מנורה רוכשת נתח נוסף בחב' המימון החוץ-בנקאי אמפא קפיטל

מנורה מבטחים חתמה על הסכם לרכישת 17.6% נוספים ממניות אמפא קפיטל לפי שווי של 270 מיליון שקל ■ דיווחה כי תעמיד לאמפא קפיטל מימון עד לסוף 2025 בסכום כולל מצטבר של כ-200 מיליון שקל

ערן גריפל  / צילום :גיא חמזי
ערן גריפל / צילום :גיא חמזי

קבוצת מנורה מבטחים , שבראשות היו"ר ערן גריפל ובניהול ארי קלמן, מבססת את החזקתה בחברת האשראי החוץ-בנקאי אמפא קפיטל של שלומי פוגל. מנורה חתמה על הסכם לרכישת 17.6% נוספים ממניות אמפא קפיטל בתמורה לכ-48.2 מיליון שקל.

בעקבות זאת, תעלה החזקתה של מנורה באמפא קפיטל לכ-47.6% מהחברה - שהשווי שלה בעסקה הנוכחית עומד על 270 מיליון שקל. בין העסקה הראשונה שנחתמה בין הצדדים, במארס 2016, אשר במסגרתה רכשה מנורה מבטחים 30% מאמפא קפיטל, לבין העסקה הנוכחית, עלה שוויה של חברת המימון הפרטית בכ-50%.

את המניות רוכשת מנורה מקבוצת אמפא של פוגל (יו"ר אמפא קפיטל) ומהמנכ"ל של אמפא קפיטל, רן שלו, שכיום מחזיק בכ-2.5% ממניות החברה. על פי הערכות, כנראה מדובר ב-16% שיימכרו על ידי אמפא ועוד כ-1.5% על ידי שלו, שבמקרה כזה יקבל בתמורה כ-4 מיליון שקל. שלו גם קיבל במסגרת ההסכם החדש אופציה למכור למנורה מבטחים את יתרת החזקותיו, בשיעור של 0.75%, תמורת לפחות 1.7 מיליון שקל, כשתקופת המימוש תהיה למשך שנה החל מינואר 2020.

תעמיד לאמפא מימון בכ-200 מיליון שקל

במקביל, מנורה מבטחים דיווחה כי תעמיד מימון לאמפא קפיטל עד לסוף 2025 בסכום כולל מצטבר של כ-200 מיליון שקל, בדרך של הנפקת כתבי התחייבות נדחים ובדרך של העמדת הלוואות, וזאת לשם הרחבת פעילות החברה.

לדברי פוגל, המוביל את קבוצת אמפא, "המימון של מנורה מבטחים יסייע לממש את אסטרטגיית הצמיחה של אמפא קפיטל וכניסתה לתחומים נוספים, ויאפשר לה להעניק קווי אשראי חדשים בסך 1.6 מיליארד שקל".

מנורה מבטחים רכשה 30% מאמפא קפיטל בפברואר 2016 תמורת 63.5 מיליון שקל, יחד עם אופציה לרכישת 10% נוספים. באותה עת רכשה קבוצת הביטוח שני נתחים מהחברה הפרטית, שעוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים: האחד, 9% מהמניות מקבוצת אמפא, והשני, היתרה, בהקצאת מניות מאמפא קפיטל עצמה.

אמפא קפיטל נוסדה בשנת 1967 כחטיבת מימון חוץ-בנקאי של הבנק לפיתוח התעשייה. מדוחות מנורה מבטחים לשנת 2016 עלה כי הרווח של אמפא קפיטל עמד על כ-24.5 מיליון שקל, והדיבידנד שחילקה כנראה היה סביב רמה של כ-11 מיליון שקל. רכישת הנתחים באמפא קפיטל נעשתה במסגרת מאמץ של מנורה מבטחים להיכנס לתחום האשראי החוץ-בנקאי לחברות קטנות ובינוניות, הכולל גם רכישת 40% מחברת ERN.

בתוך כך, מנורה מבטחים מסרה כי החברה הבת מנורה מבטחים ביטוח, בניהול יהודה בן אסאייג, קבעה כרית ביטחון של 15% מעל ההון הנדרש בהתאם להוראות סולבנסי 2 בתום תקופת ההתאמה (בשנת 2024) כתנאי לחלוקת דיבידנד.