"הביטקוין הוא בועה? הוא ללא ספק העתיד של המסחר"

אמיליאנו גרודצקי גילה את הביטקוין כתחביב ■ היום, לטענתו, חוות השרתים שלו ושל שותפו נחשבת לגדולה ביותר מחוץ לגבולות סין ■ ישראל, טוען גרודצקי, היא מקום אידיאלי לפיתוח טכנולוגיית הבלוקצ'יין

רוי סבג  אמיליאנו גרודצקי / צילום: איל יצהר
רוי סבג אמיליאנו גרודצקי / צילום: איל יצהר

בטרם נקלע לעולם המטבעות הקריפטוגרפיים, ודי במקרה (ועל כך בהמשך), אמיליאנו גרודצקי, ארגנטינאי, ממייסדי חברת באקבון (Backbone)  הקנדית, שנמכרה באחרונה לחברת בלוקצ'יין כרייה (משאבי טבע לשעבר) - עסק בתחומים מוחשיים ביותר: כמי שלמד ארכיטקטורה, הוא פיתח תוכנה לבנייה ירוקה ואקולוגית; היתה לו, בשיתוף עם אשתו, חברת רהיטים שייצרה רהיטי היי -אנד לדירות יוקרה ולמלונות יוקרה; בהמשך, במסגרת חברה משותפת עם אמו, ייצר חטיף בשם צ'וקוארוז' - חטיף של שוקולד, קרמל ואורז. החברה, שייצרה בתחילת דרכה 250 אלף יחידות בחודש, צמחה תחת ניהולו ל-6 מיליון יחידות - בארגנטינה והסביבה, וב-2012 גרודצקי עשה לה אקזיט של 50 מיליון דולר. בסיום הפרק הזה, הקים, גם הפעם עם בני משפחה - אחיו ואחותו, את חברת אורבן פוד Urban Food) ), שעיסוקה באריזות מזון בריא, שגם אותה מכר, בסכום שהוא מסרב לחשוף אותו. בין לבין, היתה לו גם חברת אינטרנט.

"אני יזם "הוא מעיד על עצמו. "תוך כדי הלימודים באוניברסיטה, גיליתי שאני אוהב לעשות עסקים". לכן, עוד בטרם סיים את לימודיו, נטש אותם לטובת עסקים. רגילים למדיי, כפי שתואר, עד שנחשף לבלוקצ'יין, ונכווה , וכיום הוא אחד השגרירים הכי נלהבים של הטכנולוגיה הזו.

"אני משוכנע", הוא אומר, "שזו שיטה בטוחה, שקופה ,והוגנת יותר מאשר כל שיטה אחרת. יש בה יותר אמון ויותר יעילות. זו הפעם הראשונה שיש שיטת מחשב שאף אחד לא יכול לעשות בה מניפולציות ולהתערב. זו גם הכלכלה הראשונה בעולם שבה יודעים מה הכמות הסופית של הכסף - 21 מיליון מטבעות ביטקוין (יעד שצפוי להיכבש עד שנת 2140 - ה.מ) - ואף אחד לא יכול לשנות את זה".

עדיין, עם כל הכבוד למתלהבים ולבאזז ולהתפשטות של השיטה ברחבי העולם, יש הרבה ביקורת. רק באחרונה פירסם הפרשן הכלכלי של הניו-יורק טיימס, פול קרוגמן, ביקורת נוקבת על הביטקויון. הוא טוען בין היתר, שהביטקויון לא מחובר למציאות, שקל לעשות בו מניפולציות.

"והדולר האמריקאי מחובר למציאות?! אנשים בוטחים בשיטה הזו באותה מידה שהם בוטחים בדולר האמריקאי".

מתחביב להקמת ארבע חוות כרייה ולחוות השרתים שנחשבת לגדולה ביותר מחוץ לגבולות סין 

גרודצקי, בן 41, הוא בן למשפחה ניצולת שואה. סבו, שנולד בגרמניה, נמלט ממנה לארגנטינה במהלך המלחמה. גם שותפו לייסוד באקבון, ניקולאס בונאטה, הוא בעל אותו הרקע. "רוב היהודים בארגנטינה", הם אומרים, "הם ממשפחות ניצולות שואה". הם עצמם, מכירים דווקא דרך בנותיהם, הלומדות יחד, והם גרים בסמיכות אחד לשני, בבואנוס איירס. לשניהם יש קרובי משפחה רבים בישראל.

לבלוקצ'יין נחשפו לגמרי במקרה, לפני כשנתיים. לבונאטה יש בית מלון בבואנוס איירס. יום אחד התברר לו שאחד מעובדי המלון, רכש מכונה לכריית המטבע הדיגיטלי, את'ריום, ומפעיל אותה לכריית את'ריום. "הוא עשה את זה במלון", מספר בונאטה, "וגיליתי את זה דרך חשבון החשמל, שפתאום עלה משמעותית".

בכל מקרה, הוא התעניין, באינפורמציה שקיבל שיתף את חברו גרודצקי, ולאחר שהגיעו למסקנה שיש בזה הרבה כסף, רכשו מכונה והחליטו לעבור לייצור מטבעות דיגיטליים. הם חיפשו מקום במיאמי כדי להקים בו חוות שרתים, ולא מצאו. "פלורידה היא לא מקום מתאים", הם מסבירים, "כי חם שם מדי. העבודה של כל השרתים מייצרת חום, אז אתה צריך מקום שבו לא יהיו לך תשומות של קירור המקום, כך שכל האנרגיה שתצרוך תהיה לצורך ייצור המטבעות".

לאחר שבדקו, שמעו על קבוצה שעסקה בזה, ליד מונטריאול. הם חברו לאנשי הקבוצה - פייר לוק קווימפר, ומתיו ואשון, שניהם קנדיים, וכך ייסדו את באקבון. "הם נתנו את המומחיות ואנחנו נתנו את הניהול", אומרים גרודקצי ובונאטה. בתוך חצי שנה הם הקימו חווה נוספת, ובהמשך את השלישית ואת הרביעית, וכיום, לטענתם, חוות השרתים שלהם נחשבת לגדולה ביותר מחוץ לגבולות סין - ממלכת כריית המטבעות הקריפטוגרפיים. ואולם, כדאי לציין כי רוב החברות הפועלות בשוק כריית הביטקוין בעולם הן חברות פרטיות, שאינן מדווחות על היקפי פעילותן, ולכן יש לקחת את הטענה הזו בעירבון מוגבל.

למה בעצם לא הקמתם בסין?

"בסין זה די מסוכן. זו כלכלת אי, כלכלה סגורה, והרבה חברות מנסות כעת לצאת מסין".

רק באחרונה, השלטונות שם הודיעו שיאסרו על כריית בלוקצ'יין.

"הם טוענים כך, אבל באופן לא פורמלי, זה נמשך. בכל מקרה, מונטריאול הוא מקום מצויין - הן מבחינת העלות הנמוכה של החשמל, והן מבחינת מזג האוויר הקר".

למעשה, עשיתם קפיצה מאוד גדולה - ממשהו שהיה בגדר תחביב, לעיסוק בקנה מידה כל כך גדול.

"צמחנו מאוד מהר. כעבור כמה חודשים, התחלנו כבר לייצר באופן תעשייתי".

בדצמבר האחרון, עשו קפיצת דרך משמעותית, כשרועי סבג, הבעלים של חברת בלוקצ'יין כרייה (לשעבר משאבי טבע), שעסקה עד אז בכריית משאבים ממשיים ממכרות ממשיים, החליט להסב את עיסוקה של החברה בשליטתו, מכרייה "אמיתית" לכריית מטבעות וירטואליים. מי שחיבר בין סבג לבינם, הוא המשקיע הארגנטינאי, אנדרס פינקלשטיין, שלדברי סבג, ניהל את כספו של ג'ורג' סורוס במשך שנים, ולפני מספר חודשים הצטרף לדירקטוריון בלוקצ'יין כרייה.

"הוא אמר לי", סיפר סבג בריאיון ל"גלובס" לפני כחודשיים, "שיש להם מכרה ואופרציה מאסיבית בקנדה. זה היה בסוף אוקטובר, עליתי על מטוס למונטריאול, וכשהגעתי לשם, הייתי בהלם. מעולם לא ראיתי משהו כזה. ראיתי חוות באיסלנד, בסין, אבל לא ראיתי מעולם משהו כזה. הם לקחו מרתף שהיה מפעל שוקולד של הרשי בקוויבק, משהו ענק, יש להם 40 אנשים שעובדים בשבילם, וכל דולר שמרוויחים מושקע בחברה. מדובר למעשה ב'מחשב' מאסיבי באורך של 100 מטר עם אלפי יחידות וצ'יפים".

ההתלהבות של סבג דחפה אותו לעיסקת מיזוג עם באקבון, שבמסגרתה צפויים לקבל מייסדי באקבון 75% בחברה הממוזגת, בעוד סבג יחזיק בה 25%. בינתיים, בשבוע שעבר המיזוג נדחה בחודש, בעקבות דרישתה של רשות ני"ע, לפרטים נוספים מהחברה. בכל אופן, במסגרת המיזוג, בונאטה צפוי לשמש כיו"ר החברה, וגרודצקי, כמנכ"ל.

באחרונה, קיימו כל השותפים מסיבת עיתונאים בישראל, ובה הודיעו בין היתר על כוונתם להנפיק מניות רגילות בבורסת טורונטו, וכן להנפיק ADR (תעודות מסחר על מניות זרות בארה"ב) בנאסד"ק. נכון לעכשיו, החברה הבהירה כי לא נעשתה פנייה כלשהי לרישום. באותה הזדמנות, הציגו השותפים נתונים כספיים: פעילות כריית המטבעות (ביטקויון, ביטקויון קאש, את'ריום, דאש ולייטקויון), הכניסה לבאקבון כ-18 מיליון דולר בשלושה חודשים (נובמבר 2017 עד ינואר 2018), עם הוצאות תפעוליות של כ-1.5 מיליון דולר.

"הביטקויון, והבלוקצ'יין בכלל", אומר גרודצקי, "הם השירותים הציבוריים הגדולים ביותר בהיסטוריה של בני האדם. מאות מיליונים של אנשים שמדברים בשפות שונות הגיעו ממדינות שונות וממציאויות פוליטיות שונות - כל האנשים האלה שמו כסף באותה השיטה ומבצעים טרנזקציות ללא תיווך. מאגר המידע של הביטקויון, הוא הבטוח ביותר בהיסטוריה של האנושות. אני זוכר שלפני מספר שנים, לפני שגיליתי את הטכנולוגיה הזו, חשבתי על מה הדרך הבטוחה ביותר כדי לשמור ערך.

"תחשבי על זה באופן בא: לפני מספר שנים אנשים חשבו שאדמה ומבנים הם הדרך הטובה ביותר לשמר ערך לדורות הבאים. רוב האנשים עושים זאת. אך רבע מהאנשים (בעולם) חיים בסין, והנכסים שלהם שייכים למעשה לממשלה, לא להם עצמם. כשהסבא שלי שנולד בגרמניה, נאלץ לברוח לדרום אמריקה במהלך המלחמה, הוא איבד את הנכסים שלו. מה קרה בוונצואלה או ארגנטינה לפני עשרים שנה? תראי מה קורה היום בסוריה. אנשים נמלטים ומשאירים הכל מאחור. "

ישראל, טוען גרודצקי, היא מקום אידיאלי לפיתוח טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כנקודה גיאוגרפית על המפה, הידועה בחדשנות שלה. הודעתם של יו"ר רשות ני"ע היוצא, שמואל האוזר, ומנכ"ל הבורסה, איתי בן-זאב, מהעת האחרונה, על כך שבלוקצ'יין כרייה לא תיכנס למדדים של הבורסה, לא ריפו את ידיו. "ישראל היא מקום נהדר לעשות בו דברים טובים לאנושות", אומר גרודצקי. "באוניברסיטאות הטובות כאן הם יוצרים טכנולוגיות חדשות לעולם , לא רק נשק וחקלאות. ישראל גדלה ב-50 השנה האחרונות, אך הכוח של האנשים והחדשנות, לא מקבלת תמיכה מהפוליטיקאים ומהרגולציה. אני חושב שזה בגלל שהם לא מבינים מה אנו עושים, כי זה מתקדם מדי. אך אנו צריכים לעבוד ביחד, כי זה מאוד טבעי שישראל תיקח את ההובלה בנושא הזה".

אז אתה מאוכזב מהעמדה של הרשויות הישראליות לגביכם.

"לא, אנחנו מבינים את זה. שנתיים אחורה לא ידענו דבר על בלוקצ'יין. זה מאוד מסובך להסביר ולהבין. אנו מבינים את הסיטואציה, ואנו צריכים להסביר שהטכנולוגיה הזו טובה עבור האנושות ושיש כאן הזדמנויות ענקיות לצמיחת הכלכלה".

"לוקח זמן לאנשים להפנים את ההתקדמות", מוסיף בונאטה. "לחברות לוקח זמן רב יותר, ולשלטונות אפילו עוד יותר. תשווי את העולם הטכנולוגי של הילדים שלנו בהשוואה לעולם שלנו . אנו צריכים להשקיע בחינוך של אנשים, בלימוד שלהם לגבי היתרונות".

"הביטקוין", משלים גרודצקי, "הוא ללא ספק העתיד של המסחר, עבור כל המוסדות והאנשים, אך ללא ספק גם, שהשלטונות צריכים להחיל על זה רגולציה. אנו תומכים ברגולציה הזו, ולבטח אנו צריכים לשלם מסים. לפני חודש, בדרום קוריאה, 10 או 20 מיליון אנשים סחרו בביטקוין, והשלטונות אמרו שהם לא יודעים איך המסחר בביטקוין עובד, ושהם צריכים להחיל רגולציה (דרום קוריאה הודיעה באחרונה כי תאסור על מסחר במטבעות וירטואליים והשלטונות פשטו על בורסות מקומיות הסוחרות במטבעות, בשל השתמטות לכאורה מתשלום מיסים - ה.מ). ובאמת, שבוע אחרי זה, 3 מיליון קוריאנים נרשמו עם הדרכונים שלהם והמסמכים שלהם, וזה הכל. השלטונות יודעים כיום כיצד אנשים סוחרים בביטקוין, והם משלמים מיסים, וזה הכל.

"לפני חודשיים-שלושה, ג'יי פי מורגן אמרו שזו בועה, אך בשבועות האחרונים הם הודו שהם טעו; גולדמן סאקס הקימו מחלקת מטבעות קריפטוגרפיים; אני מקבל בכל יום ממורגן סנטלי דו"ח על מטבעות קריפטוגרפיים וגם מהרויאל בנק אוף קנדה. האישו הוא רגולציה".