דירקטוריון הפועלים אישר את הצעת סיידוף לרכישת יורוקום

כרגע בנה"פ תומך בסיידוף; ככל שיהיו הצעות טובות יותר הן יובאו לדיון

נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

דירקטוריון בנק הפועלים אישר את הצעתו של נתי סיידוף לרכישת יורוקום. יחד עם זאת, גם תמיכה בסיידוף עדיין אינה סוף פסוק. מכיוון שההתנהלות למציאת משקיע ליורוקום נזילה וגמישה למדי, לא מן הנמנע כי אם המתמודדים האחרים על קבוצת יורוקום ישפרו באופן משמעותי את הצעתם, הבנק יעלה את הנושא שוב לדיון וישנה את בחירתו. הדירקטוריונים של הבנקים הנושים בקבוצת יורוקום (פועלים, דיסקונט והבינלאומי) צריכים להתכנס ולדון בנושא ההצעות להסדר לקראת אסיפת הנושים שתיערך בשבוע הבא.

בבנק הפועלים מעדיפים את הצעתו של סיידוף בעיקר בשל הוודאות והבשלות שלה: מדובר בהצעה שהתגבשה לאחר דיונים אינטנסיביים של מספר שבועות. בנוסף לכך, על סיידוף אין מגבלה רגולטורית בהשלמת ההסדר. סיידוף מציע תשלום במזומן של 400 מיליון שקל, פריסת חוב של 350 מיליון שקל ל-7 שנים, ופתרון לסוגיית החוב של נושי יורוקום נדל"ן.

מתמודד מרכזי נוסף הוא אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה בקבוצת דסק"ש. דסק"ש אמנם מציעה הצעה גבוהה יותר מסיידוף בעיקר בכל הקשור לרכיב המזומן ולמועד תשלומו (הקבוצה מציעה לשלם 1.1 מיליארד תוך 9 חודשים מאישור ההסדר). יחד עם זאת, לצורך השלמת ההסדר היא תצטרך למכור את חברת סלקום, את כלל ביטוח וכן לעמוד במגבלות חוק הריכוזיות.

בנוסף לכך, כבר בימים אלה מתחילה ביקורת ציבורית על כך שנותנים לקונצרן כמו דסק"ש לרכוש שליטה בחברת התקשורת הגדולה בישראל, וסביר כי בבנק הפועלים רגישים גם לנושא זה. בשורה התחתונה, מבחינת בנק הפועלים ישנה אי ודאות רגולטורית משמעותית בהשלמת העסקה עם אלשטיין, והשיפור בהצעתו לעומת הצעת סיידוף אינו בגובה המצדיק נטילת סיכון שכזה. יחד עם זאת, אלשטיין נחוש לזכות בשליטה ביורוקום, וייתכן שיבצע שיפור מהותי בהצעתו, או יכלול בה מנגנון של קנס משמעותי, כך שלבנק הפועלים יהיה קשה לסרב להצעה.

בנוסף לכך נזכיר כי אתמול הגישו האחים נוימן הצעה מחייבת לרכישת יורוקום. הצעת כללה תשלום במזומן של 800 מיליון שקל לאורך מספר שנים, וחוב ל-7 שנים של 370 מיליון שקל. האחים נוימן הגישו את ההצעה במשותף עם איש העסקים הברזילאי אלי הורן. בבנקים לא מתלהבים מהמתווה הנוכחי של ההצעה. "מדובר בהצעה מורכבת, וכרגע היא נחותה משתי ההצעות האחרות", אומר גורם בנקאי. לפי הערכות צפויים האחים נוימן להגיש הצעה משופרת.