שיחה עם שגריר בריטניה על ביקורו הראשון של הנסיך ויליאם

לקראת הגעתו של בן המלוכה הבריטי לישראל בפעם הראשונה, דיויד קוורי, שגריר בריטניה בישראל, סיפר ל"גלובס" על התוכניות לביקור

הנסיך וויליאם / צילום: רויטרס
הנסיך וויליאם / צילום: רויטרס

מדוע הוחלט על הביקור דווקא בעת הזו?

"לא היה איזה אירוע ספציפי שהוביל להחלטה. אנחנו רואים את הביקור הזה כסמל וחגיגה למערכת היחסים הטובה בין בריטניה לבין ישראל. יש לנו קשרים ענפים בתחום הטכנולוגיה, ביטחון, יחסי סחר הדדיים... הביקור של יורש העצר יהיה הזדמנות חשובה להדגיש ולקדם את הקשרים הללו".

האם הוא יגיע לבד או שבני משפחה נוספים יתלוו אליו?

"ככל הידוע כעת, הנסיך ויליאם מתוכנן להגיע לבד. זה ביקור ראשון של המשפחה המלכותית וחשוב להבין שמבחינת המשפחה הרחבה הם נמצאים כיום בתקופה עם הרבה אירועים משפחתיים (הכוונה לחתונה המלכותית - ט״ש) ולכן ההבנה שלי היא שבשלב הזה רק הנסיך יגיע".

הנסיך ויליאם הוא חלק מן המלוכה ואצלנו בישראל אין אנשי מלוכה , אלא רק נבחרי ציבור. אולי תוכל להסביר לנו מה המשמעות של ביקור מן הסוג הזה מבחינת מדיניות חוץ, קשרים פוליטיים?

״זה לא ביקור פוליטי, אלא הגעה לישראל של האדם שהוא שני לכתר בבריטניה, אדם מאוד חשוב. המשמעות של הביקור היא בחיזוק הקשרים בין המדינות. הוא לא מגיע לכאן לשוחח על נושאים פוליטיים או מדיניים אלא רק לחזק את מערכות היחסים״.

בהודעה שהוצאתם בעברית כיניתם את הביקור כהגעה ל״רשות הפלסטינית״ ובהודעה באנגלית נמסר שהוא יבקר בשטחים הכבושים. מה הסיבה לפערים בניסוחים?

״אין שום הבדל מבחינתנו. השטחים הם השטחים הכבושים והגוף שמנהל אותם זו הרשות הפלסטינית. מבחינת המהות זה אותו הדבר עבורנו, אנחנו מסתכלים על השטחים ככבושים והנסיך יבקר שם״.

כמה זמן יארך הביקור? האם הנסיך יגיע לכותל המערבי? יעלה להר הבית או יגיע גם לחלק המזרחי של ירושלים?

״התכניות עוד לא הוכרעו. מדובר בשלבים ראשונים מאוד של תכנון הביקור. אנחנו נתחיל עכשיו לעבוד על הפרטים של הביקור, כולל אורכו והמסלול והיעדים. נודיע את הדברים בצורה מסודרת לקראת הקיץ״.

כמה זמן מתכננים את הביקור הזה? היו ידיעות בעיתונות הבריטית כבר לפני שנה, זה אכן הוחלט לפני זמן כה רב?

״אני לא יודע אם זה הוחלט לפני שנה. לא מכיר שזה פורסם כבר קודם לכן. אני כן יכול לציין שתמיד חשבו ושקלו לבצע ביקור בישראל. יש בממשלה ועדה מיוחדת הנקראת ׳ועדת הביקורים הממלכתיים׳ והיא מייעצת למשפחת המלוכה על נסיעות ברחבי העולם. הם מלווים את התהליך של הביקור פה".

האם הנסיך יגיע לבקר את סבתא - רבא שלו הקבורה בהר הזיתים, הנסיכה אליס פון באטנברג (נינתה של המלכה ויקטוריה, אמו של הנסיך פיליפ, שהוא הסבא הישיר של הנסיך ויליאם) כפי שאביו הנסיך צ׳רלס הגיע לבקר שם בעת שהיה בישראל לביקור לא רשמי להלווית הנשיא לשעבר שמעון פרס?

״אני לא יודע בשלב הזה עד כמה זה יהיה חלק מן התכניות. נצטרך לחכות ולראות".