שכחתם לקחת את התרופה? חכו לטלפון מהאחות או מהרופא

Vaica הישראלית מתאימה את התזכורות לגיל המטופל וסוג התרופה

תרופה / צילום: שאטרסטוק
תרופה / צילום: שאטרסטוק

כולם שוכחים לקחת תרופות, אבל כל אחד שוכח בדרכו שלו - זה הרעיון שעומד בבסיס הטכנולוגיה שפיתחה חברת Vaica הישראלית למניעת שיכחה של תרופות.

בעולם פועלות כמה חברות העוסקות בבעיה הזאת, ובהן Medisafe הישראלית, אולם Vaica מבקשת לבדל את עצמה כחברה שמספקת פתרונות המותאמים לפי לקוח ותרופה. לחברה יש הסכמי שיתופי-פעולה עם כמה חברות מוקד רפואי, ובשבוע האחרון הודיעה על חתימת הסכם נוסף עם חברת המוקדים הרפואיים STAAR Alert. בשנים האחרונות החברה פועלת במודל עסקי חדש, שבו היא יוצרת גם שיתופי-פעולה ישירות עם חברות התרופות.

מחיר השכחה למערכת: 200 מיליארד דולר בשנה

תומר גופר, מנכ"ל Vaicra, עבד קודם לכן ב-MDG Medical, שעסקה במניעת טעויות במתן תרופות בבתי חולים. לדבריו, שם הוא גילה שאי-נטילת תרופות היא בעיה אדירה, שעולה למערכת הרפואי האמריקאית 200 מיליארד דולר בשנה. "הציבור המטופל נוטל רק כ-50% מהתרופות שנרשמות. זה מדהים", הוא אומר. "ההפתעה הגדולה הייתה שלא מדובר בקשישים ששוכחים ליטול את התרופה בגלל בעיות זיכרון. לא שם הבעיה".

לבעיה יש שלל סיבות: סדר יום עמוס של נוטלי תרופות בגיל התעסוקה; התנגדות פסיכולוגית לנטילת תרופה או לזיהוי המטופל כ"חולה"; חוסר אמון במוצר; אי-הבנת החשיבות של נטילת התרופה בזמן; חוסר רצון ליטול את התרופה בחברה; יצר הרס עצמי; אי-בהירות לגבי אופן נטילת התרופה; ותחושת מיאוס מתופעות הלוואי ומעצם העיסוק בתרופה. ובכל זאת, אם מזכירים למטופלים לקחת את התרופות ומספקים להם הסברים משכנעים, לרוב הם יעשו זאת.

"לשלוח סמס בכל פעם שצריך ליטול את התרופה - זה לא עובד", אומר גופר. בפעם החמישית שהמכשיר יצפצף, הם יכבו אותו לנצח". הגישה של החברה היא שמאחר שהסיבות לשכחה הן מגוונות, דרושים מוצרים המותאים לקהלים שונים. המוצר הראשון של החברה הוא מגשית שהתרופות מחולקות בה מראש לפי ימים ושעות. כשמגיע זמן נטילת התרופה, המכשיר מהבהב בעדינות. רק אם המגשית לא נפתחה והמטופל קשיש, יישמע קול. אם המטופל צעיר, הוא יקבל סמס. אם המטופל הוא סיעודי, ההודעה תישלח אל המטפל.

האופן שבו מגיב המכשיר תלוי גם בתרופה עצמה. אם מדובר בתרופה קריטית, ייתכן שהמטופל יקבל שיחת טלפון מאחות או מרופא.

ה"פטנט" הוא שהחיווי לגבי נטילת התרופות נמצא במגשית, אך ניהול האירוע נמצא בענן השייך למוקד הרפואי, ומכאן הגמישות.

מי משלם על השירות הזה?

"התשלום הוא חלק מהתשלום למוקד רפואי. במודל העסקי החדש יותר שלנו, אנחנו משתפים פעולה עם חברות תרופות, סביב תרופות ה'ספשיאלטי' שלהן. מאחר שאלה תרופות יקרות ומשמעותיות לבריאות המטופל, התפתחו סביבן תוכניות תמיכה במימון חברת התרופות".

לפני כמה חודשים השיקה החברה, במיוחד לשוק הזה, מוצר הכולל גם מסך מובנה, שעליו מוצג סרטון המדגים כיצד להשתמש בתרופה. בלחיצת כפתור, אפשר לתקשר דרכו עם אחות ולקבל מסרים מהרופא בין מפגשים. "חברות התרופות משקיעות סכומים גדולים בצילום סרטי הדרכה, אך אלה מופיעים באתר שלהן, והמטופלים לא נכנסים לראות", אומר גופר.

לפי מחקרים שערכה החברה, חל שיפור משמעותי בדפוס נטילת התרופות והייתה הפחתה של ימי אשפוז, למשל בחולים באי-ספיקת לב. בימים אלה נמצאת החברה בניסויים קליניים ב-16 בתי חולים.

Vaica

שנת הקמה: 2009

פעילות: מניעת שכחה של תרופות

מייסדים: תומר גופר, ד"ר בת עמי סדן, ד"ר גלעד אסיאו ז"ל ומיכאל כהן אלורו

גיוסי הון: 5 מיליון דולר ממשקיעים פרטיים

מספר עובדים: 10, בתל-אביב