"מלחמה בלבנון - בכל רגע; הישראלים מבקשים תחמושת"

קבוצת מחוקקים שחזרה מביקור בישראל: "הישראלים מבקשים עזרה במאבק נגד תגובה שלילית גלובלית שעלולה לבוא בעקבות התקפות על מטרות אזרחיות שאליהן השתחל חיזבאללה" ■ קוראים להגדיל את הסיוע לישראל

חסן נסראללה/ צילום: רויטרס
חסן נסראללה/ צילום: רויטרס

מלחמה בין ישראל ללבנון עלולה לפרוץ כל רגע; הישראלים קוראים לארה"ב לספק לה תחמושת. כך אמר אור ליום אתמול (ג') בוושינגטון הסנאטור הרפובליקאי לינדסי גרהאם, חבר בקבוצת מחוקקים אמריקאית שחזרה מביקור בישראל ונפגשה עם בכירים בירושלים, לרבות רה"מ בנימין נתניהו.

"כל פגישה שבה מבקשים ממך תחמושת, תחמושת ועוד תחמושת היא כנראה דבר לא טוב", אמר הסנאטור, בתארו פגישה עם גורמים רשמיים בישראל. "לבנון היא זירת המלחמה הבאה", הוא הוסיף.

"הישראלים אמרו לנו בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי אם האיומים יימשכו - כלומר אם אנשי חיזבאללה יוסיפו לייצר רקטות שיוכלו לפגוע בנמל-התעופה ולגרום נזק רב למדינת ישראל - הם ייצטרכו להיכנס ללבנון".

לדבריו, סיפרו לו מארחיו כיצד השחיל חיזבאללה לוחמים למוקדי פעילות אזרחית, לרבות בנייני דירות, בתי ספר ובתי חולים. "היה מדהים לשמוע שהישראלים ביקשו מאיתנו לסייע להם במאבק פוטנציאלי נגד תגובה שלילית עולמית שעלולה לבוא בעקבות התקפות של ישראל על מטרות אזרחיות שבהן הטמיע חיזבאללה יכולות צבאיות", אמר גרהאם.

גרהאם וסנאטור אחר, כריס קונס, דמוקרט מדלאוור, אמרו, כי יש קשר בין הלחץ הגובר על ישראל לבין העובדה שלממשל טראמפ ולבעלות בריתה של ארה"ב באירופה אין שום אסטרטגיה להדוף את רוסיה ואיראן לנוכח פעילותן בסוריה. "עשינו עבודה טובה עם דאעש, אבל אני לא רואה שום תוכנית מסודרת (נגד רוסיה ואיראן)", אמר גרהאם. "האינטרס שלנו הוא לבלום את מכונת איראן אסד".

סנאטור קונס אמר כי קובלנה על היעדר תוכנית אמריקאית לפעולה במוקדי מתיחות באזור הייתה נושא מרכזי בכל השיחות שקיימו הסנאטורים עם גורמים בישראל. הישראלים רוצים לדעת כיצד מתכנן ממשל טראמפ להתקדם בסוגיית הנוכחות האיראנית; בסוגיית המתיחות בין משטר אסד לטורקיה והכורדים בסוריה; ובסוגיה הישראלית - פלסטינית, אמר הסנאטור. "לא הייתה נימה שלילית או חיובית... הישראלים פשוט רוצים לדעת מה כיוון הפעולה שלנו".

"מה שאני רוצה לומר לנשיא הוא, שהאיראנים מעמידים אותו במבחן", אמר גרהאם. "כל מה שמתרחש עכשיו לא היה קורה לו הייתה מדיניות אמריקאית מסודרת כלפי רוסיה ואיראן בסוריה".

שני הסנאטורים קראו להגדיל את הסיוע הצבאי לישראל, שרמתו הנוכחית היא 3.8 מיליארד דולר בשנה (לרבות 500 מיליון דולר ליצור מערכות הטילים נגד טילים כ"כיפת ברזל" ו"חץ"). הם ציינו שבכוונתם להגדיל את פלח הסיוע שמכוון לתוכניות הטילים. בעבר הייתה ישראל יכולה לבקש מהקונגרס להגדיל את הסיוע לפיתוח הטילים, אך מזכר ההבנות החדש, שמסדיר את הסיוע לישראל לעשר השנים הבאות, אוסר על ישראל לעשות זאת. לדבריהם, הם רואים בחבילת הסיוע הצבאית הנוכחית רק "בסיס".