הממונה על ההגבלים: "נסיר חסמים ביבוא בנזין ותזקיקי נפט"

ראש הרשות להגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, הצהירה על ההתמקדות של הרשות בשנה הקרובה, ותקפה את מצב התחרות במשק האנרגיה והדלקים: "מבחינת הניסיונות שלנו לקדם עד היום תחרות במשק האנרגיה, אני מודה שהתוצאה עומדת נכון להיום על 0:1 לטובת החברות"

מיכל הלפרין / צלם: איל יצהר
מיכל הלפרין / צלם: איל יצהר

הרשות להגבלים עסקיים תתמקד השנה בחסמים שמקשים על יבוא בנזין ותזקיקי נפט אחרים, כך אמרה היום הממונה על ההגבלים עסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בוועידה השנתית של המכון הישראלי לאנרגיה וסביבה.

הלפרין פתחה את דבריה בביקורת חריפה על מצב התחרות במשק האנרגיה והדלקים: "כשאני יושבת כאן ומסתכלת עליכם", אמרה לקהל שהורכב ברובו מבכירי חברות האנרגיה הגדולות של ישראל, "אני רואה שיש לי Job security לכל החיים. מבחינת הניסיונות שלנו לקדם עד היום תחרות במשק האנרגיה, אני מודה שהתוצאה עומדת נכון להיום על 0:1 לטובת החברות".

לדבריה, "בתי הזיקוק יעמדו השנה במוקד הבדיקה שלנו כי אנחנו חושבים שהרבה מהבעיות מקורן בחוסר תחרות בשוק בתי הזיקוק. מה שמאוד מטריד אותנו אלה החסמים של היבוא, ואנחנו ננסה להסיר מה שיותר חסמים ולייצר תחרות גדולה יותר".

הלפרין התעמתה בכנס עם יו"ר המכון לאנרגיה וסביבה, יוסי רוזן, שטען כי יותר תחרות לא תביא להוזלת מחיר הבנזין משום שהרווח של חברות הדלק הוא בסך הכול 10% ממחיר הבנזין, וכל היתר זה מסים ומחיר הבנזין הבינלאומי. הלפרין השיבה לרוזן כי בדיקה מקיפה שערכה הרשות הראתה כי בכל מקום שאליו נכנסו חברות דלק קטנות נרשמה ירידה במחירי הדלק, בעוד שבמקומות שבהם פועלות רק חברות הדלק הגדולות - המחירים נשארו צמודים למחיר הבנזין המירבי, קרי המחיר המפוקח.

נזכיר, כי בזן, ששלטה בעבר על שני בתי הזיקוק של ישראל בחיפה ובאשדוד, מכרה ב-2006 את בית הזיקוק באשדוד לחברת פז תמורת 3.25 מיליארד שקל. המהלך עורר בשנים האחרונות ביקורת רבה משום שהתוצרת של בית הזיקוק באשדוד מופנית ברובה לחברת פז, בעוד ששאר חברות הדלק נאלצות לרכוש דלק מבית הזיקוק השני בחיפה שנותר בבעלות בזן. במקביל נכשלו עד היום היוזמות לייבא לישראל בנזין מחו"ל.