אורקם של מייסדי מובילאיי מדווחת על שווי חברה של מיליארד ד'

החברה שייסדו זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, המפתחת טכנולוגיה לבישה בתחום הראייה המלאכותית, סיימה סבב גיוס של 30.4 מיליון דולר ופועלת לגיוס מהנדסים חדשים ■ אבירם: "לטכנולוגיה שלנו יש יכולות אינסופיות"; מצפה להכנסות של 20-30 מיליון בשנה הקרובה

זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום: : באדיבות אורקם
זיו אבירם ואמנון שעשוע / צילום: : באדיבות אורקם

 

חברת הראייה הממוחשבת אורקם של מייסדי מובילאיי, זיו אבירם ופרופ' אמנון שעשוע, הודיעה הלילה על גיוס הון של 30.4 מיליון דולר, לדבריה לפי שווי חברה של מיליארד דולר לפני הכסף. אורקם מפתחת התקן חכם המתחבר למשקפיים על-מנת לשפר את חייהם של לקויי ראייה, עיוורים וסובלים מדיסלקציה.

את הגיוס הובילו כלל ביטוח ומיטב דש וגמל, יחד עם רוב המשקיעים הקיימים בחברה, ובכך מגיע סך ההשקעות באורקם ל-130.4 מיליון דולר. לפני כשנה פורסם ברויטרס כי אורקם השלימה סבב גיוס של 41 מיליון דולר לפי שווי של 600 מיליון דולר, וכי החברה מתכננת לבצע הנפקה בוול סטריט עד סוף 2018. סבב הגיוס הנוכחי צפוי לדחות את ההנפקה בשנתיים לפחות.

בשיחה עם רויטרס אתמול אמר אבירם כי בכוונתם לגייס השנה עוד 100 מיליון דולר ממשקיעים גדולים וגלובליים, לפני שאורקם תפנה להנפקה בארצות-הברית. הוא הביע תקווה ששווי החברה יעמוד אז על 1.5-2 מיליארד דולר. לטענתו, קצב הצמיחה של החברה גבוה מזה שראה במובילאיי, והפוטנציאל שלה גדול יותר. במובילאיי לא גייסו שעשוע ואבירם כסף מקרנות הון סיכון עד שלב מתקדם, לאחר שהיה להם ניסיון לא חיובי עם קרנות בחברה קודמת, וכך הם נוהגים גם במקרה של אורקם.

אורקם, שהוקמה ב-2010 בירושלים, פיתחה מצלמה אלחוטית המתחברת למשקפיים ומבוססת על טכנולוגיית בינה מלאכותית . היא מקריאה לאוזנו של המשתמש טקסטים כתובים, סורקת שטרות כסף וברקודי מוצרים בסופר על-מנת לזהות אותם ואף מזהה פנים שבהן הוא נתקל ברחוב.

סבב הגיוס התרחש זמן קצר לאחר השקת דגם חדש של המצלמה, MyEye 2.0, שהוצג בחודש שעבר ב-CES, תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם בלאס וגאס.

לפי שעה הכנסותיה של אורקם צנועות יחסית והסתכמו ב-10 מיליון דולר בשנה החולפת. אבירם אמר כי הוא מצפה להכנסות של 20-30 מיליון בשנה הקרובה, ושהחברה תהפוך לרווחית ב-2019. "לטכנולוגיה הזאת יש יכולות אינסופיות, אנחנו רק מגרדים את הקרחון של מה שאפשר לעשות איתה", אמר לרויטרס.

שעשוע ואבירם הובילו את מכירת מובילאיי לפני קרוב לשנה תמורת 15.3 מיליארד דולר. פחות משבועיים לאחר ההודעה על העסקה עם אינטל, נודע כי הרשות לניירות ערך האמריקאית (SEC) בנוגע למידע פנים. לפי ה-SEC, מי שגרף רווחים ממידע הפנים הם מקורבים לשעשוע ואבירם. לא ידוע האם החקירה עדיין נמשכת, והאם שעשוע ומובילאיי חשודים, אך החשד הוא כי מידע הפנים יצא לכאורה מהם.