האקרים גנבו מטבעות נאנו ב-170 מיליון דולר מבורסת קריפטו

שירות המרת המטבעות הדיגיטליים BitGrail דיווח אתמול כי איבד בפריצת סייבר 17 מיליון אסימוני Nano; המשטרה האיטלקית פתחה בחקירת האירוע ■ מחיר הביטקוין עלה ביממה האחרונה ב-7% לכ-8,700 דולר

גניבת מטבעות דיגיטליים / תמונה: שאטרסטוק
גניבת מטבעות דיגיטליים / תמונה: שאטרסטוק

שירות המרת המטבעות הדיגיטליים האיטלקי BitGrail הודיע אתמול (ו') כי איבד כ-17 מיליון אסימוני Nano ששווי השוק שלהם מוערך ב-170 מיליון דולר. בהודעה באתר ביטגרייל נמסר: "בדיקות פנימיות חשפו עסקות לא מורשות שהובילו לגירעון של 17 מיליון Nano - סכום המהווה חלק מהארנק הדיגיטלי שבניהול BitGrail". החברה לא דיווחה מתי בדיוק הפריצה בוצעה.

ביטגרייל, שמשרדיה נמצאים בפירנצה, ציינה בהודעה כי דיווחה על הפריצה לרשויות החוק וכי נפתחה חקירת משטרה בעניין. החברה ציינה כי היא סבורה שההחזקות של מטבעות דיגיטליים אחרים שבידיה לא נפגעו מהפריצה, ולמרות זאת, היא השעתה באופן זמני את כל המשיכות וההפקדות דרכה.

נכון לעכשיו, נראה כי הפריצה לא השפיעה על מחיריהם של מטבעות דיגיטליים אחרים. מחיר הביטקוין עלה ביממה האחרונה (שבת) בכ-7% ליותר מ-8,700 דולר, וגם את׳ריום עלה בשיעור דומה ונסחר סביב מחיר של כ-880 דולר.

ביטגרייל היא בורסת קריפטו קטנה יחסית, המנהלת מסחר ב-8 סוגי מטבעות דיגיטליים בלבד. Nano נסחר בבורסה זו בהיקף המוערך בשווי של יותר מ-2.7 מיליון ביטקוין - והוא המטבע בעל היקף המסחר הגדול ביותר בביטגרייל.

מדובר בפריצה הגדולה השנייה מתחילת 2018 לבורסת קריפטו. לפני כשבועיים, ב-26 בינואר, הודיעה חברת Coincheck, המפעילה של אחת מזירות מסחר המטבעות הדיגיטליים הגדולות ביפן, כי פריצת סייבר גרמה לה לאובדן של 523 מיליון מטבעות דיגיטליים מסוג NEM, בשווי שהוערך ב-530 מיליון דולר. הפריצה ל-Coincheck נחשבת לגניבה הגדולה בהיסטוריה של מטבעות דיגיטליים. החברה היפנית הודיעה בעקבות הפריצה כי תשיב ללקוחותיה, בעלי המטבעות שנגנבו, סכום של 46.3 מיליארד ין.

בדצמבר 2017 בורסת הקריפטו הדרום קוריאנית Youbit הודיעה על סגירתה, לאחר פריצת סייבר שנייה שבוצעה בה בתוך פחות משנה, ועוד שירות של המרת מטבעות דיגיטליים בשם NiceHash דיווח כי האקרים גנבו ממנו מטבעות ביטקוין בשווי של יותר מ-70 מיליון דולר.

הפריצה המפורסמת ביותר בהיסטוריה בת 9 השנים של הביטקוין אירעה בתחילת 2014, כשמטבעות דיגיטליים בשווי של יותר מ-450 מיליון דולר נגנבו מבורסת Mt. Gox היפנית. בעקבות אותה פריצה הגישה Mt. Gox בקשה לפשיטת רגל בפברואר 2014. כיום, 4 שנים מאוחר יותר, ההליכים עדיין נמשכים, ובעלי המטבעות שנגנבו עדיין ממתינים לפיצוי.

על פי נתוני אתר CoinMarketCap, המטבע הדיגיטלי Nano צנח ביממה האחרונה בכ-8% למחיר של כ-10 דולר. Nano נסחר במחזורים נמוכים יחסית, עם מחזור מסחר יומי המוערך ב-50 מיליון דולר, ושווי השוק שלו כיום כ-1.3 מיליארד דולר. המטבע מדורג במקום ה-23 מבחינת שווי השוק שלו, מבין יותר מ-1,500 סוגי מטבעות קריפטוגרפיים הנסחרים כיום בעולם. הוא נסחר רק ב-12 בורסות קריפטו קטנות, ובהן ביטגרייל.

Nano הוא מטבע קריפטוגרפי חדש יחסית, שהונפק לראשונה בשנת 2015 תחת השם raiblocks. רק בשבוע שעבר הודיע צוות הפיתוח של המטבע הדיגיטלי על מיתוג מחדש תחת השם Nano. המטבע נסחר בתנודתיות גבוהה בחודשים האחרונים. ב-1 בדצמבר, כשעוד נקרא raiblocks, מחירו היה כ-20 סנט. הוא זינק לשיא של כ-37 דולר ב-2 בינואר, וחודש לאחר מכן צלל אל מתחת ל-7 דולרים ב-6 בפברואר.