקבעה ל-12:00 בצהריים שעון וושינגטון (19:00 בערב שעון ישראל, ממש לקראת מהדורות החדשות), צפוי טראמפ להודיע שיצטרף לחגיגות פתיחת השגרירות האמריקאית בירושלים ב-14 במאי. כמו בכל המשברים הקודמים, נתניהו הוא מומחה בשליטה בנרטיב שעל סדר היום הציבורי. בין אם פגישתו עם טראמפ תגבור על כל מידע פלילי, ובין אם ישכיל לשגר וידאו לחיזוק והתחזקות מתומכיו. אחרי שיסיים את הפגישה ואחרי ההצהרות למצלמות, צפוי ראש הממשלה לכנס את הכתבים המדיניים המלווים את ביקורו כאן ולהשיב לשאלות.

ראוי לזכור שהמו"מ הפוליטי מול הסיעות החרדיות הוא אחד בסדרה ארוכה של משברים מן הסוג הזה (הרכבת, המרכולים, חוק הגיוס באינספור גלגוליו הקודמים), והשבר הגדול של ראש הממשלה ממוקד היום במה שמתנהל בחדרי החקירות.

בשעה 3:00 לפנות בוקר שעון וושינגטון, התחילו להגיע הידיעות מכל כלי התקשורת בישראל על הסכם עד המדינה עם היועץ המקורב, הלוחש והבוחש, ניר חפץ. המידע הזה תלוי מעל לראשו של נתניהו בכל זמן הביקור, אך הוא מצידו משדר עסקים כרגיל. אבל כשפילבר וחפץ מוסרים את כל הידוע להם למשטרת ישראל, אין דרך להתעלם מהמצב הפוליטי, וכל מי שטוען שהמשבר הקואליציוני הוא רק בגלל סוגיית גיוס החרדים ושאין שום קשר לאירועים הפוליטיים הכבדים הללו - מטעה ביודעין.

לפני שבועיים וקצת, בזמן תדרוך עיתונאים במינכן, שאלנו את ראש הממשלה על הארכת המעצר של חפץ (אז, הארכה ראשונה ביום המעצר הדרמטי הראשון). 'האם אתה מוטרד מכך שחפץ יושב כעת לכמה ימים במעצר וימסור את כל מה שידוע לו?', שאלנו את ראש הממשלה. נתניהו השיב כי הוא נמצא בנסיעה מדינית וכי בחר שלא להשיב על שאלות שאינן קשורות לכך.

הקשר עם חפץ הולך שנים אחורה ואי-אפשר לברוח מכך, אפילו לא עד לוושינגטון. ימים ספורים לפני שנעצר, שהה חפץ בבית ראש הממשלה בבלפור וייעץ לנתניהו בנוגע להודעתו מיד אחרי פרסום סיכום תיק הראיות על-ידי המשטרה.

לאיזו פינה פוליטית נוספת נותר לנתניהו עוד להימלט? האם יטען שהקשר בין חפץ לבינו היה רק באמצעות שרה? או שהוא למעשה היה זה שפיטר אותו אי-שם בשנת 2010? אלה הם טיעונים בעייתים, גם עבור נתניהו.