עוד זה מדבר וזה בא: תחרות גנרית חדשה לקופקסון של טבע

חברת מומנטה קיבלה אישור מוקדם מהצפוי לשיווק גרסה במינון 40 מ"ג של קופסקון, תרופת הדגל של טבע ■ בדוח המורחב של טבע ל-2017 עולה כי המנכ"ל קאר שולץ קיבל תגמולים בעלות של 17 מיליון דולר, רובם מנייתיים

צרה חדשה לחברת התרופות טבע: חברת מומנטה הודיעה היום (ג') על קבלת אישור לשווק גרסה גנרית לקופקסון במינון 40 מ"ג בארה"ב. מדובר על אישור צפוי אמנם, אך בתחזיות טבע ל-2018 (שממילא היו נמוכות ביחס לציפיות האנליסטים) ההערכה הייתה שמומנטה תשיק את הגרסה שלה רק בחודש אפריל.

בתחזיות טבע  ל-2018 החברה העריכה מכירות של 1.8 מיליארד דולר לקופקסון. ככל הנראה, הדאונסייד כבר מגולם בתוך טווח התחזיות שמסרה החברה בעבר. התחזית היא להכנסות של 18.3-18.8 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 2.25-2.5 דולר למניה.

מומנטה, שכבר משווקת גרסה גנרית לקופקסון במינון 20 מ"ג משנת 2015, תהפוך למתחרה גנרית שנייה בשוק לאחר מיילן שהחלה לשווק את הגרסה שלה באוקטובר האחרון. רוב המטופלים בקופקסון מקבלים את גרסת ה-40 מ"ג. ברבעון הרביעי ירדו הכנסות טבע ממכירות הקופקסון בארה"ב ב-20% ל-622 מיליון דולר בשל התחרות הגנרית מול מיילן, שהציתה תחרות מחירים.

מומנטה התעכבה בקבלת האישור על רקע אזהרה של ה-FDA הנוגעת למפעל של פייזר, שהוא חלק משרשרת הייצור של הקופקסון הגנרי שלה. לאחרונה הודיעה מומנטה שהסתיימה בחינת ה-FDA במפעל והעריכה שתקבל את האישור בקרוב, ואכן כך קרה.

נזכיר שאתמול פורסם הדוח המורחב של טבע ל-2017 ממנו עולה כי המנכ"ל קאר שולץ קיבל תגמולים בעלות של 17 מיליון דולר, רובם תגמולים מנייתיים. הצרות הקודמות היו התחזית הנמוכה יחסית, הפחתות מוניטין עצומות בגין עסקי הגנריקה בארה"ב בשנת 2017, וכן אפשרות לדחייה בהשקת התרופה המקורית לטיפול במיגרנה, שאמורה להיות אחד ממנועי הצמיחה החשובים של טבע בשנים הבאות.

להערכת סטיבן טפר, אנליסט הפארמה והביומד של אי.בי.אי בית השקעות, ההשקה המיידית תקטין את הרווח של החברה בכ-15 סנט למניה, וזה נמצא בתוך טווח התחזיות שהחברה נתנה ל- 2018, בין 2.25 ל- 2.5 דולר למניה. "שולץ כבר הוריד משמעותית את הציפיות לשנת 2018, בעיקר על רקע השחיקה המתמשכת בשוק הגנרי בארה"ב לצד הציפייה לכניסה של תחרות נוספת לקופקסון. להערכתנו, קיים סיכוי גבוה שטבע בראשותו של המנכ"ל החדש תעמוד בטווח העליון של התחזיות השמרניות שהוא הציב", כתב.