האם הורן שמתחרה באלשטיין ברכישת בזק השקיע עמו ב-IDB?

אלי הורן, המיליארדר שהגיש הצעה לרכישת השליטה ביורוקום יחד עם האחים נוימן, הוא אחד המשקיעים בקרן דולפין שרכשה את השליטה בקונצרן אי.די.בי

אלי הורן / צילום:: שערוץ היוטיוב של  endeavor brasil
אלי הורן / צילום:: שערוץ היוטיוב של endeavor brasil

האם המיליארדר הברזילאי אלי הורן מתמודד על רכישת יורוקום, בעלת השליטה בבזק, בשני כובעים? ל"גלובס" נודע כי הורן לקח חלק יחד עם אדוארדו אלשטיין ברכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי, והיה, ככל הידוע, אחד המשקיעים בקרן דולפין שרכשה את השליטה בקונצרן לפני כ-4 שנים. יחד עם זאת, לא ידוע האם הורן מושקע עד היום בקרן דולפין או שמכר את החזקותיו. באי.די.בי סירבו להתייחס לידיעה.

דיסקונט השקעות, שפוצלה לאחרונה מאי.די.בי ומוחזקת גם היא ע"י קרן דולפין, מתמודדת בימים אלה על רכישת השליטה בקבוצת יורוקום, בעלת השליטה בקבוצת התקשורת הגדולה בישראל - בזק. הורן עצמו הגיש בתחילת השבוע הצעה מחייבת ומתחרה לרכישת יורוקום ביחד עם האחים צחי וחן נוימן. מלבד שתי הקבוצות האלה, מתמודד גם נתי סיידוף על רכישת יורוקום, הנמצאת כיום בשליטת שאול אלוביץ'.

הורן הוא מיליארדר יהודי המתגורר בברזיל, ונראה כי יש לו היכרות ארוכת שנים עם אלשטיין, שמתגורר בארגנטינה ובסיס פעילותו העיקרי הוא בדרום אמריקה. באחרונה פורסם בתקשורת כי השניים היו שותפים עסקיים במיזם נדל"ן ובנכסים נוספים בברזיל וארגנטינה.

כאמור, כעת מתברר כי שיתוף הפעולה הגיע גם להשקעה המשמעותית שביצע אלשטיין בישראל - רכישת קבוצת אי.די.בי. עד כה השקיע אלשטיין באי.די.בי מעל 2.5 מיליארד שקל, כאשר מרבית ההשקעה נעשתה באמצעות קרן דולפין. מדובר בקרן המאוגדת בברמודה ושאלשטיין הוא שותף כללי בה. בנוסף, בקרן ישנם משקיעים נוספים, ואחד מהם, לפחות בשלב הראשוני, היה, ככל הידוע, הורן. לא ברור מה טיב מערכת היחסים כיום בין אלשטיין להורן.

עוד נציין, כי גורמים בשוק ההון אומרים כי אלשטיין אמנם מופסד כיום על השקעתו באי.די.בי בסכום של מעל מיליארד שקל "על הנייר". יחד עם זאת, בקרב הקהילה היהודית בדרום אמריקה הוא הפך לדמות מוכרת ואהודה בעקבות השתלטותו על אחד הקונצרנים הגדולים והמוכרים בישראל.

לא מן הנמנע כי אם הורן יצליח בסופו של דבר לזכות בשליטה ביורוקום, גם הוא יהפוך לדמות מוכרת יותר בקהילה, מה שעשוי להוות לו מוטיבציה במהלך ההתמודדות. הורן (74), המתגורר בברזיל הוא יהודי ממוצא סורי. הוא פעיל בעיקר בתחום הנדל"ן והונו הוערך בעבר ע"י מגזין "פורבס" בכ-1-2 מיליארד דולר.

כאמור, בתחילת השבוע הגישו האחים נוימן הצעה לרכישת יורוקום בגיבויו של הורן. ההצעה כללה תשלום במזומן של 800 מיליון שקל לאורך מספר שנים, פריסת חוב ל-7 שנים של 370 מיליון שקל, מחיקת חוב של 400-500 מיליון שקל, ובמקביל לכך מנגנון אפסייד של עד 400 מיליון שקל בהתאם לשווי עתידי של הנכסים. בבנקים לא מתלהבים מהמתווה הנוכחי של ההצעה, וטוענים כי כרגע היא נחותה משתי ההצעות האחרות. לפי הערכות, האחים נוימן צפויים להגיש הצעה משופרת עד לישיבת הנושים של יורוקום שתתכנס בשבוע הבא.

בתוך כך, בעוד שסוף הליך מכירת קבוצת יורוקום עדיין לא נראה באופק, נראה כי בכל הקשור לחברות התפעוליות של הקבוצה הבנקים מתכוונים לבצע הליך מהיר. היום אישרה השופטת איריס לושי עבודי לנאמני החברה לצאת במכרז למכירת החברות יורוקום תקשורת סלולרית ויורוקום תקשורת דיגיטלית. נאמני החברה יפרסמו הזמנה להגשת הצעות לרכישה, וניתן יהיה להגיש את עד ההצעות עד ה-25 בפברואר, קרי תוך פחות משבועיים.

השבוע פורסם ב"גלובס" כי מתמודדת מרכזית לרכישה היא חברת סאני תקשורת, יבואנית מכשירי סמסונג. יחד עם זאת בעוד שהנושים דורשים כ-60 מיליון שקל בעבור הרכישה, בסאני מכוונים לסכום נמוך יותר משמעותית. נאמני החברות הם עו"ד ירון אלכאווי מגורניצקי ושות', עו"ד יניב אזרן מב.לוינבוק ושות' ועו"ד אייל אייכל מיגאל ארנון ושות', ואת יורוקום מלווה גיזה זינגר אבן.