הדיל עם אינטל: השקעה של 4.5 מיליארד דולר תמורת מענקים

ההשקעות יהיו ככל הנראה בתחום הרכב האוטונומי ■ החברה תקבל מענק בגובה של 20%-30% מהיקף ההשקעה, סבסוד של עלויות פיתוח ומס חברות מופחת ■ הסיכום בין אינטל למדינה יוצג בקרוב ל"ועדת השלושה", המורכבת ממנכ"לי האוצר ומשרד הכלכלה ומנהל רשות המסים

"אינטל החליטה להשקיע בישראל מיליארדי דולרים כבר ב-2018", כך אמר היום שר האוצר משה כחלון בדיון בוועדת הכספים של הכנסת. "בשבוע שעבר קיבלתי אישור לדבר על אינטל, לא הייתי עושה את זה בלי לקבל אישור מהם", הוסיף כחלון. שר האוצר התייחס לדברים שאמר בכנס בחיפה ביום חמישי על כוונתה של אינטל להשקיע בישראל בהיקפים גדולים.

הדברים נאמרו יום לאחר שכחלון קיבל מאינטל העולמית תשובה חיובית להצעת המדינה להעניק מסלול הטבות לחברה בתמורה להשקעה. ל"גלובס" נודע כי היקף ההשקעה המדובר של אינטל מוערך ב-4.5 מיליארד דולר.

עוד נודע ל"גלובס", כי הסיכום בין המדינה לבין אינטל יוצג בקרוב באופן רשמי בפני ועדת השלושה - המורכבת ממנכ"ל האוצר, מנכ"ל משרד הכלכלה ומנהל רשות המסים.

את העבודה ניהל צוות בראשות מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, ויועצו המקצועי של שר האוצר נדב שמש. העבודה התבססה על המודל שהכינה המועצה הלאומית לכלכלה במסגרת הטיפול בבקשה הקודמת של אינטל לשדרוג מפעל הייצור בקריית גת. עבודות השדרוג הנוכחיות של המפעל בהיקף של 6 מיליארד דולר התנהלו במהלך 2016 ו-2017. הכלכלן הראשי באוצר, יואל נוה, אמר היום כי השבתת קווי ייצור במסגרת עבודות השדרוג של המפעל היא אחת הסיבות העיקריות לחולשה ביצוא הסחורות מישראל בשנת 2017.

ההשקעה הנוספת הצפויה מכיוון אינטל מגיעה, כאמור, אחרי שהשלימה השקעת עתק בהרחבת מפעל היצור שלה בקריית גת, באופן שהפך אותו לאחד ממפעלי היצור המתקדמים ביותר של ענקית השבבים האמריקאית בעולם. לפי גורם ממשלתי בכיר, ההשקעה הנוספת אותה בוחנת החברה היא עבור הרחבת המפעל בקריית גת במהלך השנים הקרובות - וזאת כדי להתאימו ליצור בטכנולוגיות חדישות יותר.

קורצים לתעשיית הרכב האוטונומי

סימני השאלה שמתעוררים לגבי עיתוי השקעתה הצפויה של אינטל נוגעים בעיקר לרפורמת המס של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, שצפויה לתמרץ את החברה להעביר פעילויות שלה לארה"ב. בירושלים מציינים גם את פער הזמנים בין מחזור השדרוג הנוכחי של המפעל, שהסתיים רק לאחרונה לבין הצהרתו של כחלון על כך שהמחזור הבא יתחיל כבר השנה. אינטל נוהגת לשדרג את מפעליה בהפסקות של 3 עד 5 שנים. שדרוג המפעל מחייב השבתה חלקית שלו.

הסערה סביב אינטל החלה בסוף השבוע, עם ההצרה של שר האוצר משה כחלון ביום חמישי בכנס אקוסיסטם בחיפה, לפיה "אינטל העולמית תשקיע מיליארדים בישראל".

לדברי הגורם, לצד ההשקעה הנרחבת במפעל היצור, שמוערכת במיליארדי דולרים, נציגי החברה מקיימים מגעים עם משרדי הממשלה השונים לקראת מתווה נוסף שעשוי להוביל להשקעת ענק במשק - על פי הערכות, השקעה זו תיעשה מסביב לפעילות של חברת מובילאיי שנרכשה בידי אינטל והיא תתמקד בתחום הרכב האוטונומי.

בשבוע שעבר נפגשו ראשי אינטל ישראל עם שר האוצר, משה כחלון, ושוחחו איתו על תכניותיהם להשקעה חדשה במשק. על רקע תוצאותיו של מפגש זה, הצהיר כחלון בכנס שהתקיים ביום חמישי בחיפה כי אינטל נערכת להשקעה של מיליארדים במשק. אינטל, מצדה, שומרת על ערפל סביב תוכניותיה ומאז הצהרתו של כחלון מסרבת להגיב לדברים.

ביום רביעי הקרוב ייפגשו ראשי אינטל בארץ, בהם מנכ"ל אינטל ישראל, יניב גרטי, עם שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן. גורמים העריכו כי בפגישה ישתתף גם מנהל רשות ההשקעות שבמשרד הכלכלה, נחום איצקוביץ'. זאת בשל התפקיד המרכזי שאמורה למלא רשות ההשקעות בתרחיש של השקעה חדשה מצד אינטל בישראל, מתוקף היותה הגוף האמון על מתן המענקים וההטבות שמציעה המדינה בתמורה להשקעות חדשות.

במהלך השבועות האחרונים קיימו נציגי אינטל בישראל פגישה בנושא עם איצקוביץ'. ברשות ההשקעות לא התייחסו היום, כמו במהלך כל סוף השבוע, לנושא.

עם זאת, גורם ממשלתי שמצוי בפרטים אמר ל"גלובס" כי "עוברת על אינטל תקופה טובה, והיא חברה מאוד דומיננטית במשק הישראלי. סביר להניח שכל אלה מהווים מניע טוב מבחינתה להשקיע עוד בישראל".

על פי הערכה של גורמים ממשלתיים, בתמורה להשקעה חדשה של אינטל בישראל, ובדומה להטבות שהחברה קיבלה בעבר מהמדינה, רשות ההשקעות תעמיד לה הטבות נרחבות: ממענק בגובה של 20%-30% מהיקף ההשקעה - מתוקף החוק לעידוד השקעות הון; קרקע עם פטור ממכרז; סבסוד של עלויות פיתוח ומס חברות מופחת.

בתחילת השנה מסרה אינטל כי מאז החלה לפעול בישראל, לפני כ-40 שנה, השקעותיה במשק הישראלי הסתכמו בכ-35 מיליארד דולר. היא נחשבת למעסיקה הגדולה ביותר בישראל בענף ההיי-טק, ומעסיקה מעל 10,000 עובדים בארץ.

אינטל בישראל
 אינטל בישראל

יצוא ב-3.6 מיליארד ד' ב-2017

אשתקד סיימה אינטל השקעה בהיקף של כ-6 מיליארד דולר בשדרוג מפעל היצור בקריית גת. לפי נתונים שמסרה החברה, בעשור האחרון היא קיימה רכש של סחורות ושירותים מספקים ישראליים בהיקף של כ-10 מיליארד דולר. ב-2017 היא ייצאה מישראל בכ-3.6 מיליארד דולר, והיקף היצוא שלה מאז החלה לפעול בארץ הסתכם בכ-50 מיליארד דולר.

בנוסף, כך לפי רשות ההשקעות, אשתקד היא העמידה מענקים בגובה של 15 מיליון שקל ל-10 מפעלים באזור הצפון במסלול לעידוד הפריון וזאת לאחר שמפעלים אלה הציגו תכניות להטמעת אמצעי יצור מתקדמים. מדובר במסלול שמוצע למפעלים קטנים ובינוניים באזור הצפון, במטרה להגדיל ב-30% את רמת הפריון. היקף מענקי המדינה לכל מפעל הוא כ-30% מגובה ההשקעה, ועד לתקרה של 3 מיליון שקל.

לדברי מנהל רשות ההשקעות, נחום איצקוביץ', "ב-2018 נמשיך להפעיל מגוון של מסלולי סיוע למפעלים, לצד מסלולים חדשים שיעודדו הקמת מפעלי תעשייה ביישובים הבדואים בנגב, מסלול סייבר, מסלול פריון, מסלול ייצור מתקדם ומסלול ייעודי לחברות סטארט-אפ שסיימו את שלב פיתוח המוצר ומעוניינות להקים מפעלי ייצור מתקדמים בפריפריה".

היום דיווחה רשות ההשקעות, כי במהלך 2017 היא העניקה 82 כתבי אישור להקמה של מפעלים חדשים, להרחבה או להעתקה של מפעלים קיימים ברחבי הארץ, בהשקעה כוללת של 1.8 מיליארד שקל - מהם סיוע בהיקף של יותר מ-360 מיליון שקל ממשרד הכלכלה והתעשייה. המענקים ניתנו למפעלים אלה מתוקף החוק לעידוד השקעות הון. עם פתיחת מפעלים אלה יתווספו למשק יותר יותר מ-1250 משרות חדשות. 76% מאותם מפעלים ייצאו את תוצרתם לחו"ל.

מפעל ייצור, שלושה מרכזי מו"פ ועסקת עתק היסטורית / יסמין יבלונקו

אינטל פעילה בישראל מאז שנת 1974, אז הוקם מרכז המחקר והפיתוח הראשון שלה בחיפה. את המפעל הראשון שלה בארץ הקימה עשור לאחר מכן, בשנת 1984, בירושלים.

לאורך שנות פעילותה בישראל השקיעה אינטל סכום של 17 מיליארד דולר במרכזי המחקר והפיתוח של החברה בארץ ובמפעליה. ההשקעות הגדולות של החברה היו במפעלים, וסכומן הכולל עומד על 12.2 מיליארד דולר, כאשר יתר הסכום (4.8 מיליארד) הושקעו במרכזי המו"פ וברכישות ציוד שוטפות. סך ההשקעות והרכישות של החברה בישראל לאורך שנות פעילותה עומדות על עשרות מיליארדי דולרים.

בנוסף, אינטל מפעילה את "אינטל קפיטל" - זרוע להשקעות ברחבי העולם בחברות סטארט-אפ בשלבים המוקדמים. אינטל קפיטל פועלת בישראל מאז שנת 1998, כאשר הפורטפוליו שלה כולל השקעה ב-18 חברות ישראליות. מאז 2012 הגבירה אינטל קפיטל את פעילות ההשקעה שלה בסטארט-אפים בישראל, ומאז ממוצע ההשקעות שלה בחברות ישראליות עומד על חצי מיליון דולר בשנה.

כיום לחברה מפעל יצור בקריית גת ושלושה מרכזי מו"פ: בחיפה, בירושלים ובפתח תקווה. לאורך שנות פעילותה בישראל היו לחברה שני מפעלים נוספים, בקריית גת ובירושלים. אינטל ישראל מעסיקה כיום 11 אלף עובדים בישראל, ועוד כ-1,000 עובדי מובילאיי.

בשנת 1996 נפתח מפעל שני לחברה, בקריית גת, בהשקעה של 1.7 מיליארד דולר, מתוכם מענק ממשלתי בסך חצי מיליארד והשקעת אינטל בגובה 1.2 מיליארד דולר . בשנת 2005 השקיעה 3.4 מיליארד דולר בהקמת מפעל חדש בקריית גת. ב-2014 החברה השקיעה בשדרוג המפעל החדש 6 מיליארד דולר, מהן 5 מיליארד דולר מיועדים לציוד ומיליארד דולר הושקעו במבנה החדש.

מפעל אינטל בארץ מייצר מיקרו-מעבדים. שדרוג המפעל בקריית גת מתבצע בימים אלה, ובסיומו המפעל יעבור מייצור של מעבדים בטכנולוגיה של 22 ננומטר, ל-10 ננומטר - טכנולוגיית הייצור המתקדמת ביותר של אינטל בעולם, נכון למועד השדרוג.

לאורך השנים רכשה אינטל שמונה חברות ישראליות, האחרונה שבהן היא מובילאיי, בסכום רכישה של 15 מיליארד דולר במזומן. מובילאיי, שהוקמה על ידי אמנון שעשוע וזיו אבירם ב-1999, פיתחה מערכת טכנולוגית שמתריעה על סכנות במהלך הנהיגה בכביש. רכישת מובילאיי היא העסקה הגדולה ביותר שהתבצעה בישראל, כאשר אינטל רכשה 84% ממניות החברה.

אינטל - השקעות בולטות בישראל
 אינטל - השקעות בולטות בישראל