כלכלנים: הוזלת התחבורה הציבורית תוריד בחצי את האינפלציה

הממשלה מתכנת להוזיל תעריפי נסיעות בין עירוניות בכ-40% ■ כלכלנים טוענים: האוצר לא הביא בחשבון את הקיזוז באינפלציה

תחנת אוטובוס בירושלים / צילום: איל יצהר
תחנת אוטובוס בירושלים / צילום: איל יצהר

תוכנית הממשלה להוזיל את תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית בכ-40% עשויה להוריד את האינפלציה בישראל ב-2018 בשתיים עד שלוש עשיריות האחוז. כך מעריכים כלכלני מאקרו. התוכנית, שכוללת כאמור ירידה חדה במחירי התחבורה הציבורית, פורסמה היום כחלק מתוכניות העבודה של משרדי הממשלה לשנת 2018. במסגרת תוכניות העבודה של האוצר נכתב כי אחד היעדים הוא להביא לירידה של 40% במחירי התחבורה הציבורית.

בחודש הבא אמורה ועדת המחירים באוצר לאשר את הרחבת הרפורמה בתחבורה הציבורית לנסיעות בינעירוניות באופן שיאפשר לחבר בין כל האזורים הבינעירוניים בארץ בכרטיסי מנוי יומי וחודשי אחד. הרפורמה אמורה לאפשר נסיעה חופשית ללא כל הגבלה באוטובוסים וברכבות, בתוך המטרופולינים וביניהם באמצעות כרטיס חופשי חודשי אחד. כאמור באוצר מעריכים כי בעקבות המעבר לכרטיס חופשי חודשי אחד יוזלו מחירי התחבורה הציבורית כ-40% בממוצע.

ירידת מחירי התחבורה הציבורית לא תומחרה עד כה בתחזיות לאינפלציה ל-2018. כלכלנים, שהופתעו לקרוא הבוקר על הכוונה להוזיל את המחירים ב-40% ציינו כי בעקבות הורדת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית ב-10% בפברואר 2016 נרשמה ירידה של 0.07 נקודות אחוז בקצב האינפלציה - כך שתיאורטית הורדת התעריפים ב-40% ב-2018 עשויה לגלח בין 0.2 ל-0.3 נקודות האחוז מהאינפלציה ל-2018. מדובר בנתון דרמטי, לאור העובדה שקצב עליית המחירים ב-12 החודשים האחרונים עמד על 0.1 נקודות האחוז בלבד והתחזיות לאינפלציה ב-12 החודשים הקרובים עומדות בממוצע על 0.7 נקודות האחוז.

מנגד הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI רפי גוזלן אמר היום ל"גלובס" כי קשה להעריך עד כמה האפשרות של ירידת מחירים של 40% בתחבורה הציבורית היא ריאלית. לדבריו "במסגרת תוכנית משרד התחבורה אכן ישנן הוזלות של 40% ויותר בעלויות הנסיעה מיישובי פריפריה למרכז אבל מנגד אפשר להעריך שלפחות 50% מהנסיעות בתחבורה הציבורית הן בתוך הערים ולא בין הערים, ואלה לא יוזלו". גוזלן נחשב ל"ניצי" ביותר בקרב קבוצת הכלכלנים הראשיים של בתי ההשקעות עם תחזית לאינפלציה של 1.2% ב-2018, תחזית המבוססת על עליית השכר במשק ועצירת התיסוף בשקל.

מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר הציג היום את תוכניות העבודה של משרדי הממשלה ל-2018. מדובר בספר בן 854 עמודים הכולל את תוכניות העבודה של 26 משרדים, 15 יחידות סמך ו-2 תאגידים סטטוטוריים.

המסמך מתבסס ברובו על מסמך שפורסם לפני שנה ובו הוצגו תוכניות העבודה לשנים 2017-2018, אך לדברי משרד ראש הממשלה נעשו במסמך מספר שינויים ועדכונים. כך למשל בתוכניות העבודה של האוצר הוכנסו שינויים המתייחסים להוזלת יוקר המחייה ובהם הוזלת תעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית (כאמור ב-40%), הוזלת עלויות ביטוח ודמי ניהול בפנסיה והפחתת עלות מוצרי תקשורת ומוצרים אחרים המיובאים בייבוא אישי. גרונר ציין כי השנה חל גידול ניכר במדדים המתבססים על תוצאות. לדבריו מתוך 2,940 מדדים הנכללים בספר 845 מדדים המודדים תוצאות ולא תקציבים או פעולות.