ביקורת במע' הבנקאית על היוזמה להקמת מערכת ניוד דיגיטלית

זעם בבנקים על היוזמה של בנק ישראל מזרחי טפחות: "הקמת המערכת תעלה מאות מיליונים" ■ בנק הפועלים: "הליך חקיקה מהיר, המקודם ללא דיון מספיק מקצועי"

אריק פינטו / צילום ארכיון: איל יצהר
אריק פינטו / צילום ארכיון: איל יצהר

במערכת הבנקאית נשמעת ביקורת על היוזמה של משרד האוצר ובנק ישראל להקים מערכת ניוד דיגיטלית לחשבונות בנקים, שאמורה להקל על המעבר מבנק לבנק. במכתב ששלח היום בנק הפועלים אל ח"כ רחל עזריה, העומדת בראש ועדת הרפורמות בכנסת האחראית על החקיקה בתחום, הביע הבנק את הסתייגויותיו מהתוכנית.

בנוסף, מנכ"ל בנק מזרחי טפחות, אלדד פרשר, התייחס ליוזמה במסיבת עיתונאים שערך הבנק לרגל דוחותיו הכספיים, ואמר: "האמירה לפיה בישראל לא עוברים מבנק לבנק - עובדתית איננה נכונה. פרשר ציין כי הוא תומך ביוזמה רגולטורית שתאפשר הקלות במעבר, אך התייחס לעלות של הקמת מערכת שכזו הנאמדת ב-300-500 מיליון שקל. "הקמת המערכת תעלה מאות רבות של מיליוני שקלים, ולא בטוח מה תהיה האפקטיביות שלה. המקום היחיד שנעשה מהלך שכזה היה באנגליה, וזה לא הביא לגידול במעבר מבנק לבנק", אמר פרשר.

פרשר הוסיף, "להערכתי המערכת הזו לא תשנה באופן דרמטי את היקפי המעבר בין בנקים, ולכן עולה השאלה האם השקעה של מאות מיליוני שקלים על הקמתה היא הדבר הכי טוב ויעיל. לא עדיף להשקיע את הסכום בדבר אחר?".

בסיום דבריו פרשר אף עקץ את האוצר המוביל את היוזמה עם בנק ישראל: "אם פרויקט זה היה פרויקט של המדינה, אני בספק שכנסת ישראל הייתה מאשרת תקציב שכזה לצורך הקמתו".

כאמור, במקביל שלח בנק הפועלים, בניהולו של אריק פינטו מכתב בנושא. בפועלים מלינים על עלות המערכת הגבוהה, וטוענים כי לא ברור מה תהיה האפקטיביות שלה. בבנק מתייחסים גם לתהליך החקיקה הנוכחי וכותבים: "מדובר בהליך חקיקה מהיר, שמקודם מבלי לקיים דיון מקצועי דיו, מעמיק וממצה, כפי שניתן היה להיווכח בשני דיוני הוועדה".

בבנק מציינים מספר נקודות בעייתיות. כך למשל, כי יש לחייב גופים שונים במשק (כגון חברת החשמל, חברות התקשורת ועוד) לשתף פעולה בתהליך העברת החשבונות בכל הקשור לשינוי הוראות הקבע של הלקוחות. "קיים צורך רגולטורי החיוני בחיוב הגופים הגדולים במשק להעביר אוטומטית את ההרשאות לחיוב חשבון. אלא שדווקא מהלך זה, שיסייע במידה רבה בהפחתת 'הנטל הביורוקרטי הכרוך בהעברת חשבון בנק' שבו מבקשת לטפל הצעת החוק, אינו כלול בהצעה", כותבים בבנק הפועלים.

בבנק הפועלים מציינים כי לא נקבע מי יהיה אחראי על הקמת המערכת. "נוסח הצעת החוק אינו מגדיר מי אחראי להקמת המערכת. זאת, על אף שמדובר בנושא סבוך בהיבט הטכנולוגי, שדורש תיאום בין הבנקים. לפיכך, יש להטיל אחריות על הרגולטור לקבוע תוכנית ניידות", נכתב.