הקופסה של דרופבוקס: הנפקה של מניות בעלות זכויות נחותות

חברת האחסון בענן פרסמה תשקיף לפני הנפקה, שמלמד על קצב צמיחה יפה וגם על קושי לגרום ללקוחות לשלם ■ 4 נקודות שחשוב לשים אליהן לב

דרופבוקס
דרופבוקס

בסוף השבוע פירסמה חברת דרופבוקס תשקיף לפני הנפקה ראשונית לציבור (IPO) בנאסד"ק. דרופבוקס, שהוקמה ב-2007, היא אחת החברות הבולטות כיום באחסון וסנכרון מידע בענן. את סבב גיוס ההון האחרון שלה היא ביצעה ב-2015, לפי שווי של 10 מיליארד דולר. כעת החברה מתכננת לגייס 500 מיליון דולר, ולפי הערכות, תשיג שווי נמוך מבעבר - 7-8 מיליארד דולר. התשקיף מספק לראשונה אפשרות לבחון באופן מקיף את ביצועי החברה, את האופן שבו היא תופסת את פעילותה ואת הסיכונים שבפניה.

1. צמיחה לא מובנת מאליה. דרופבוקס הגיעה בשנה שעברה להכנסות של 1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 31% לעומת ההכנסות ב-2016. שנה קודם לכן הציגה החברה צמיחה של 40%. זהו קצב יפה לחברה בסדר גודל כזה, שמתחרה מול החברות הגדולות בעולם - גוגל, מיקרוסופט, אמזון ואפל. למרות הצמיחה המהירה, החברה הצליחה להפחית את עלות ההכנסות, הן בשיעור מההכנסות והן במספרים אבסולוטיים, באמצעות שימוש בחוות שרתים משלה לצד חוות חיצוניות. המשמעות היא שיפור ברווח הגולמי (738 מיליון דולר ב-2017 לעומת 454 ב-2016), דבר לא מובן מאליו בזמן שכמות המידע המאוחסן גדלה.

2. הרבה לקוחות, מעט משלמים. דרופבוקס פועלת במודל Freemium. כלומר מספקת חלק מהשירותים בחינם, ולצידם מוכרת בתשלום שירותים כמו הגדלת שטח האחסון. לחברה חצי מיליארד משתמשים ברחבי העולם, אך 11 מיליון בלבד מהם משלמים, כ-2%. פוטנציאל הלקוחות המשלמים עצום, אך כרגע לא ממומש. בתשקיף מציינת דרופבוקס נקודה מפתיעה: היא לא עוקבת אחר שיעור הלקוחות שמחדשים את המינוי לאחר שהוא מסתיים, אלא רק אחר המשתמשים שהגיעו ברבעון מסוים וכמה הכנסות הם ייצרו לה. קצב הגידול במספר המשתמשים ירד מ-35% ב-2016 ל-25% בשנה החולפת.

3. ההוצאות התפעוליות גדלות. השיפור ברווח הגולמי סייע לחברה לצמצם את ההפסד הנקי: 326 מיליון דולר ב-2015, 205 מיליון ב-2016, 112 מיליון דולר בשנה הקודמת. החברה עדיין מפסידה בגלל גידול בהוצאות השיווק והמכירות ובהוצאות המחקר והפיתוח, מה שעשוי לרמוז על המצוקה שבה דרופבוקס נמצאת בניסיון לגרום לעוד משתמשים לשלם. הכוונה ב"פיתוח" היא לשירותים שיגרמו ללקוחות לפתוח את הארנק.

4. מנפיקים מניות נחותות. מייסדי דרופבוקס, דרו יוסטון ועראש פרדוסי, מחזיקים ב-25% ו-10% מהחברה בהתאמה. משקיעה בולטת נוספת היא קרן ההון סיכון סקויה (23%). דרופבוקס הלכה בעקבותיהן של סנאפ ובלו אפרון, ומתכננת להנפיק מניות עם זכויות הצבעה מופחתות. המטרה היא לשמר את כוחם של מייסדי החברה, דבר שמעורר ביקורת על ממשל תאגידי בעייתי.