גורמים בענף הקניות המקוונות: תקרת הפטור לא צריכה לרדת

ירון בן-אלי, מנכ"ל קבוצת ushops: "סכום של 75 דולר כתקרת הפטור ממע"מ על קניות באינטרנט הוא סכום מיושן ונמוך. זה צריך לעלות ל-500 דולר. לשים אקדח על הרקה של הצרכן שיקנה בכוח בחנויות זו לא הדרך"

על רקע השיח הציבורי ודרישת הקמעונאים להפחית את תקרת הפטור ממע"מ לקונים אונליין מ-75 דולר לכיוון 20-30 דולר או למחוק אותה כליל, גורמים בענף אומרים כי הפערים אל מול המחירים בחו"ל עדיין יעמדו על עשרות אחוזים, וכי גל הקניות לא ייעצר.

"מדובר במגמה עולמית שמתעצמת. זה כדור שלג שלא ניתן לבלום, והרעת התנאים לצרכנים בכדי שהם אלה שישמרו על הקמעונאים היא לא הדרך להציל את שוק האופנה ובכלל בארץ. נדרש פה שינוי חשיבה מעמיק שמתחיל בהתייחסות של העסקים כלפי הצרכן. מוכרים בחנויות ג'ינס ב-500 שקל בתחילת עונה ויוצאים מנקודת הנחה שהצרכן תמים הרי הוא כבר יודע שאותו ג'ינס נמכר בסוף עונה ב-99 שקל. יש פה לא רק באג בניהול מלאים אלא גם ביחס אל הצרכן. במקום לקבוע מחיר הוגן לאורך כל השנה ולמכור יותר ולהרוויח פחות, עדיין בשוק האופנה פה החשיבה מיושנת ולא רלוונטית כיום" - כך אומר ירון בן-אלי, מנכ"ל קבוצת ushops.

בעניין זה, אגב, יש מי שסבור כי אסדרה של עולם המבצעים ומכירות סוף העונה באופן רגולטורי, בכל הנוגע למועד תחילת ההנחות, הוא צעד מתבקש שישמור על הקמעונאים.

"הקמעונאים הישראלים התרגלו למתח רווחים מאוד גבוה, שלא לומר חריג, לעומת קמעונאים בעולם", אומר גורם אחר בענף הקניות המקוונות. "מזה שנים שישראלים קונים באינטרנט כדי להילחם במחירים היקרים בארץ, רואים את תמהיל הקניות שכולל היום גם משחות שיניים וכלי עבודה כמו מברג או פטיש. נמאס לצרכנים לשלם מחיר כפול ומכופל על אותו המוצר בדיוק. המחירים בחו"ל נמוכים הרבה יותר משורת המע"מ, כך שגם אם יינתן בעסקים המקומיים פטור זהה, החברות עדיין לא יוכלו לייצר אטרקטיביות לעומת האתרים בחו"ל. הפערים במוצרי טיפוח למשל מגיעים ל-60%-70% לאותו קרם פנים של מותג בינלאומי או לאותו הבושם - ולמה? בנעלי ספורט המחירים בחו"ל יכולים להיות זולים ב-50% כולל משלוח ומסים", אומר בן-אלי ומוסיף: "זה לא רק המחיר, הקניות באינטרנט מספקות חוויית שירות בסטנדרט אחר שהישראלי לא פוגש בארץ. זה בעולמות ההחזרות והביטולים, הזיכויים, זמן התגובה ובכלל ההבנה הצרכנית שלא קיימת כאן. תקרת הפטור בישראל לא רק שלא צריכה לרדת אלא צריכה לעלות".

"דרישת הקמעונאים להפחתת תקרת הפטור לקונים היא הדרך הקלה ביותר", מוסיף בן-אלי, שסבור כי צריך ליישם חשיבה הפוכה ומפתיעה: "75 דולר כתקרת הפטור הוא סכום מיושן ונמוך. זה צריך לעלות ל-500 דולר. לשים אקדח על הרקה של הצרכן שיקנה בכוח בחנויות זו לא הדרך. בארה"ב הפטור של 800 דולר הוביל לפריחה כלכלית, וזו הגישה. אם התקרה תעלה ל-500 דולר, תהיה פה תחרות אמיתית שתפעיל לחץ על כל השרשרת שכיום מתאפיינת ברווחיות גבוהה מדי, מהקמעונאי, ועד היצרן - תקרה גבוהה אולי תזעזע את הענף בטווח הקצר, אבל היא תוביל לתוצאות בטווח הארוך ולשגשוג כלכלי. כולם יצטרכו להגיב. ולא רק זה - הרשתות מצדן חייבות לקרוא את האבולוציה של עולם הריטייל, לעשות סינרגיה בין עולמות האונליין והאופליין ולהתקדם אל עולם צרכנות חדש.

"מי שהקים אתר בבחינת סניף נוסף רק כדי להיות שם, לא יכול לשרוד לנוכח מגמת הקניות המתעצמת. מי שהקים אתר מתוך חשיבה מעמיקה שהצרכנים הולכים לשם - כמו טרמינל איקס של פוקס או קסטרו שמבינה שהאתר הוא מנוע חשוב - יוכל לשרוד. וככלל, הקמעונאים צריכים להפנים שהמוטו היום הוא למכור יותר ולהרוויח פחות ובכך לצמצם את הפער אל מול המחירים בחו"ל".

גורם אחר מוסיף: "זה לא רק האינטרנט, אנשים היום טסים לחו"ל בתדירות גבוהה לאור ירידת מחירי הטיסות. נותנים גיחה פה ושם לאירופה, שם הם פוגשים את המחירים הזולים בחנויות. וזה לא רק במזרח אירופה, וזה לא רק בתחום האופנה, זה הכול. כנסי בלונדון אפילו לסופר ותראי שאנחנו משלמים יותר על הרבה מוצרים. לצרכן הישראלי זה נמאס. אם לא באונליין, הוא יקנה בגיחות המתרבות שלו לחו"ל".