סגירה חיובית בבורסה בת"א; מניית קבוצת דלק עלתה ב-4.2%

לאחר יום תנודתי במיוחד בוול סטריט, המסחר בניו-יורק ננעל אמש בעליות חדות ■ בי-קום ומניות הגז ריכזו עניין בת"א

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ד') בעליות, זאת על רקע התנודתיות העולמית ששוררת בשווקים, אולם נראה כי גם מעבר לים חלה התאוששות. השבוע שעבר צוין כשבוע הגרוע ביותר במסחר בארה"ב מאז היבחרו של דונלד טראמפ לנשיא ארה"ב (ובכלל בשנתיים האחרונות). אתמול נסגר המסחר המקומי בירידות שערים, בדומה לבורסות אירופה ואסיה.

בורסות וול סטריט חוו אמש תנודתיות חריגה, לאחר שבמהלך היום המסחר התנהל במגמה שלילית, אולם ננעל בעליות חדות. ביום המסחר הקודם (ב') ננעל המסחר בירידות שערים חדות, לאחר שבשלב מסוים של המסחר צנח מדד הדאו ג'ונס בכ-6% (הירידה החדה ביותר בהיסטוריה במונחי נקודות). המסחר מתנהל היום במגמה מעורבת.

 

כאמור, המסחר בבורסה בת"א נסגר אתמול - לאחר עיכוב שנבע מנוהל "פתיחה אנגלית" במקרה של ירידות חדות - במגמה שלילית, שאמנם התמתנה לעומת הפתיחה. המפולת בבורסות של ארה"ב ביום המסחר הראשון של השבוע נמשכה גם אתמול מסביב לעולם, עם ירידות של 4%-5% בבורסות אסיה וירידות של 2%-2.3% בבורסות אירופה.

מדדי המניות בוול סטריט צנחו שלשום בשיעורים של 3.8%-4.6%. מדד ת"א 35 פתח אתמול את היום בנפילה של כ-3%, אולם בהמשך התמתנה הירידה עד לכ-1.9% בשעות הצהריים. מדד ת"א 90 רשם במקביל ירידה של כ-1.8%. עם זאת, מרבית מנהלי ההשקעות ופעילי שוק ההון בארץ ובעולם לא מפגינים התרגשות רבה מהירידות בימים האחרונים, ומעריכים כי מדובר בתיקון לאחר תקופה ממושכת של עליות בבורסות. רבים רואים בימים האחרונים את סיומו של "ראלי טראמפ".

הירידות החדות שנרשמות בימים האחרונים בשוקי המניות בעולם, ובעיקר בארה"ב, משפיעות על כלל ציבור המשקיעים והחוסכים בישראל, ו"עלו" לו, באומדן גס, בהפסד של כ-14 מיליארד שקל "על הנייר". זאת, דרך אובדן שווי בתיקי המניות של קופות הגמל לתגמולים, קרנות הפנסיה החדשות וביטוחי המנהלים, שמנוהלים בשוקי ההון, וגם בשווי של קרנות הנאמנות הישראליות על מניות בחו"ל ובשווי של תעודות הסל העוקבות אחר מדדי מניות בחו"ל [להרחבה].

מניית חברת איידיאיי ביטוח  נפלה לאחר הודעת התפטרותו של רביב צולר, מנכ"ל החברה. שעות מספר לאחר הודעת הפרישה, הגיעה הבשורה כי צולר מועמד להיות מנכ"ל כיל 

מניות הגז, בראשן קבוצת דלק , הוסיפו לרכז עניין גם היום בעקבות גילויי הנפט החדשים מול קפריסין, בהיקף 70% ממאגר "תמר". על רקע גל הירידות בבורסות בארץ ובעולם בימים האחרונים בלטה הנפילה של מניית הקבוצה שאתמול רשמה ירידה של כ-3%, והשלימה צניחה של 14% ב-4 ימי מסחר (ו-30% בשנה האחרונה) [לידיעה המלאה]. 

דלק קידוחים יהש  פרסמה הבוקר תזרים מהוון מעודכן ודוח עתודות הגז הטבעי והקונדנסט במאגר תמר. השותפות דיווחה כי בהמשך לדוח העתודות אשר פורסם ביולי 2017 לאור ממצאי קידוח "תמר 8" (עליה של כ-13% בעתודות הגז במאגר), קובע הדוח המעודכן כי היקף העתודות במאגר עומד על כ- 313 BCM וכ-14 מיליון חביות קונדנסט , ולמעשה לא חל שינוי בהיקף העתודות במאגר למעט ההפקה בפועל מאז הדוח הקודם.

בשותפות טוענים כי למרות ירידית מחירי המכירה הצפויים לחברת החשמל אין שינוי משמעותי בשווי המאגר ולכן הם מעריכים את שוויו בכ-11.7 מיליארד דולר, בשיעור היוון של 7.5%.

דיסקונט השקעות בבעלות אדוארדו אלשטיין ממשיכה לנסות להשיג שליטה ביורוקום. בתחילת השבוע דווח כי החברה הגישה הצעה מלאה ומחייבת לרכישת יורוקום, בעלת השליטה בבזק . על-פי המתווה של דסק"ש, ההצעה תקפה למשך 4 חודשים. בשלב הראשון מציעה דסק"ש את רכישת שלושת הנכסים (מידטאון, אנלייט והחברות הפרטיות) בתמורה ל-375 מיליון שקל. כמו כן, עד להשלמת השלב הזה היא מוכנה להעביר עד 10 מיליון שקל לחברות התפעוליות שחלקן סובלות מקשיי נזילות. מתוך הסכום, בשלב הראשון ייפרע לנושים של החברה-האחות, יורוקום נדל"ן (קונסורציום בראשות מזרחי טפחות), חוב של 170 מיליון שקל, והיתרה בסך 80 מיליון שקל תיפרע עד סוף השנה הבאה. מניות הקבוצה ובראשן בי-קום  רשמו אתמול ירידות שערים, והיום מרכזות עניין.

בתוך כך, אתמול פורסם כי קרן אליוט קוראת לכל הדירקטורים בבזק שהיו מעורבים בעסקאות בעלי העניין נשוא חקירות רשות ניירות ערך להתפטר מתפקידם. הקרן, שמחזיקה 4.8% ממניות בזק, הגיבה על התשובה ששלח דוד גרנות בעקבות המכתב ששלחה לו, ובו ביקשה לפעול לאלתר לשינוי המשטר התאגידי בחברה ולמנות דירקטורים בלתי תלויים ומומחים כדירקטורים.

השבוע זימנה קבוצת אלקו  אסיפה, שמטרתה לאשר את מדיניות התגמול החדשה ביחס לתנאי כהונה של האחים זלקינד, זאת לאחר שבחודש שעבר פרסמה הקבוצה כי בהתאם לצוואתו של גרשון זלקינד ז"ל, יקבלו שני בניו, דניאל ומיכאל (מייקי) זלקינד, בחלקים שווים את החזקות האב בחברת ההחזקות - כ-65% מהונה של אלקו, בשווי נוכחי של כ-600 מיליון שקל לכל אחד.

על-פי המדיניות החדשה, שתובא לאישור בעלי המניות ב-13 במארס, תעמוד תקרת השכר החודשי (ברוטו) של כל אחד מהאחים, המכהנים כמנכ"לים משותפים באלקו, על 150 אלף שקל. מדובר בשדרוג מדיניות התגמול הקיימת, בה מדובר בתקרה בגובה של כ-127 אלף שקל בלבד [לקריאה נוספת].

ועד עובדי בנק אגוד  מחדש את העיצומים בבנק על רקע הכוונה למזגו עם בנק מזרחי טפחות . אמש הודיע ועד העובדים בבנק כי יקיים היום שביתת אזהרה בת שעתיים, כך שהעבודה בבנק תחל בשעה 10 בבוקר [להרחבה].

מאות חקלאים ישראלים המחזיקים ברישיון לגידול קנאביס ליצוא, וכן משקיעים בחברות בורסאיות שמעוניינות להיכנס לתחום, התאכזבו השבוי בעקבות החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לעכב את היתר היצוא כדי לבחון את המהלך שוב. מניות החברות טוגדר  ומדיוי  אשר נערכות לפעילות בתחום הקנביס, ירדו שלשום בחדות בעקבות עיכוב ההחלטה על היצוא. מניית טוגדר ירדה 27%, ומניית מדיוי ירדה 11%. אתמול עלתה מניית טוגדר 8.3%, לאחר שהודיעה כי היא תגדל את הקנאביס בגרמניה, במקום בישראל. מדיוי, שלא הודיעה על תכנית חלופית, איבדה אתמול 7.3% מערכה, והן הוסיפו להיות במוקד גם היום [לקריאה נוספת].

מניית הפניקס  ירדה אתמול בחדות, והוסיפה לרכז עניין גם היום. אופקו  בראש הטבלה במדד 35 עם עליות של כ-4%. מזור רובוטיקה  רושמת ירידות של כ-1%, מליסרון  יורדת כ-1%, וגזית גלוב גם היא בטווח השלילי עם ירידות של כ1.5%.

קמהדע  פרסמה היום את הדוחות הכספיים שהיו טובים והמניה מגיבה בהתאם.

הצרות באיביאי בית השק  לא נפסקות ולאחר שבית ההשקעות סבל מעזיבת בכירי חברת הבת פועלים אי.בי.אי, הודיע היום כי מספר מלקוחותיו הפסידו בפעילות שורט על ה-VIX מה שהותיר להם חוב של 12.5 מיליון דולר בחשבון בבית ההשקעות.