עובדי המדינה דורשים: הצמידו השכר שלנו לשכר הממוצע

הדרישה מנומקת בכך ששכר העובדים נשחק כתוצאה מכך שהוצמד למדד המחירים לצרכן ולא לשכר הממוצע במשק ■ שכר השרים וסגני השרים, שהיה אף הוא צמוד למדד המחירים, הועבר בחודש שעבר להצמדה לשכר הממוצע במשק

ערן יעקב / צילום: תמר מצפי
ערן יעקב / צילום: תמר מצפי

עובדי מדינה בחוזים אישיים דורשים להחיל גם עליהם את העלאת השכר ושינוי שיטת ההצמדה, כפי שנעשה לאחרונה לשרים ולסגני השרים בוועדת הכספים של הכנסת.

ארגון "אחדות" השותף להסתדרות העובדים הלאומית, פנה לאחרונה לממונה על השכר באוצר, ערן יעקב, בדרישה לשנות את מנגנון הצמדת השכר הקבוע בחוזים האישיים של העובדים בשירות המדינה. הדרישה מנומקת בכך ששכר העובדים נשחק כתוצאה מכך שהוצמד למדד המחירים לצרכן ולא לשכר הממוצע במשק. שכר השרים וסגני השרים, שהיה אף הוא צמוד למדד המחירים, הועבר בחודש שעבר להצמדה לשכר הממוצע במשק, ומנכ"ל האוצר, שי באב"ד, יזם מהלך דומה לשינוי הצמדת שכר המנכ"לים במשרדי הממשלה ובכירים נוספים ששכרם צמוד לשכר מנכ"ל. החוק מקנה לממונה על השכר באוצר את הסמכות לקבוע מה תהיה נוסחת ההצמדה בחוזים האישיים, וכיום כמעט 100% מהחוזים מוצמדים למדד המחירים לצרכן.

בשירות המדינה מועסקים לפי נתוני האוצר כ-7,500 עובדים בחוזים אישיים, אך להערכת ארגון אחדות מספרם הכולל גבוה בהרבה. סגן יו"ר ומזכיר אחדות, רם קנדיל, מציין כי העובדים בחוזים אישיים ספגו ב-2013 קיצוץ של אחוז בשכרם, וכן ספגו לאחרונה קיצוץ במכסת השעות הנוספות כחלק מהקיצוצים הרוחביים. לעומת זאת, העובדים בחוזים אישיים אינם זכאים לתוספות השכר שחולקו לעובדי המגזר הציבורי ולעובדי המדינה - שעתידים לקבל בהדרגה תוספת של כמעט 8% לשכרם בשנים הקרובות.

לטענת אחדות, בניגוד לתדמית שנוצרה להם שכרם של מרבית העובדים בשירות המדינה בחוזים אישיים נמוך מהשכר הממוצע וכ-50% מהעובדים מקבלים שכר בסיס לאקדמאים בגובה 6,000 שקל לחודש. "השחיקה שלנו באה לידי ביטוי גם בגלל השכר הנמוך וגם בגלל ההתנהלות החד-צדדית כלפינו. כל מגזר בא ומגדיל את השכר שלו על פי היכולות שלו".