אלשיך: "בוודאי שראש הממשלה ייתן עדות בתיק 3000"

מפכ"ל המשטרה הגיע הבוקר לדיון בוועדת הפנים ונתקל במתקפות של חברי הכנסת בנוגע לראיון שנתן לתוכנית "עובדה" ■ ח"כ מיקי זהר קרא להקים ועדת חקירה בנושא האופן שבו המשטרה מנהלת חקירות נגד אישי ציבור ■ ח"כ דוד אמסלם בדיון: "יש לחקור את לפיד באזהרה"

יואב קיש ורוני אלשיך הבוקר / טל שניידר
יואב קיש ורוני אלשיך הבוקר / טל שניידר

חברי הכנסת של האופוזיציה זעקו שמדובר ברדיפה פוליטית של המפכ"ל, חברי הכנסת של הקואליציה קראו להקמת ועדת חקירה להתנהלות המשטרה באופן שבו היא חוקרת אישי ציבור, וח"כ יואב קיש זרק את חברי הוועדה החוצה על כל הפרעה הכי קטנה. בוועדת הפנים ניסו לנהל היום דיון בשאלת הראיון שנתן מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך לתוכנית "עובדה" לפני מספר שבועות, אך כמו במצבים אחרים בכנסת התוצאה הייתה רעש רב והטחת האשמות פוליטיות מצד לצד.

המפכ"ל אלשיך, שהגיע מלווה בקצין משטרה אחד שישב לא רחוק ממנו, הקשיב לח"כים בקשב רב, שירבט לעצמו תשובות על בלוק נייר צהוב ובחלקים מסוימים חייך וצחק לאור המהומה הפוליטית שנוצרה סביבו. הוא לא נראה לחוץ ולא הגיב לאמירות של חברי האופוזיציה כאילו הוא שם כדי לשמש יעד לרדיפה פוליטית של ראש הממשלה, הליכוד והקואליציה.

כעבור שעה מתחילת הדיון, כאשר אלשיך יושב ומשיב לחברי הכנסת, התחילו הניידים של הנוכחים לצפצף עם המידע החדש על החשד בנוגע ליועץ התקשורת לשעבר של נתניהו, ניר חפץ, שלפיו פנה לכאורה לשופטת הילה גרסטל בהצעה למנות אותה ליועצת משפטית לממשלה בתמורה לסגירת תיקי שרה נתניהו. ח"כ קיש הכריז על הפסקה של 3 דקות כדי שהמפכ"ל יוכל להשיב לטלפון, ואלשיך יצא מחוץ לחדר הוועדה, שוחח בטלפון בקצרה ושב לחדר להמשך הדיון.

אלשיך נשאל, יותר מפעם אחת, בנוגע לחוקרים הפרטיים שנשלחו על ידי גורמים רבי כוח כדי לעקוב אחרי חוקרי המשטרה הבכירים.

ח"כ רויטל סוויד (המחנה הציוני) אמרה לו: "האם המעקבים שהתייחסת אליהם בוצעו מלונדון, האם השם וולטר סוריאנו רלוונטי לדברים שאמרת והאם אתה מרגיש שאחרי שהעלית את זה לפני שנה, עדין מנסים לחבל לכם בחקירה? עדיין מנסים לפגוע ולשבש ולהלך עליכם אימים?".

אלשיך חזר על הדברים אשר אמר בשידור ב"עובדה". הוא ציין כי אמירתו בראיון הייתה כתשובה לשאלה של אילנה דיין על הפרסומים מלפני שנה (של דורון הרמן מערוץ 10) בדבר המעקבים. "אני לא יכול לדווח לכם אם נבדק נושא החוקרים הפרטיים שנשלחו לרחרח על חוקרי המשטרה. החקירה לא זוהמה", השיב אלשיך.

המפכ"ל פנה אל הנוכחים ואמר להם שרוב האנשים שמטיחים בו ביקורת לא ראו את הראיון מהתחלה ועד הסוף. "הרבה פעמים כדי לעצור תופעה (התכוון למעקב החוקרים אחרי השוטרים - ט"ש) משתמשים בכלים לא חקירתיים, ולכן כבר לפני שנה אמרתי שיש גורמים שמסתובבים סביב חוקרים שחוקרים את התיקים האלה", אמר. "החשוב הוא לעצור את התהליך ההרסני, ללא קשר מי עומד מאחוריו. זה שיצאתי ציבורית זה לא אומר שיש או אין חקירה בעניין". לדבריו, אחרי שהוא דיבר על כך, תופעת המעקבים נעצרה ומבחינתו המטרה הושגה.

מגוון של הדלפות ושל אינטרסים

ח"כ מיקי זהר (הליכוד) אמר שהמעקבים אחרי חוקרי המשטרה הם דבר חמור מאוד. "זה חשד שלא רק מדאיג, אלא גם הופך את החקירה ללא אובייקטיבית". בהמשך דבריו קרא זהר להקמת ועדת חקירה לבדיקת התנהלות משטרת ישראל בנושא חקירות אישי ציבור.

יו"ר הקואליציה, ח"כ דודי אמסלם, שהיה יו"ר ועדת הפנים עד לאחרונה, אמר בדבריו שיש לחקור באזהרה את ח"כ יאיר לפיד בנוגע לקשרים שיש לו עם מילצ'ן וכיצד ייתכן שלפיד ישב איתו לפגישה בלי לעדכן שהם חברים. אמסלם אמר שרוב הציבור הימני משוכנע שהמשטרה תופרת לראש הממשלה תיק פלילי.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר למפכ"ל: "הראיון שנתת היה לא ראוי. הראיון היה צריך להיגמר בדקה ראשונה שלו, אתה ישבת מול המצלמה והגבת 'עצוב' לווידיאו שבו צפית יחד עם אילנה דיין בנתניהו. התנהגותך פוגעת באימון הציבור".

עוד במהלך הדיון, ביקש אלשיך להגן על המשטרה ועל השוטרים מפני הטענות הקשות שהם מדליפים חומרי חקירה. אלשיך הסביר שלצדדים רבים יש אינטרסים מגוונים בביצוע ההדלפות. "הנחקרים מגחיכים את החקירה דרך ההדלפות. חלקם משתמשים בראיונות בתקשורת של עורכי דינם כדי להעביר מסרים לחשודים אחרים. לפעמים, אתם יכולים לראות את תמונת עורך הדין בצמוד להדלפה ולהבין מי הוא זה שנהנה מפרסום חינם בזכות ההדלפה".

אלשיך ציין שדווקא כתבי המשטרה מרבים להתלונן על כך שאין הדלפות מן החקירה, בעוד עיתונאים המסקרים תחומים אחרים זוכים לקבל הדלפות. "כתבי המשטרה מתלוננים שהם לא מקבלים, והאחרים מקבלים. זה קורה לצערם של כתבי המשטרה ודווקא לשמחתי", אמר.

עוד במהלך הדיון נדרש אלשיך להשיב להתנהלות המשטרה בתיק 3000, וכיצד זה שראש הממשלה, שטיפל בכל עסקאות רכש הצוללות עדיין לא מסר עדות. אלשיך אמר: "החקירה מאושרת על ידי היועץ המשפטי לממשלה ולכן ברור לחלוטין שלא יכולה להיגמר חקירה לפני שהגורמים המקבלים את ההחלטות ימסרו את גרסתם. לכולם היה ברור שראש הממשלה ייתן גרסה בתיק 3000, לא מדובר בחקירה תחת אזהרה אלא במסירת הגרסה שלו לאירועים".

בסיום הישיבה נעמדו חברי הכנסת של המחנה הציוני, ח"כ מיקי רוזנטל, ח"כ סוויד ויו"ר הסיעה, ח"כ יואל חסון, וצעקו על ח"כ קיש, על אופן זימון המפכ"ל לוועדה, יממה אחרי הראיון ב"עובדה", והתרעמו על הרדיפה הפוליטית לדבריהם. רוזנטל אמר לקיש: "מה שאתה עושה פה זה שיבוש חקירה, ראש המפלגה שלך בחקירה ואתה מזמן לפה את המפכ"ל". קיש לא נשאר חייב וצעק עליהם בחזרה.

הדיון נמשך כשעתיים, כאשר המפכ"ל לא מספיק לענות לכל שאלות הח"כים. בסיום הדברים אמר קיש, כי שאלות שלא נותר להן מענה יועברו למפכ"ל בכתב והוא ישיב לוועדה.