על היועמ"ש ופרקליט המדינה להימנע מלטפל בעניין גרסטל

לאור היחסים של מנדלבליט וניצן עם השופטת בדימוס הילה גרסטל, על השניים להשעות עצמם מטיפול בעניינה ■ דעה

השופטת הילה גרסטל / צילום: איל יצהר
השופטת הילה גרסטל / צילום: איל יצהר

כבוד השופטת (בדימוס) הילה גרסטל סיפרה בראיון לאילנה דיין בתוכנית "עובדה" על הנסיבות שהביאו להתפטרותה מתפקיד נציבת הביקורת על הפרקליטות. בראיון נוקב זה, לא חסכה גרסטל ביקורת אישית נוקבת על פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן.

כך, לדבריה בנוגע לניצן, "בתקשורת בינינו היו מספר פעמים שהתרשמתי... שיש קושי עם העניין הזה... של דיוק ושל אמירת אמת. ואני חושבת שפרקליט מדינה צריך להיות מנהל, וצריך להיות מנהיג. מה שאני נחשפתי אליו זה, שזה לא המצב. אין מנהיגות בפרקליטות". כשנשאלה גרסטל האם ניצן ראוי להיות פרקליט המדינה, השיבה: "באמות-המידה הסובייקטיביות שלי - לא".

תגובת הפרקליטות לא איחרה לבוא, והיא אישית ובוטה לא פחות: "צר לנו שהגברת גרסטל עסקה וממשיכה לעסוק בניהול קמפיין תקשורתי והעלאת טענות נגד הפרקליטות - לרבות העלאת השמצות אישיות מופרכות נגד פרקליט המדינה - שאלה מהן שהובאו בפני היועמ"ש נדחו. גרסטל יצאה גם נגד היועמ"ש לשעבר, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, גורמים בכירים שונים בפרקליטות ואחרים - דבר המעיד כשלעצמו על רצינות טענותיה".

אתמול (ג') התפוצצה ברעש תקשורתי גדול פרשה חדשה, המסתעפת מתיק 4000, ועניינה חשד שלפיו יועצם לשעבר של ראש הממשלה ורעייתו, ניר חפץ, העביר באמצעות היועץ האסטרטגי, אלי קמיר - שעבד עם בעל השליטה בבזק, שאול אלוביץ - הצעת שוחד להילה גרסטל, ולפיה היא תמונה לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה בתמורה לסגירת "תיק המעונות" של שרה נתניהו.

מדובר בחקירה המעלה חשדות מהחמורים ומהמטלטלים ביותר שאליהם נחשפנו עד כה, המהווה הסתעפות של החקירות המתנהלות בימים אלה נגד ראש הממשלה.

כפי ששבו והדגישו היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, חזור והדגש - חקירות אלה, מפאת רגישותן, מורכבותן וחשיבותן, מלוות על-ידם באופן צמוד ואישי.

בנסיבות אלה, שבהן פרקליט המדינה מעורב באופן אישי בכל פרטי החקירה ומלווה אותה באופן צמוד, ניתן להניח כי פרקליט המדינה מנע עצמו מהמשך ליווי החקירה בעניין הצעת השוחד שניתנה להילה גרסטל. זאת, נוכח חילופי המהלומות המילוליות בין השניים אך לפני שנה והדם הרע הזורם ביניהם.

לא יעלה על הדעת כי בנסיבות אלה פרקליט המדינה יכול לפקח ולנהל באופן מקצועי ונטול פניות חקירה שבה משמשת גרסטל כעדת מפתח, נשוא הצעת השוחד. אם ניצן לא עשה כן עד עתה, חובה ליטול ממנו את העיסוק בפרשה חמורה זו.

אם לא די בכך, אף היועץ המשפטי לממשלה עצמו, אביחי מנדלבליט, חייב למנוע עצמו מהטיפול בתיק דנן. כפי שפורסם, על-פי החשד, ההצעה לגרסטל להתמנות לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה בוצעה לכאורה בימים שבהם ועדת האיתור ישבה על המדוכה, ולאחר שמנדלבליט רואיין על-ידה זה מכבר, ונתן דעתו לגבי מצב שבו יידרש ללוות חקירה נגד ראש הממשלה.

על-פי הנטען, נוכח חוסר שביעות-רצון מהעמדה הנחרצת של מנדלבליט, שלפיה חרף יחסי הקירבה בינו לבין ראש הממשלה, לאור תפקידו הקודם כמזכיר הממשלה, הוא (מנדלבליט) לא רואה כל קושי ללוות חקירות כגון אלה ולפעול בהתאם לדין, בוצעה הפנייה לגרסטל, בניסיון להכשיר אותה לתפקיד.

למותר לציין כי מערבותו זו של היועץ המשפטי לממשלה בתהליך מחייבת כי הוא ימנע עצמו מטיפול ומליווי חקירה זו. אמון הציבור במוסד היועץ המשפטי לממשלה עומדת למבחן כל העת, ובעת הזו ביתר שאת. יפה שעה אחת קודם.

■ הכותב היה ממונה על טוהר המידות והמשמעת בשירות המדינה.