תמחור ביטוח רכב לפי הנסיעה בפועל יוזיל ויפחית מס' התאונות

כך טוען הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה ■ "עולה שהמרכיב העיקרי בעלות הביטוח הוא מרכיב התאונות, אשר מהווה כ-80% מסך העלויות בגין נזקים"

יואל נוה / צילום: אוריה תדמור
יואל נוה / צילום: אוריה תדמור

"מחיר ביטוח הרכב בישראל הוא מחיר קבוע אשר לוקח בחשבון את סוג הרכב ופרטים כגון: גיל הנהג, שנת הוצאת הרישיון, עבר ביטוחי (מספר תביעות) ואינו לוקח בחשבון את מספר הקילומטרים שהמבוטח נוסע או צפוי לנסוע. כלומר, כל מבוטח משלם את אותו המחיר לפי השקלול הטכני המקובל, בין אם הוא נוסע הרבה או מעט" כך טוען הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה, שמוסיף בסקירתו כי "תמחור שאינו מתייחס לנסועה אינו יעיל ואינו שוויוני ולכן יש לעבור לביטוח רכב רכוש תלוי היקפי ומשכי הנסיעה בפועל של המבוטח - ואז, כך הוא חוזה, המעבר של כלל השוק לביטוח לפי נסועה גם צפוי להביא לירידה של בין 2% ל-7% בנפח התנועה בכבישים, וגם עשוי להביא להפחתה במחירי הביטוח רכב של רוב הנהגים".

על כן, הכלכלן הראשי במשרד האוצר קורא ל"מעבר לביטוח לפי נסועה בפועל שיקבע בשקלול של עלות קבועה, המגלמת בעיקר עלויות בגין גניבה, ומעלות משתנה, אשר תגלם עלויות הנובעות מתאונות דרכים". בהקשר זה מצוין בסקירה הכלכלית כי מנתוני רשות שוק ההון "עולה שהמרכיב העיקרי בעלות הביטוח הוא מרכיב התאונות אשר מהווה כ-80% מסך העלויות בגין נזקים".

על כך הוא מוסיף כי "תמחור על פי נסועה עשוי להוזיל את מחירי הביטוח לרוב כלי הרכב תוך שהוסיף וגילה כי זה גם עשוי לצמצם את מספר תאונות הדרכים, את מספר הנוהגים ללא ביטוח ואת רמת זיהום האוויר, ולהפחית את הגודש בכבישים".

הכלכלן הראשי באוצר מוסיף כי "יישום המודל הוא פשוט ויכול להתבצע באמצעות התקנת מערכת ניטור נהיגה ברכב אשר מודדת את סך הנסועה. באמצעות המערכת יוכלו חברות הביטוח לקבל את המידע הנדרש על מנת לבצע חיוב בהתאם".

נציין כי כבר כיום יש ביטוח שמתחשב במידת מה בהיקפי הנהיגה של המבוטחים, אך עדיין מדובר בניצנים ברמת הענף. לעומת זאת, כך מסבירים בסקירת האוצר, "בשוק הביטוח העולמי קיים שיעור לא מבוטל של כלי רכב המבוטחים בביטוח לפי נסועה או/וגם לפי התנהגות". בענף הביטוח יש כוונה ברורה ללכת לעולם של ביטוח אינדיבידואלי שמתחשב גם בהיבטים כאלה, בין היתר הודות לביג דאטה וההתפתחויות הטכנולוגיות.