נעילה שלילית בבורסה בת"א; מניות הגז בלטו בירידות

אתמול השתחרר הלחץ השלילי על מניות שותפויות הגז עם החתימה על הסכם ליצוא גז למצרים ■ מניות קבוצת אלוביץ' (בזק ובי קומיוניקיישנס) חזרו מהפסקת מסחר וירדו על רקע ההתפתחויות בחקירת פרשת בזק ■ מניית שיכון ובינוי ריכזה עניין עקב החשדות למתן שוחד בקניה

הבורסה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי
הבורסה בתל-אביב / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה של תל-אביב ננעל היום (ג') בירידות שערים כשמניות הגז וקבוצת אלוביץ' במרכז העניינים. אתמול לא היה מסחר בוול סטריט, והיום מתנהל המסחר במגמה שלילית. בבורסות אירופה נרשמת מגמה מעורבת ובאסיה נרשמה מגמה מעורבת.

 

כאמור, אתמול היה זה יומן של מניות שותפויות הגז. לאחר חודשים רבים של חוסר ודאות חתמו השותפויות על הסכם למכירת גז טבעי ממאגרי "תמר" ו"לוויתן" למצרים בעסקה בהיקף כולל של 15 מיליארד דולר. אם נתעלם לרגע מהסיכונים שבעסקה הזו ובקשיים בכל הנוגע ליישום שלה (ע"ע עסקת הגז של יוסי מימן עם המצרים), הרי שאתמול השתחרר הלחץ השלילי ממניות אלה. הלחץ הזה שהשתחרר גרם אתמול לשורטיסטים להתכסות בסחורה ובהיקפים לא מבוטלים, מה ששלח את מניות הגז - ובעיקר את רציו שהייתה השותפות שסבלה הכי הרבה מהלחץ השלילי - לעליות של כ-25%.

שותפויות הגז סבלו מהלחץ השלילי במשך כמעט 9 חודשים, וגם משקיעים שאינם שורטיסטים החלו לאבד עניין במניות אלה. צריך לזכור כי ההתנהלות של השותפויות לא הקלה על המשקיעים, כשאחת לכמה זמן הופצו הודעות לעיתונות על עסקאות שמידת היכולת ליישם אותן מוטלת בספק, כך למשל פריסה של צינור גז מישראל לטורקיה או לאיטליה או לבולגריה וכן הלאה. כך או אחרת, מניות השותפויות ובעיקר רציו רשמו היום מימושים. המניות המרכזיות בענף הן דלק קבוצה , דלק קידוחים יהש , ישראמקו יהש , תמר פטרוליום  ורציו יהש .

מניות קבוצת אלוביץ' ובעיקר בזק  אך לא רק וגם אינטרנט זהב  ובי קומיונקיישנס  המשיכו לרכז עניין. בשוק ההון בסך-הכול די מרוצים מהעובדה כי שאול אלוביץ' נמצא בדרכו החוצה מהקבוצה, בעיקר לאור העובדה שהבחישות האינסופיות של הדרגים הפוליטיים בקבוצה ימותנו אם לא ייפסקו, ובזק תחזור להתנהל באופן תקין. שלושת מניות קבוצת אלוביץ' היו בהפסקת מסחר עד לשעה 10:19 ו-10:20.

"בהמשך לדיווח המיידי של החברה מיום 18.2.18 בנושא חקירת רשות ניירות ערך ומשטרת ישראל, מודיעה החברה כי על פי פרסומים בעיתונות ולמיטב ידיעתה, ביום 18.2.18 הוארך מעצרם של מר שאול אלוביץ, דירקטור ובעל שליטה בחברה, ומר אור אלוביץ, דירקטור בחברה עד ליום 22.2.18 ושל גב' סטלה הנדלר, מנכ"ל החברה, ומר עמיקם שורר, מנהל אסטרטגיה ופיתוח עסקי בקבוצה, עד ליום 21.2.18.

"מהחלטת בית המשפט בעניין עולה כי נושאי המשרה לעיל חשודים ביחד עם אחרים בעבירות של קבלת דבר במרמה, עבירות מנהלים, שיבוש מהלכי משפט, שוחד, עבירות לפי חוק ניירות ערך, מרמה והפרת אמונים בתאגיד וחלקם גם בעבירות על פי חוק איסור הלבנת הון".

מניית שיכון ובינוי  חזרה מהפסקת מסחר וכצפוי איבדה גובה. הבוקר פורסם כי החברה חשודה בתשלומים לא לגיטימיים לגורמים באפריקה. החשדות נחקרים בלהב 433, בשיתוף גורמים בינלאומיים.