המינוי הבא: עו"ד מיה ליקוורניק מתקרבת לרשות שוק ההון

ליקוורניק, לשעבר שותפה בכירה באחד ממשרדי עורכי-הדין המובילים בארץ, הרשימה את השר כחלון בעבר - ובעלת סיכוי גבוה להתמנות כמחליפתה של דורית סלינגר, כך נודע ל"גלובס"

עו"ד מיה ליקוורניק/צלם: תומר יעקובסון
עו"ד מיה ליקוורניק/צלם: תומר יעקובסון

בחירת יו"ר חדש לרשות שוק ההון - זה המינוי המרכזי שיעמוד לפני שר האוצר משה כחלון לאחר מינוי ראש (מנהל) רשות המסים. מדובר בתפקיד שחשיבותו גדלה מאוד בעקבות הקמת רשות שוק ההון. היו"רית הנוכחית, דורית סלינגר, תסיים את תפקידה בספטמבר השנה. כחלון, שמעריך את סלינגר, אמר בעבר כי יסכים להאריך את כהונתה בשנה נוספת, אלא שהחוק לא מאפשר זאת.

היום, עדיין קשה מאוד להעריך את מי כחלון מעוניין למנות לתפקיד. זאת, אף שלפי מידע שהגיע ל"גלובס" יש לעו"ד מיה ליקוורניק סיכוי גבוה להיבחר. ליקוורניק, לשעבר שותפה בכירה באחד ממשרדי עורכי-הדין המובילים הארץ, פירמת מיתר-ליקוורניק, הרשימה את כחלון בהתמודדות על תפקיד מנהל רשות החברות באוגוסט אשתקד. ליקוורניק הייתה אחת משלושה מועמדים שעליהם המליצה ועדת האיתור. כחלון העדיף את עו"ד יעקב קווינט, אך אמר למקורביו כי ידאג לפצות את ליקוורניק בהזדמנות קרובה. ליקוורניק עצמה נהגה בממלכתיות ולא מתחה ביקורת על התהליך.

שיקול נוסף שעשוי לתמוך ב יקוורניק הוא מיעוט הנשים בין מינויי הבכירים שביצע כחלון עד היום, השיקול הזה צפוי לקבל חיזוק אם כחלון אכן יעדיף למנות את ערן יעקב - על-פני מירי סביון - לתפקיד מנהל רשות המסים.

בדרך למינוי יו"ר חדש לרשות שוק ההון, יידרש כחלון לבצע מינוי חשוב נוסף, של כלכלן ראשי לאוצר. אמנם תפקיד הכלכלן אינו נהנה מסמכויות ביצוע ומעצמאות בהיקפים דומים לאלה של יו"ר רשות שוק ההון, אך יש לו מוטת שליטה רחבה: מעבר להכנת התחזיות והניתוחים הכלכליים הכלכלן הוא הממונה רשמית גם על רשות המסים, באמצעות מינהל הכנסות המדינה, והוא אחראי גם לקשרי החוץ של האוצר.

הכלכלן הנוכחי, יואל נוה, יסיים את תפקידו כבר במאי השנה. בניגוד ליו"ר רשות שוק ההון את כהונת הכלכלן הראשי ניתן להאריך בעד ארבע שנים נוספות, אך נוה, שמונה לתפקיד על-ידי שר האוצר הקודם יאיר לפיד, כבר הודיע כי הוא אינו מעוניין להישאר בתפקיד יום נוסף מעבר לקדנציה המקורית.

נוה זוכה להערכה בדרגים המקצועיים באוצר ומחוצה לו אך באוצר מציינים כי במהלך התקופה שבה מילא נוה את מקום הממונה על התקציבים בין פרישתו של אמיר לוי באוגוסט לכניסתו לתפקיד של שאול מרידור בנובמבר נוצרו משקעים בינו לבין שר האוצר משה כחלון. מנכ"ל האוצר שי באב"ד אמר הערב ל"גלובס" כי הוא אינו מכיר משקעים כלשהם בין כחלון לנוה והגדיר את נוה "כלכלן ואדם משכמו ומעלה".