רש"ת חויבה לשלם ארנונה על מעבר גשר אלנבי

בית המשפט לעניינים מקומיים קבע כי על רשות שדות התעופה לשלם ארנונה, שמוערכת במיליוני שקלים בשנה ■ רש"ת, שבין השאר טענה כי חיוב ארנונה יפגע ביחסי החוץ של ישראל: נגיש ערעור

שופט בית המשפט לעניינים מקומיים במעלה אדומים, אמיר דהאן, קבע לאחרונה כי מסוף מעבר אלנבי מצוי בתחום שיפוטה של המועצה האזורית בקעת הירדן, ועל כן רשות שדות התעופה חייבת בתשלום ארנונה למועצה.

בתצהיר של ראש המועצה דוד אלחייני, הוא העריך כי הכנסות רש"ת מהעסקים הפועלים במסוף מגיעות ל-270 מיליון שקל. אלחייני העריך כי בעקבות פסק הדין תשלם רש"ת למועצה ארנונה שתסתכם במיליוני שקלים לשנה.

ראשיתה של המחלוקת בין רש"ת למועצה במאי 2012, אז שלחה המועצה האזורית לרש"ת דרישה לתשלום ארנונה בסך 29.4 מיליון שקל בגין שנים קודמות. רשות שדות התעופה עתרה לבית המשפט לעניינים מינהליים במעלה אדומים, שם טענה כי היא אינה חייבת בתשלום ארנונה, מאחר שמסוף אלנבי אינו מצוי בתחום שיפוט המועצה בשל היותו שטח צבאי סגור. הרשות טענה כי המעבר אינו מקבל שירותים מוניציפליים מהמועצה כמו פינוי אשפה, הדברה, ניקיון וכד', ועל כן דרישת הארנונה הייתה מראש פסולה. רש"ת דרשה מבית המשפט לתת פסק דין הצהרתי שיקבע כי הרשות אינה חבה כלל בתשלום ארנונה, ומפקד כוחות צהל באיו"ש שצורף לכתב התביעה תמך בעמדת רש"ת. לטענת רש"ת והמפקד הצבאי מכיוון שהמסוף מצוי בשטח צבאי סגור, ומכיוון שרשות שדות התעופה פועלת בשם מפקד כוחות צהל באזור הרי שהוא פטורה כמוהו מתשלום ארנונה.

טיעון מעניין נוסף שהעלתה רש"ת היה כי חיובה בתשלום ארנונה בגין מסוף אלנבי עלול לפגוע במדינת ישראל וביחסי החוץ שלה. בית המשפט דחה טענה זו. בהקשר זה יש לציין כי המועצה האזורית בקעת הירדן התחייבה בפני בית המשפט כי לא תחייב בארנונה על תושבי הרשות הפלסטינית העובדים בתחום המסוף, ומשלמים תשלומים על פי דין לרשות הפלסטינית. וזאת למניעת כפל מס.

בפועל קבע בית המשפט כי חלק מהמסוף מצוי בשטחה המוניציפלי של המועצה, ורק על חלק זה תהייה רש"ת מחוייבת בתשלום ארנונה. על כן, ביטל בית המשפט את החיוב בסך 29 מיליון שקל שהוציאה המועצה האזורית על כל השטח, ונקבע כי תיערך מדידה חדשה על השטח הרלוונטי.

מנגד טענה המועצה כי מעבר הגבול ובו מבנים בשטח אלפי מ"ר בנויים נמצא בתחום שיפוטה, ובניגוד להצהרות הרשות, המסוף לא יכול להיות שטח "סגור" בשעה שהוא פתוח לציבור ועוברים בו מיליוני אנשים מדי שנה. לטענתה, מדובר לכל הפחות בשטח "תפוס" על ידי כוחות הביטחון. על פי חוק, מדובר בשימוש המחויב בתשלום ארנונה. במועצה טענה כי המסוף מתנהל כעסק כלכלי לכל דבר, ופועלים בו שטחי מסחר הכוללים חנויות, תחנת מוניות, חנויות להחלפת כספים וכו'.

השופט דהאן קיבל את טענות המועצה האזורית בקעת הירדן, אשר יוצגה על ידי עוה"ד ישעיהו אברהם ומשה בן דוד, וקבע כי מכיוון שחלק נכבד מהמסוף מצוי בשטח תפוס ומתקיימת בו פעילות אזרחית, הרי ששטח זה הוא חלק מתחום השיפוט של המועצה. עוד קבע השופט כי כשם שבשטח ישראל מחוייבת הרשות בתשלום ארנונה על מעברי הגבול, כך הדין גם בבקעת הירדן.

בנוסף, השית בית המשפט על רש"ת הוצאות משפט בסך 75 אלף שקל וחייב גם את מפקד כוחות צהל ביהודה ושומרון בתשלום הוצאות בסך 25 אלף שקל.

ראש המועצה אלחייני מסר ל"גלובס" כי "נעשה צדק. לא בכדי טענו כל השנים שרשות שדות התעופה חבה בתשלום כספי ארנונה למועצה בגין פעילותה האזרחית בשטח. כספי הארנונה שיתקבלו יסייעו לפיתוח ולצמיחה של האיזור ושל מעבר אלנבי בפרט. אני מקווה שהרשות תפנים את הנחיית בית המשפט ושלא ניאלץ לפעול כזאבים זה לזה".

מרש"ת נמסר: כמובן שמדובר בשטח צבאי סגור ועל כן נערער על ההחלטה.