גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עצור! גבול לפניך. אבל תבדוק, ליתר ביטחון

כשהיכולת להשיג את שלך נמצאת במרחק הצבת גבול ■ הטור הפותח בגיליון פברואר של 'ליידי גלובס'

1. מתי הרגשתם בפעם האחרונה שחצו גבול אישי שלכם? שפלשו למקום שבו מפסיק להיות לכם נוח? לי? כמעט לא קורה. חוץ מאשר בכל ישיבת צוות כשאני שומעת מישהי, כנראה את עצמי, עוצרת דיון: 'עד כאן. אנחנו לא מאפשרים את זה, יש גבול'.

יש לי רדאר שמכוון ליירט פלישות כאלה. לא יוצאת לעבודה בלעדיו. שני דברים מטרידים אותי, וולגריות, וכשלא מזהים את הגבולות שלי. ואל תהיו קטנוניים בעניין הסדר.

פעם הייתה חלוקה ברורה: האנשים שעושים את העיתון ואלה מהצד השני של המתרס, המרואיינים. פתאום זה התחיל להתערבב. ההם מהצד השני מגששים את דרכם, מנסים לתפוס בעלות על מה שהיה מחוץ לתחום.

לא נוח לי במקום הזה. אני יודעת שהצד השני בוחן עד כמה הוא יכול לקבל דריסת רגל, משהו שייתן לו שליטה. אבל מי שרוצה שליטה, כדאי שיקנה מודעה. החוזה הלא כתוב בין מראיין למרואיין אומר: אתה מספק חומרים, אני מתווך אותם לקוראים מעמדה עיתונאית. והחוזה הזה אסור שיופר.

2. היום מזדחלת לחיינו מכל עבר תופעה של זליגת גבולות. תקראו לזה היברידיות, שטח הפקר בין אזורי חיץ ברורים, והיא חותרת תחת השיטה שעד לאחרונה עבדה בשבילנו. במערבולת הטכנולוגיות החדשות מתערערים הגבולות - בין המרחב הפרטי והמקצועי, בין תרבות גבוהה לנמוכה, בין האמיתי לווירטואלי. המופע האנרכיסטי הזה בז למה שהכרנו כגבולות - בין מידע לבידור, בין אמת לפיקציה. כשמישהי מפרסמת בפייסבוק שעיתון מסוים הציע לה כתבה כ'אישה פורצת גבולות' תמורת 10,000 שקל, אני מבינה שיש גבול שלגמרי נפרץ. לא שלה.

3. תארו לכם שהיינו מסתובבים עם מסך חיווי על המצח, שמסמן איפה עובר הגבול. איך עוד לא המציאו כזה? אני שומעת צפצופי התרעה מהרדאר שלי כשהצד השני גולש לסטיית תקן לא מכבדת. זה השלב שבו אני עושה משהו שהוא כבר חצי אוטומטי: שוברת סיטואציה.

לפעמים לא צריך לדבר כדי שהגבול יצעק את קיומו. גם לנתק מגע זו דרך להעביר מסר. להפסיק את הדיאלוג, לשים מעצור: עד כאן, סיימנו שידורינו להיום.

לפעמים היכולת שלך להשיג את מה שאתה רוצה נמצאת במרחק הצבת גבול. עד כדי כך פשוט. הצד השני מבין אז בתוך מה הוא יכול להתנהל. וזה עשוי אפילו להסתיים בהערכה. כי הזירה מפסיקה להיות אמורפית.

מודה שאני מקימה ביצורי גבול ממקום הגנתי. רק מנסה לשמור על עצמי. זה נוח להיות אמפתי ומכיל מצבים, לחיות עם גבולות גמישים ונושמים. אבל הכלה מוגזמת יוצרת בעיה. חוסר היכולת להציב גבולות הוא כתב כניעה למשאלת הפיוס וההרמוניה. אפשר לנסח גבול כיכולת להיפרד מהצורך לרצות אחרים. כן, גם אם זה אומר להתעמת חזיתית.

4. היא מנהלת בכירה, אבל לא יודעת להציב גבול. ותמיד יהיה מי שינצל את זה. היא גם לא מצליחה להעיר לעובדים על עבודה לא טובה, כי חשוב לה לא לפגוע. בתמורה היא מקבלת יחס רעיל מבוסים וקולגות, שמרשים לעצמם התעללויות קטנות ומבזות. האנשים האלה שחלשים באמפתיה, לוקים בעיוורון רגשי. הם לא 'רואים' אותה.

הרי מה חייב לקרות כדי שתהיה כימיה טובה בין אנשים? כל אחד מהצדדים צריך להרגיש שהוא נחווה על ידי הצד השני. סנכרון טוב יושב על היכולת להתאים את עצמך לגבולות של האחר. זו לא פחות ממתמטיקה מוחית מופלאה, שבה מערכות עצביות פועלות כמו שעונים, מכוונות שוב ושוב את הקצב שלהן כדי להתאים אותו לאות שנקלט מהצד השני. אבל מה לעשות שלא כולנו מחווטים לקלוט בחדות את האחר.

5. תחשבו על הפרעות נפש. מה בולט שם? היעדר הגבולות בין פנים לחוץ, חוסר יכולת לווסת ולשלוט ברגשות ובדחפים. במה נמדדים כוחות נפש בריאים? הגבולות הם שמאפשרים את היכולת להכיל תסכול, לדחות סיפוקים, להתאפק, לא להתמסר לפיתוי שבאימפולסיביות מכשילה.

יש לי חברה נהדרת שהיא נעדרת גבולות. מאוד טבעי לה להסתובב אצלי בבית, לדחוף יד למגירה, לשלוף תחתונים וללבוש אותם, להיכנס לשירותים בלי לסגור את הדלת. כיף איתה בדרך כלל, אבל קשה לתת לה תפקיד של שומרת סף - היא מתאמצת מדי לרצות את הסביבה. או במילים אחרות: לא יודעת להגיד לא. היא מסוג האנשים שמסוגלים בקלות להיסחף ליחסים הרמטיים עם אחרים, להלחים יחד שטחים שזרים זה לזה. ואחר כך, כמובן, להתנפץ בחבטה מפוארת.

6. יש רגעים בחיים שבהם הגבול נמחק. אתה נשאב ל'שדה מאגי', שבו נמסים הגבולות בינך לאדם שאיתך. אתם מתמזגים לישות אחת מסונכרנת, שמאבדת תחושת זמן ומקום. הקסם הזה הוא, אולי, המקום שבו אתה הכי חי. אני לפחות.

זה פחות יכול לקרות לאנשים שהגבולות שלהם נוקשים מדי. אף פעם לא נוח איתם. קשה לפעפע פנימה. הם מפסידים אותך בסוף, כי תעדיף להתרחק. למה להיות עם מי שמנסה להוריד אותך על הברכיים.

7. בחיים של כולנו נוצר מתח בין שתי מוטיבציות סותרות: מצד אחד אנחנו רוצים לפרוץ גבולות, מצד שני, הוא יושב שם כל הזמן, הצורך הנואש בגבולות כדי לקבל תחושה, גם אם מדומה, של ביטחון ושליטה.

בשני המקרים הרעיון הוא לזהות איפה עובר הקו הדמיוני הזה. הוא הרי לא משורטט על מפת חייך. תצטרך חושים בריאים כדי להחליט עד איפה אפשר למתוח.

בעבודה העיתונאית אני מרגישה לא פעם שיש עוד מקום להגיע, לצלול לרבדים יותר עמוקים, לשאול שאלות שהופכות את הבטן, אבל מראיינים לא תמיד מעזים. לפעמים הם לא רואים שהגבול של מי שעומד לפניהם נמצא עוד רחוק יותר. אז למה לעצור לפני?

8. אגב, זה עובד בשני הכיוונים. כשאני מותחת את החבל יותר מדי, ומהצד השני מעמידים אותי במקום, אני בסדר עם זה. עכשיו אנחנו יודעים איפה אנחנו עומדים.

פחות מדבר אליי הפורמט ההפוך. היה לי פעם חבר שאחרי ויכוח ידע לטרוק את הדלת בזעם. 'וואלה, איזה עמוד שדרה! נתן פה סטייטמנט!', הייתי אומרת לעצמי, 'לא נותן שידרכו עליו, עומד על שלו ולא מוותר'. אבל אז, אחרי חמש דקות, הוא היה דופק בדלת.

vered-r@globes.co.il

עוד כתבות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

טיל איראני ליד ים המלח, ששוגר לעבר ישראל ויורט / צילום: Reuters, ALON BEN MORDECHAI

איראן אוזרת אומץ ולוקחת הימור מסוכן בעימות גלוי מול ישראל

ההתקפה של טהראן על ישראל סימנה שינוי אסטרטגי בעימות בין המדינות ●  מלחמת הצללים הפכה לעימות ישיר, ולא ברור עדיין מה יהיה הצעד הבא ● ברקע, הלחץ על איראן להוכיח כי היא מובילה את 'ציר ההתנגדות' מתגבר

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"