חידת סוריאנו: מי האיש ששמו נקשר בסכסוך בין המפכ"ל לרה"מ

"גלובס" חושף פרטים חדשים על האיש שמכחיש כי הפעיל חוקרים פרטיים למעקב אחר החוקרים בתיקי נתניהו ■ איסוף המודיעין עבור המיליארדרית שנחקרה ע"י הרשויות בארה"ב, אנשי המודיעין הישראלים שעבדו אתו, הייצוג ע"י עו"ד ממשרד דוד שמרון והקשר ליוני נתניהו ז"ל ■ גלובס תחקירים

מיהו וולטר (צבי) סוריאנו, הדמות החדשה שמסעירה את המערכת הפוליטית ואת גופי החקירה בישראל? תחקיר "גלובס" מגלה כי האיש שעומד במרכז ההאשמות ההדדיות בין המשטרה לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו באשר להפעלה כביכול של חוקרים פרטיים למעקב אחר חוקרי המשטרה בתיקי ראש הממשלה, הוא אדם חרדי בן 50 המתגורר בלונדון, שיוצג בעבר על-ידי עו"ד ממשרדו של דוד שמרון, פרקליטו של נתניהו; שהקים עמותה לזכרו של יוני נתניהו (אחיו של ראש הממשלה) והפיק סרט לזכרו; ובעיקר - כי מדובר באדם בעל יכולות איסוף מידע באמצעות מומחים, ביניהם גם בכירים לשעבר במערכת הביטחון הישראלית, שהעיד עצמו בעבר כי הוא מעניק שירותי "ייעוץ אישיים וניהול משברים ברחבי העולם".

על-פי כתבי בית דין ומסמכים שהגיעו לידי "גלובס", סוריאנו הפעיל "מקורות אנושיים מודיעיניים בארה"ב, באירופה, בהודו ובישראל. לרבות, סוכני שטח, שחקני פוקר, מהמרים, עיתונאיים, עורכי דין, לוביסטים, ופקידי ממשל". לפחות במקרה אחד, שנחשף כאן לראשונה, נשכר סוריאנו על-ידי המיליארדרית רות פרסול (Ruth Parasol) לאסוף ולנתח מידע מודיעיני על חקירה פלילית שהתקיימה נגדה בארה"ב.

נתניהו וסוריאנו מכחישים

הפצצה שהטיל בשבוע שעבר מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, שטען כי "חוקרים פרטיים אספו מידע נגד קצינים שמעורבים בחקירת נתניהו", עוררה סערה שמסרבת לגווע וגם לא תגווע בקרוב. המפכ"ל אמר את הדברים בראיון לאילנה דיין בתוכנית "עובדה", ודי מהר הופנו האצבעות לכיוונו של איש עסקים אנונימי בשם וולטר סוריאנו, המקורב לראש הממשלה. זאת, בטענה כי סוריאנו הוא שהיה אחראי על איסוף המידע לכאורה נגד חוקרי המשטרה שעסקו בתיקי נתניהו שעליו דיבר המפכ"ל.

לפי הפרסומים, שמוכחשים על-ידי נתניהו וסוריאנו, הנושא נמצא בטיפול מודיעיני של המשטרה, שאינו חקירה פלילית. בנוסף פורסם כי במשטרה התייחסו בסוף השבוע לחשדות שנבדקים ואמרו שייתכן ויהפכו ל"תיק 5000". באמצעות פרקליטו (הנוכחי) עו"ד אילן בומבך, מסר סוריאנו כי: "מעולם לא נתבקשתי על-ידי מר נתניהו לבצע מעקב אחרי החוקרים".

בשעות הערב אתמול הגיב לראשונה נתניהו עצמו לטענה כי סוריאנו אסף עבורו מידע על חוקריו, והכחיש את הדברים באופן נחרץ. מטעמו של ראש הממשלה נמסר: "נבהיר שראש הממשלה לא נפגש עם וולטר סוריאנו מזה כשמונה שנים ולא שוחח איתו אפילו פעם אחת בכל אותן שנים". לדברי נתניהו, "זוהי תשובה ניצחת לדברי ההבל ולרמיזות המופקרות בעניין זה שהן המשך מסע ההכפשות האבסורדיות כלפי ראש הממשלה. ראש הממשלה לא הפעיל איש. נקודה". בשלב זה איש מלבד המעורבים הישירים אינו יודע האם הטענות של המפכ"ל כי בוצעו מעקבים אחרי חוקרי נתניהו הן נכונות או שיתבררו כעורבא פרח, כגרסת ראש הממשלה. דבר אחד הוא בטוח - האשמות חמורות כל-כך לא יכולות להישאר באוויר ללא מענה.

גם מידת מעורבותו, אם בכלל, של אותו וולטר סוריאנו בפרשה לא ידועה. אבל שאלות מעניינות שעולות ממנה הן מי הוא אותו איש עסקים מסתורי שבקושי שמענו עליו עד היום ומה היא מידת קרבתו לראש הממשלה. 

בנימין נתניהו / איור: גיל ג'יבלי
 בנימין נתניהו / איור: גיל ג'יבלי

מיהלומים ועד מידע עסקי

תחקיר "גלובס" מגלה כי שמו הישראלי של וולטר סוריאנו הוא צבי וכי מדובר כאמור באיש עסקים חרדי כבן 50 שאת מרבית זמנו עושה בלונדון. הוא נולד בארגנטינה למשפחה שנמנתה על הקהילה היהודית הגדולה ביותר באמריקה הלטינית, ובבגרותו התגורר בלונדון ובארץ. בישראל הוא התגורר בווילה ברחוב בראון בירושלים ובשכונת מעלות דפנה בבירה. כיום הוא מעביר את מרבית זמנו בלונדון, אך מגיע לארץ מדי פעם. בלונדון הוא מתגורר בשכונת "גולדרס גרין" שבה מתגוררים יהודים חרדיים רבים וגם ישראלים ששוהים במדינה לתקופות קצרות או ארוכות.

סוריאנו מאוד מעורב בקהילה היהודית ומרבה לתרום לצדקה. לפי פרסום באתר "חדרי חרדים", "סוריאנו הוא חרדי לכל דבר. הוא גם נוהג את המנהגים כמנהג בני אשכנז". סוריאנו אף תרם כספים לבית כנסת באזור גולדרס גרין בלונדון, ורעייתו אביבה (או אביב) סוריאנו, על-פי חלק מהמקורות, תמכה כספית באירועים שערכה הרבנית ימימה מזרחי במסגרת תנועת הידברות בלונדון, ובעלון השבת של בית הכנסת אף פורסמה הכרת תודה לפועלה.

על-פי פרסומים רשמיים, סוריאנו משמש כדירקטור ובעל מניות במספר חברות בריטיות, הראשית שביניהן היא, ככל הנראה, "Usg Security Limited", חברה הפעילה מאז שנת 2010. אתר האינטרנט של Usg נראה כאתר "כרטיס ביקור" הנמצא "תחת בנייה". אין בו דבר למעט תמונה גנרית והסבר מבוא על שירותי החברה. וכך מתוארים השירותים שמעניקה החברה: "קבוצת האבטחה של Universe Security Group, חברה בינלאומית המספקת שירותי אבטחה ברחבי העולם למגוון רחב של לקוחות. יועצי החברה הינם אנשי ביטחון ומודיעין לשעבר המגיעים מכוחות צבא וארגוני ביטחון, והם בעלי ידע נרחב וניסיון מעשי. אנו מספקים פתרונות ביטחוניים מלאים, ונותנים מענה מיטיבי לצרכים הספציפיים בכל שלב. אנחנו מבצעים תחקיר, תוכנית, יישום ופיקוח על הפתרונות כדי לספק לך שקט נפשי", נכתב בעמוד הנחיתה של האתר.

אשתו של סוריאנו רשומה כמזכירה בחברת Usg, על-פי מרשם חברות בבריטניה. לפי אותו מרשם, ניכר שלחברה יש פעילות פיננסית ענפה. סוריאנו עוסק, בין היתר, באבטחה של משלוחי יהלומים, אבל יש לו עסקים נוספים, כפי שאנחנו חושפים. אחד העיסוקים הוא "מתן שירותי ייעוץ אישיים וניהול משברים ברחבי העולם". אחד ממקורביו הגדיר היום את סוריאנו כ"איש עסקים גדול שלו עסקים רבים ומגוונים".

החקירה עבור המיליארדרית

סוריאנו כאמור מכחיש בתוקף כי היה מעורב במעקב אחר חוקריו של נתניהו. מידע שהגיע לידי "גלובס" מעלה כי בעבר הוביל סוריאנו פרויקט של איסוף, ניטור וניתוח מידע מודיעיני על חקירה פלילית שהתקיימה בארצות-הברית. באותו מקרה, שהתרחש בין השנים 2008 ו-2011, פעל סוריאנו בעבור רות פרסול, מיליארדרית תושבת ישראל שהתגוררה בגיברלטר ובאנגליה, ובעלה דאז, ראס דליאון, שנחקרו על-ידי הרשויות האמריקאיות.

לפי מסמכים שהגיעו לידי "גלובס", תחילת הפרשה כשהזוג פרסול-דליאון הקימו בשנות ה-2000 רשת אתרי אינטרנט להימורים שפעלו ברחבי העולם והשיאו להם רווחי עתק עד שהם נכנסו לרשימת המיליארדרים של המגזין "פורבס".

מזלם של הזוג השתנה ב-2006 כאשר נחקק בארה"ב חוק נגד הימורי אינטרנט. בעקבות אותו חוק, נחקרו פרסול ובעלה על-ידי הרשויות בארה"ב ועלה חשש שיוגש נגדם כתב אישום.

בספטמבר 2008, אחרי ניסיונות כושלים של פרסול להסדיר את בעיותיה עם הרשויות האמריקאיות, הומלץ לה לפנות לסוריאנו כדי שיסייע לה בפרשה. הם נפגשו כמה פעמים וסוריאנו הציג בפני פרסול תוכנית אסטרטגית להתמודדות עם המשבר. לפי הסכם בין פרסול לסוריאנו שנערך ב-2008, הזוג שכר את "שירותי המחקר והייעוץ של סוריאנו בנוגע לחקירות שמתקיימות נגדם בארה"ב". אותם שירותים כללו לפי ההסכם "איסוף וניתוח מידע, איסוף ראיות לביסוס טענות, גיבוש עמדות ואסטרטגיה והכנת תשתית ראייתית להתמודדות עם המשבר".

את המידע המודיעיני שאסף סוריאנו בעבור הזוג פרסול-דליאון הוא חילק לשני סוגים: מידע גלוי הכולל מסמכים משפטיים, חומר עיתונאי וכדומה; ו"מידע מסווג" שכולל דפוסי פעולה של מתחרים בתחום ההימורים המקוונים. לפי מסמכים שהגיעו לידינו, סוריאנו עצמו כתב באמצעות עו"ד אילן בומבך במסגרת הליך משפטי שניהל, כי המידע המודיעיני שאסף עבור הזוג פרסול-דליאון כלל "מקורות אנושיים מודיעיניים בארה"ב, באירופה, בהודו ובישראל. לרבות, סוכני שטח, שחקני פוקר, מהמרים, עיתונאיים, עורכי דין, לוביסטים, ופקידי ממשל".

יתר על כן, לפי מסמכים שהגיעו ל"גלובס", לצורך העבודה הזאת התקשר סוריאנו עם אבירם הלוי, סגן מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר והבעלים של חברת "טרוג'נס" העוסקת במודיעין עסקי. נזכיר, כי שמו של הלוי עלה לאחרונה לכותרות לאחר שהתברר כי הוא אסף מידע עבור יבואן הרכב מיכאל לוי, שמצוי בסכסוך עסקי ומשפטי קשה עם יבואן רכב אחר, רמי אונגר. השניים נאבקים על זיכיון "קיה" בארץ. במסגרת אותו סכסוך, טען אונגר כי הלוי התחזה לאיש עסקים בינלאומי כדי לקבל מידע על מהלכים של קיה לפני העברת הזיכיון של החברה. מהמשפט המתוקשר עלה בנוסף כי אונגר טען שכדי לקבל מידע עבור הלקוח שלו הלוי השתמש בתוכנת סוס טרויאני שהוחדרה למחשבים כדי להשיג מידע.

לפי המסמכים שהגיעו לידי "גלובס", צוות העבודה ששכר סוריאנו בראשות הלוי מחברת טרוג'נס, היה מעורב בסודות רגישים ביותר - הן של הלקוחות שפנו לסוריאנו, והן בסודות מסחריים של סוריאנו שכללו "שיטות עבודה, טכניקות מיוחדות, קשרים, שמות של לקוחות ועוד". בשל אופי העבודה הסודי שנדרש מהצוות, החתים סוריאנו את הלוי על הסכם סודיות ואי-תחרות מחמיר. בהסכם העבודה שערך סוריאנו עם טרוג'נס הוא הוגדר (סוריאנו) כ"מנהל הפרויקט". בהסכם נאמר עוד כי חברת טרוג'נס תספק ללקוח שירותי מודיעין עבור הפרויקט שכוללים, בין היתר, "איסוף וסינון חומר. מחקר, הבנה והערכת החומר, גיבוש תמונת המודיעין המבוקשת על-ידי הלקוח, קמ"ן למנהל הפרויקט ו/או עבור הלקוח הסופי ועוד".

אחד מהאנשים שהיו בצוות של הלוי שאותו הפעיל סוריאנו הוא ערן בראור. בראור, עורך דין יוצא יחידה 8200 של חיל המודיעין, הכיר היטב את מערכות סליקת הכספים בארה"ב ואף עבד בעבר במחלקת סליקת הכספים של בנק לאומי. נושא הסליקה היה במרכז החקירה נגד פרסול ודליאון בארה"ב.

לפי המסמכים שבידינו, רות פרסול הייתה מרוצה מהשירות של סוריאנו וצוותו שהשיגו עבורה פתרון. ואולם, בין סוריאנו לבין בראור התגלע סכסוך. הסכסוך היה עד כדי כך חריף, שב-21 באפריל 2013 הגיש סוריאנו באמצעות עו"ד בומבך תביעה בסך 3 מיליון שקל נגד בראור. בתביעה שהוגשה לבית המשפט המחוזי במחוז המרכז, טען סוריאנו כי התברר לו שבראור הטיח בפני פרסול "השמצות נגד דמותו, מהימנותו ותפקודו של סוריאנו באופן כללי, ועל כך שנהג בחוסר אחריות וברשלנות כלפי התיק שלה". סוריאנו הוסיף וכתב בתביעה כי הוא בירר את הדברים והתברר לו כי הם נכונים. יתר על כן, סוריאנו טען באמצעות עו"ד בומבך כי בראור החל לעבוד בעבור פרסול. לאור האמור, טען סוריאנו כי בראור הפר את הסכם הסודיות שנכרת עמו, גזל סודות מסחריים מסוריאנו, והשתמש בסודות המסחריים שלו כדי להתקשר עם גב' פרסול. סוריאנו הוסיף וטען בתביעה כי במעשיו הפר בראור את החוזה ביניהם והוציא את דיבתו רעה וגרם לו נזקים כספיים ואחרים.

הסכסוך המשפטי המסקרן בין סוריאנו ובראור הסתיים בפשרה. ב-26 בפברואר 2014 הודיעו סוריאנו ובראור ועורכי דינם לבית המשפט כי "הצדדים הגיעו להבנות מחוץ לכותלי בית המשפט", וביקשו מהשופטת הדס עובדיה לתת פסק דין ולהורות על דחיית התביעה ללא צו להוצאות משפט. וכך היה.

הייצוג על-ידי משרד שמרון והקשר ליוני נתניהו

חזרה לראש הממשלה: נתניהו טוען כי לא דיבר עם סוריאנו ב-8 השנים האחרונות. אין בידינו עדויות שסותרות את הדבר, ועם זאת, הליך משפטי נוסף שבו היה מעורב סוריאנו חושף שהיה לו קשר בעבר (לפני למעלה מ-8 שנים) לא רק עם ראש הממשלה, אלא גם עם אחד האנשים המקורבים ביותר לנתניהו שעומד היום במרכז חקירת פרשת הצוללות - עו"ד דוד שמרון.

מהמידע עולה כי לפני שעו"ד אילן בומבך החל לתת שירותים משפטיים לסוריאנו, מי שייצג אותו היה משרדם של עו"ד שמרון ושותפו עו"ד יצחק מלכו (שגם הוא חשוד במעורבות בתיק הצוללות). סוריאנו, כך מתברר, שכר את שירותי המשרד במסגרת סכסוך שניהל מול הקבלן הירושלמי עמוס הדר, שממנו שכר בית ברח' בראון 8 בירושלים בשנת 2004.

השניים - סוריאנו והדר - הגישו תביעות הדדיות שנסבו על נזקי רטיבות שהתגלו בריצוף בקומת הכניסה של הדירה ברחוב בראון. סוראינו שכר את הדירה מהדר לתקופה של 4 שנים - מאפריל 2000 עד אפריל 2004. לנוכח נזקים שהתגלו בדירה חתמו השניים על מזכר הבנות שלפיו הדר לא יקבל בחזרה את הדירה לידיו עם סיום תקופת ההתקשרות, וששמאי מוסכם ייתן הצעת מחיר לתיקון הנזקים. הדר העריך את הנזקים שנגרמו לדירה בסכום מופרז של 86 אלף שקל, ולכן סוריאנו התקשר עם קבלן מטעמו לתיקון הנזקים בעלות נמוכה יותר. הדר טען שהתיקון לא היה מספק ושהדירה לא חזרה לקדמותה.

אחרי הליך בוררות שלא צלח הוגשו התביעות ההדדיות. בית המשפט השלום בירושלים קיבל את מרבית טענותיו של סוריאנו וחייב את הדר לשלם לו פיצוי בסך 6,000 שקל וכן הוצאות משפט ושכר-טרחת עורכי דין בסך 45 אלף שקל. הדר לא השלים עם פסק הדין והגיש ערעור לבית המשפט המחוזי בירושלים. מי שייצג את סוריאנו בערעור היה עו"ד מיכאל ראבילו, שותף בכיר במשרדם של שמרון ומלכו. גם בערעור הייתה ידו של סוריאנו על העליונה. ב-29 באוקטובר 2009, דחו שופטי המחוזי דאז, מוסיה ארד, יהונתן עדיאל, ונעם סולברג, את ערעורו של הדר. "מסקנתו של בית המשפט קמא כי המערער לא ביסס את טענתו כי תיקון הנזקים היה בלתי מספק, וכי גם בהנחה - שאינה מקובלת עלינו - כי היה על סוריאנו לתקן את הנזקים, הרי שהנזקים תוקנו", פסקו השופטים וחייבו את הדר לשלם לסוריאנו עוד 20 אלף שקל בגין הוצאותיו בערעור.

על הקשר של סוריאנו לראש הממשלה נתניהו אפשר ללמוד גם מפעילותו הציבורית של איש העסקים. סוריאנו, כך מתברר, הוא אחד ממייסדי העמותה להנצחת שמו וזכרו של סא"ל יונתן נתניהו ז"ל, אחיו של ראש הממשלה שנהרג במבצע אנטבה בעת שפיקד על סיירת מטכ"ל.

תגובות: "סוריאנו איש עסקים מכובד ואין כל חשש שפגע בשלטון החוק"

עו"ד אילן בומבך, המייצג את וולטר צבי סוריאנו, מסר ל"גלובס" בתגובה כי "סוריאנו איש ישר כסרגל. אין כל חשש שפגע בשלטון החוק. הוא זהיר בקיום החוק קלה כחמורה.

"הדברים שיוחסו למרשי לא היו ולא נבראו. וולטר סוריאנו מעולם לא עקב אחרי חוקרי המשטרה ולא התבקש לעקוב אחרי אף אדם. אני מכיר אותו הרבה שנים ומייצג אותו הרבה שנים, ואני יכול להגיד שהוא אדם הגון וישר כסרגל. הוא איש עסקים מכובד. אין כל חשש שפגע בשלטון החוק. הוא זהיר בקיום החוק קלה כחמורה".

אז למה שמו השתרבב לפרשה הזאת?

"שמו השתרבב בשידור רדיו שם נקבע כאילו סוריאנו עקב אחרי חוקרי משטרה ואין לכך כאמור שום ביסוס. זה לא קרה מעולם" (ביום ראשון האחרון התראיין העיתונאי רביב דרוקר לגל"צ וחשף שהדמות שהמשטרה מייחסת לה מעקב אחר החוקרים הוא ככל הנראה סוריאנו. עם זאת, דרוקר הדגיש כי "אין לי שום ראיות שהוא מעורב בזה" - ח.מ).

מה הקשר של סוריאנו לראש הממשלה נתניהו?

"יש ביניהם ידידות רבת-שנים. אני לא יודע כמה פעמים הם נפגשים או מדברים. אני עורך הדין של סוריאנו ולא הדובר שלו. אני יכול להגיד שהיו פרסומים לא אחראיים בנושא. כמו שסוריאנו קנאי לפרטיותו, הוא גם מאוד מקפיד על שמו הטוב. הוא תורם לחברה, איש צדקה גדול. כשבא מישהו וקושר אותו לעניין כזה זה נופל עליו כרעם ביום בהיר, והוא מתכוון לתבוע את כל מי שאמר עליו דברים לא נכונים".

עו"ד בומבך הוסיף ואמר ש"אני מייצג את סוריאנו הרבה שנים. מאוד התיידדנו ולכן אני מכיר אותו מקרוב ויכול לומר בביטחון שכשאומרים עליו כביכול שהוא ביצע מעקבים - הם מופרכים לחלוטין. סוריאנו לא יהיה אפילו במקום שנמצא בדמדומים או בערפל, וודאי שלא בדברים שיוחסו לו". 

חקירת נתניהו: ההמלצות בתיקי 1000 ו-2000 יפורסמו בימים הקרובים

הפרקליטות צפויה למסור היום את תגובתה לעתירה לבג"ץ שהגיש עו"ד יוסי פוקס בבקשה להוצאת צו ביניים שימנע את פרסום המלצות המשטרה בתיקי ראש הממשלה. בג"ץ צפוי לקבל החלטה היום או מחר, ואזי צפויה להיסלל באופן סופי הדרך לפרסום ההמלצות על-ידי המשטרה בימים הקרובים.

אתמול הורה היועמ"ש, אביחי מנדלבליט, למשטרה להמתין עם פרסום המלצותיה בתיקים 1000 ו-2000 עד להחלטת בג"ץ. יצוין, כי כשיש עתירה עם בקשה לצו ביניים לא נהוג לנקוט בפעולה שלטונית שמעקרת את הבקשה מתוכן.

מטעמו של ראש הממשלה נמסר כי "איננו מכירים את העתירה הזאת, שמסתבר שהוגשה לפני זמן רב. כמובן שהיא לא מטעמנו ואינה בידיעתנו. ממילא איננו מייחסים חשיבות להמלצות שכולם מבינים היום מה ערכן".

המשטרה, נציין, צפויה להמליץ להעמיד לדין פלילי את נתניהו. נזכיר, כי חקירת ראש הממשלה שמסתיימת אחרי יותר משנה עוסקת בשני תיקים מרכזיים. על-פי החשד בתיק 1000, איש העסקים ארנון מילצ'ן, סיפק לאורך שנים ובתכיפות משקאות חריפים וסיגרים יקרי-ערך לראש הממשלה ולמשפחתו בשווי אלפי שקלים בכל פעם. כמו כן, נחקר החשד כי מילצ'ן רכש ב-2004 תכשיטים יקרי-ערך לשרה נתניהו, בעת שנתניהו היה שר האוצר. לפי החשד, העברת הסיגרים, האלכוהול והתכשיטים מצדו של מילצ'ן נעשו לדרישת הזוג נתניהו, ולאו דווקא מיוזמתו שלו. לפי החשד, נתניהו פעל בתמורה במספר מקרים לטובת מילצ'ן.

על-פי החשד בתיק 2000, מו"ל עיתון "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, ונתניהו תיאמו מהלכים שנועדו לקדם את האינטרסים שלהם לפני הבחירות האחרונות לכנסת. לפי החשד, מוזס הבטיח לנתניהו סיקור אוהד בעיתון, ובתמורה קידם נתניהו מהלך חקיקתי שנועד להחליש את כוחו של עיתון "ישראל היום". נתניהו מכחיש באופן נחרץ את החשדות נגדו וממשיך לטעון כי "לא יהיה כלום כי לא היה כלום".