במסגרת הנפקה בלונדון: אנרג'יאן עשויה להירשם למסחר בת"א

החברה היוונית, המפתחת את מאגרי הגז "תנין" ו"כריש", מתכוונת לגייס 500 מיליון דולר עבור ההון העצמי שהיא נדרשת להשקיע בפיתוח המאגרים

אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אסדת קידוח / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

חברת האנרגיה היוונית אנרג'יאן, המפתחת בישראל את מאגרי הגז הטבעי "כריש" ו"תנין", עדכנה השבוע על כוונתה לצאת להנפקת מניות בבורסה הראשית בלונדון במטרה לגייס כ-500 מיליון דולר לצורך ההון העצמי שהיא נדרשת להשקיע בפיתוח שני המאגרים.

כעת נודע כי כחלק מההנפקה תגייס אנרג'יאן גם ממשקיעים מוסדיים בישראל, ובסיומו של הגיוס היא עשויה לרשום את מניותיה ברישום כפול גם בבורסה בתל-אביב. זאת, במקרה שבו יהיו מספיק ביקושים מהמוסדיים הישראלים, אז תיחשב אנרג'יאן כבעלת זיקה ישראלית ותוכל להיסחר תחת מדדי הבורסה בתל-אביב.

לאנרג'יאן היכרות עם חלק משמעותי מהגופים המוסדיים הישראליים המובילים, והעובדה שליבת פעילותה מתנהלת בישראל, צפויה גם היא לסייע לה בהשתתפות אותם גופים בגיוס שהיא מקדמת. על פי ההערכות, הנפקת המניות של אנרג'יאן תצא לפועל במחצית הראשונה של מארס, בתלות במצב בשווקים.

לצורך גיוס ההון המתוכנן קיימה הנהלת אנרג'יאן רוד שואו ראשון בישראל לפני כמה שבועות, וצפויה להגיע בהמשך לסבב נוסף מעמיק יותר, לאחר שייקבע טווח המחיר שלפיו תתבצע ההנפקה המתוכננת, שאותה מובילים בחו"ל מורגן סטנלי וסיטי, ובישראל פועלים אי.בי.אי.

קידוחי "כריש" ו"תנין" מהווים כיום את עיקר פעילותה של אנרג'יאן, וככל הידוע, משקפים כ-70% משוויה, כשנוסף על קידוחים אלה יש לחברה היוונית קידוחים נוספים בחו"ל, ביוון ובמונטנגרו.

"לונדון - השוק המתאים ביותר"

המחיר הממוצע של העסקאות שעליהן חתמה החברה בחודשים האחרונים, נע סביב 4 דולרים ליחידת חום - כשליש נמוך יותר מהמחיר שמשלמת חברת החשמל לתמר, העומד נכון להיום על כ-6 דולרים ליחידת חום.

העובדה שלב פעילותה מתנהל בישראל, סייע לאנרג'יאן כבר להתקשר עם המוסדיים הישראליים כחלק מהסכם מימון בהיקף של 1.25 מיליארד דולר, שעליו חתמה בימים האחרונים, מול קונסורציום של גופים בינלאומיים וישראליים, בהובלת בנק הפועלים, שחלקו בהסכם כ-375 מיליון דולר.

לצדו של הפועלים, עם הגופים הישראלים נמנים גם כלל ביטוח, מגדל, פסגות, הראל, הפניקס ובנק מזרחי-טפחות. על פי ההערכות, עסקת המימון צפויה לצאת לפועל עד סוף מארס, אז תכריז אנרג'יאן על הסגירה הפיננסית וקבלת החלטה לפיתוח המאגרים.

אנרג'יאן, שרכשה את המאגרים "כריש" ו"תנין" בעקבות אישור מתווה הגז, היא המתחרה של המאגרים לוויתן ותמר, הנשלטים על ידי קבוצת דלק ונובל אנרג'י. לחברה ותק של כ-35 שנה בתחום, והיא אחת משתי החברות הזרות היחידות המחפשות בישראל גז ונפט.

מתיאס ריגאס, מנכ"ל אנרג'יאן, התייחס השבוע בראיון ל"גלובס" לתוכניות הגיוס, ואמר כי "אנרג'יאן פעילה כבר יותר מ-30 שנה, לא רק בישראל, אלא גם ביוון, משם כל הייצור שלנו הולך לחברת BP הבריטית. יש לנו 25 תוכניות קידוח ביוון, ויש לנו גם בלוקים במונטנגרו. כתוצאה מכך, הבורסה בלונדון היא השוק המתאים ביותר בעבורנו נכון לעכשיו. נכון שהפעילות בישראל היא בעלת ההיקף הגבוה ביותר עבור אנרג'יאן. אי לכך, הגופים המוסדיים המקומיים משתתפים במימון הפרויקט שלנו, ואנחנו שוקלים ברצינות להירשם למסחר המשני בתל-אביב בעתיד".