כך גרמה המפולת בוול סטריט הפסד של 14 מיליארד ש' בישראל

כמחצית מתיק המניות של אפיקי החיסכון הפנסיוני החדש מושקעת במניות בחו"ל ומושפעת ישירות מהירידות ■ לפני כ-5 שנים החשיפה לאותם אפיקים הייתה כ-25% מהתיק הכולל

שוק בירידות / צילום: שאטרסטוק
שוק בירידות / צילום: שאטרסטוק

הירידות הניכרות שנרשמות בימים האחרונים בשוקי המניות בעולם, ובעיקר בארה"ב, משפיעות על כלל ציבור המשקיעים והחוסכים בישראל, והן "עלו" לו, באומדן גס, בהפסד של כ-14 מיליארד שקל "על הנייר". זאת, דרך אובדן שווי בתיקי המניות של קופות הגמל לתגמולים, קרנות הפנסיה החדשות וביטוחי המנהלים, שמנוהלים בשוקי ההון, וגם בשווי של קרנות הנאמנות הישראליות על מניות בחו"ל ובשווי של תעודות הסל העוקבות אחר מדדי מניות בחו"ל.

מאז תחילת שנות ה-90, בהליך הדרגתי, אך ברור וקבוע, הפך החיסכון הפנסיוני של הציבור בישראל לכזה שמושקע בשוקי ההון ומושפע ישירות ומיידית מהנפילות ומהעליות בשווקים הסחירים. ברבות השנים הפך החיסכון הפנסיוני "החדש" של הציבור ליותר ויותר מוטה לחו"ל, וכיום כשליש מ-815 מיליארד השקלים שמנוהלים באמצעותו, הם בחשיפה לחו"ל ולמט"ח.

יותר מכל, ההשקעה במניות סחירות של חברות ציבוריות זרות ממחישה את הנהירה המוסדית לחו"ל, משורת מניעים מוצדקים ונכונים, ובראשם העובדה ששוק ההון הישראלי קטן מדי לצרכים הפנסיוניים של הציבור בישראל.

חשיפה גבוהה לחו"ל ולמט"ח

כיום כמחצית מתיק המניות של אפיקי החיסכון הפנסיוני החדש מושקעת בחו"ל. על פי נתוני האתרים פנסיה נט, גמל נט וביטוח נט, לגופים המוסדיים של העולם הפנסיוני "החדש" יש חשיפה של כ-32% לחו"ל ולמט"ח, וזאת במונחי דלתא, שמשקפים את החשיפה האפקטיבית שכוללת את ההחזקה בנכס הבסיס וכן אופציות וחוזים עתידיים.

מדובר בחשיפה הגבוהה בכשליש ביחס לחשיפה לחו"ל ולמט"ח שנרשמה בשלושת אפיקי החיסכון הפנסיוני האלה לפני 5 שנים בלבד, ושעמדה אז על סדר גודל של "רק" רבע מהתיק הכולל.

לצד מספרים אלה בחנו גם את החשיפה למניות של שלושת אפיקי החיסכון הפנסיוני "החדש", נכון לסוף 2017, ומצאנו כי בשקלול ההחזקה במניות עצמן ובאופציות עליהן, מדובר בשיעור של כמעט 34%. במונחים שקליים, מדובר בתיק בהיקף אדיר של כ-275 מיליארד שקל, שחשוף ישירות למדדי המניות בישראל ובעולם. על פי הערכות ובדיקות בעבר, החשיפה למניות בחו"ל מהווה כבר כמחצית מתיק המניות הכולל של שלושת אפיקי החיסכון הפנסיוני "החדש" - ושיעור זה נמצא בסימן עלייה.

החשיפה למניות
 החשיפה למניות

לאור העובדה שמדד S&P 500 ירד בכ-9% בימים האחרונים, ובהתחשב בפיחות בשקל שנרשם בימים אלה, אשר קיזז חלק מהירידות בשוקי המניות, הערכנו יחד עם גורמים בשוק כי נרשמה ירידה של כ-7% על הרכיב המנייתי בחו"ל. לאור זאת, אפשר לאמוד בביטחון כי החיסכון הפנסיוני של הציבור בישראל איבד כמה מיליארדי שקלים במונחי שווי נוכחי. על פניו, מדובר בהפסד בסדר גודל של כ-9.6 מיליארד שקל בחיסכון הפנסיוני.

ואולם, הירידות האלה הן "על הנייר" בלבד - מה שאומר שזה הפסד לא ממומש, שיכול להתקזז, ואף להיעלם עם עליות בשוקי המניות. מה גם שהשקעה בשוקי ההון הוכיחה את עצמה כמניבה ערך לחוסכים בישראל לאורך זמן, ולמעשה, אין דרך אחראית אחרת לחסוך לפנסיה ולצפות לתשואות לאורך זמן. זה נכון במיוחד, כשמדובר רק בתיקון בשוק, ולא במפולת של ממש - ועכשיו נראה כי עדיין מוקדם להכריז על שינוי כיוון פרמננטי בשווקים.

על רקע הנפילות בשוקי המניות בעולם שוחחנו היום עם עופר נרגסי, סמנכ"ל בכיר וסגן מנהל חטיבת השקעות בהראל. לדבריו, "השווקים ירדו בימים האחרונים באופן משמעותי יחסית, אבל זה קרה אחרי עליות חדות מאוד שהיו בינואר. העליות היו על רקע של צמיחה בכל העולם והחולשה של הדולר, שתורמות לחברות האמריקאיות ולשווקים המתעוררים, והריביות הנמוכות שדחפו ותמכו בנכסי הסיכון. כל זה גרם לעליות לאורך זמן, כשבימים האחרונים יש סוג של התפכחות מסוימת, כשהטריגר היה נתוני התעסוקה שפורסמו ביום שישי בארה"ב. נתונים אלה היו חזקים משציפו, במיוחד בכל הקשור לעלייה בשכר העבודה, כך שעליית התשואות, שהתחילה עוד קודם, התחזקה והביאה לכך שמשקיעים מעריכים שהריבית בארה"ב תעלה באופן חד מכפי שצפו קודם".

נרגסי הוסיף כי "ממה שנראה כעת, הירידות באות על רקע כלכלה צומחת, אבטלה נמוכה ואינפלציה בשליטה, ולכן זה נראה כמו התאמה של המחירים של נכסי הסיכון לרמות הריביות והתשואות הצפויות, שנראה כי יהיו גבוהות ממה שהיו קודם. בשלב זה, הירידות לא נראות כשינוי מגמה לטווח ארוך".

הוא הדגיש כי "בתיק הפנסיוני יש מגוון נכסים. זה לא רק מניות, יש גם אג"ח ממשלתיות ואג"ח קונצרניות וגם נכסים לא סחירים, שהם הרבה פחות קורלטיביים עם מה שקורה בשוק ההון. אלה הם רכיבים משמעותיים וחשובים, שגם מייצבים את התשואות בתקופות של תנודתיות זמנית רבה בשווקים.

"אף אחד לא אוהב לראות כאלה ירידות על פני כמה ימים, אבל הכלכלות ממשיכות לצמוח וזה נראה כמו אפקט זמני, שאיננו יודעים אם יחלוף בשבוע או בחודש הקרוב, אבל נראה כירידה זמנית", מסכם נרגסי. "אנחנו אחרי שנה פנטסטית, עם תשואות גבוהות במסלולים הכלליים, ומחירי הסיכון הגיעו לרמות מחירים לא נמוכות, ואנו לא מצפים לאותן תשואות לאורך זמן".

זינוק אדיר גם בחיסכון לטווח קצר

לצד העלייה הניכרת בחשיפה לחו"ל ובחשיפה למניות, בדגש על חשיפה למניות בחו"ל, גם באפיקי החיסכון לטווח קצר מורגשת בשנים האחרונות נהירה לחו"ל. על פי נתוני איגוד תעודות הסל באיגוד לשכות המסחר, ועל פי נתוני רשות ני"ע ביחס לקרנות הנאמנות, עולה כי כיום קרנות נאמנות מניות בחו"ל ותעודות הסל שעוקבות אחר מדדי מניות זרים שווים יחד כ-61 מיליארד שקל.

מדובר בסכום אדיר, הגבוה בשיעור של כ-224% ביחס למה שהיה לפני כ-5 שנים בלבד, בתחילת 2013. אז דובר בהיקף שקלי של חשיפה ישירה למניות בחו"ל, דרך קרנות הנאמנות ותעודות הסל הישראליות, של קצת פחות מ-19 מיליארד שקל.

קרנות הנאמנות ותעודות הסל
 קרנות הנאמנות ותעודות הסל