הפתרון היצירתי של בנק הפועלים נגד פתיחת שוק האשראי

במסגרת חוק שטרום נקבע כי על הבנקים להיפרד מחברות כרטיסי האשראי תוך 3 שנים, לצורך הגברת התחרות בענף ■ אלא שבנק הפועלים מצא מסלול משפטי עוקף, לפיו הוא יתקשר ישירות עם מאסטרכארד העולמית, ובכך הוא לא יפר לכאורה את הוראות החוק

כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיס אשראי / צילום: שאטרסטוק

בנק הפועלים  ממשיך להיערך ליום שאחרי ההפרדה מישראכרט: הבנק הודיע היום כי חתם עם מאסטרקארד על הסכם שיתוף פעולה להנפקת כרטיסי אשראי משותפים. עד היום, התבצע הקשר בין הפועלים למאסטרקארד דרך חברת ישראכרט שבשליטת הבנק. אלא, שחוק שטרום קבע כי על הבנק למכור את ישראכרט תוך 3 שנים, ולפיכך הוא נערך לפרידה מחברת כרטיסי האשראי הגדולה בשוק.

נשיא מאסטרקארד אירופה, חוויאר פרז, ומנכ"ל בנק הפועלים, אריק פינטו, נפגשו בסוף השבוע על-מנת לסכם את פרטי שיתוף הפעולה. נזכיר, כי הפועלים חתם לאחרונה עם לאומי קארד וכאל על הסכם לפיו הוא ינפיק את כרטיסי האשראי של החברות. גם הסכם זה הוא במסגרת חוק שטרום שמחייב את הבנקים לעבוד עם לפחות שתי חברות בהנפקת כרטיסים אשראי חדשים. בנק הפועלים יכול היה להישען על שיתופי הפעולה של אותן חברות עם הארגונים הבינלאומיים, אולם העדיף לייצר קשר ישיר עם מאסטרקארד, כך שחברות כרטיסי האשראי המקומיות ישמשו כמתפעלים טכניים בלבד של הכרטיסים. בנק הפועלים מתכוון ששיתוף פעולה זה יהיה אסטרטגי ועמוק, ויכלול פתרונות שונים בכל עולם התשלומים.

כמו כן, בטווח הרחוק יותר לא מן הנמנע כי מאסטרקארד בעצמה תתפקד על תקן מתפעל של כרטיסי אשראי, כך שהפועלים יוכל לעבוד ישירות מולה בלבד וללא צורך בשימוש מאחת מחברות כרטיסי האשראי המקומיות. נזכיר, כי למאסטרקארד יש היום שיתוף פעולה בתפעול כרטיס אשראי עם בנק ירושלים.

בשורה התחתונה, נראה כי למרות שהחוק קובע שבנק הפועלים מחויב למכור את חברת כרטיסי האשראי שלו, הבנק עמל על מציאת פתרונות ושיתופי פעולה שיאפשרו לו להמשיך ולהיות שחקן פעיל בעולם התשלומים במגבלת חוק שטרום.