פסגה זמנית

מבט טכני ארוך-טווח על מדד המניות האמריקאי S&P 500

S&P 500 / צילום: שאטרסטוק
S&P 500 / צילום: שאטרסטוק

מפעם לפעם אני נמצא בדילמה קשה: האם לפרסם מאמר דעה בנושא טכני מובהק, או לא. יש האומרים לי שה"טכני הזה" מרתיע רבים, וברגע שרואים גרף מבצבץ מן הכתוב, נכבות כל נורות הסקרנות, ועוברים למשהו הרבה יותר "מעמיק, ונטוע ברציונאל הכלכלי".

לא אכחש ואומר שגישה זו קצת מפתיעה: מדוע לבטל עוד קטגוריה של הסתכלות? האם זה באמת יכול להזיק לדעה מגובשת, על בסיס אותם אלמנטים של מקרו, ומיקרו, כל כך הגיוניים, וסיבתיים, לכאורה? אם זה המצב, אזי אומר לטוענים כך שיסודות ניתוחם רעועים ביותר.

בכל אופן, הפעם מדובר בדעה כזו, טכנית למהדרין, המביטה מגבוה, דהיינו ממבט של הטווח הארוך מאוד, על המצב הנוכחי של שוק המניות האמריקאי. נעשה זאת דרך פריזמת מדד S&P 500, המאגד את 500 החברות הגדולות במשק הכלכלי ההוא, והמהווה מדד לא רע בעיני, לאור העובדה שהוא הנכס הפיננסי הנסחר ביותר בעולם.

והנה המבט הטכני עצמו, דהיינו תנועת מחירו, דרך גרף שבועי מאז התחתית המפורסמת של 2009, כאשר המדד נשק למספר המעורר כל כך הרבה חלחלה:

משה-שלום-סנופי-06-02
 משה-שלום-סנופי-06-02

זהו, למעשה, גרף שאני מתחזק עבורכם לעיתים, וזאת כאשר ישנם אלמנטים חדשים המאירים עיניים לאותה תקופה.

והנה עיקר השינויים שנעשו בו, מאז הצגתו הקודמת:
השמה של ממוצע נע 20 פשוט, על בסיס הממוצע הנע החשוב כל כך של ה-200 יום (באדום). נזכיר כאן שהממוצע הנע 200 מהווה עבור רבים את האופי המגמתי של הנכס: אם המדד מעליו, ייאמר שהמגמה חיובית, ומתחתיו, שלילית. במקרה שלפנינו, הממוצע 20 מהוה אלמנט דומה של הסתכלות מגמתית.
חישוב מרווחי נקודות בין פסגות שונות (בשחור). מאז 2009, יש משהו ב-700-760 כמספר נקודות מדד של מהלך מגמתי. אנא זכרו שסקאלת התצוגה היא לוגריתמית, ולכן המרחק הפיזי נראה קטן יותר בגרף למרות כמות הנקודות הזהה, או הגדול יותר.

מעל שני אלמנטים חדשים אלו, נזכיר גם את:
ציור התקופות המגמתיות העיקריות המסומנות על ידי המספרים הכחולים והקווים או האליפסות הרלוונטיות שלהם,
את סרגל ההשלכה מסוג Fibonacci (בכחול) המציין מקומות "אפשריים" שבו החלק ה-5 של המגמה ייעצר. הרמה של ה-100% הייתה 2853 (בירוק),
רמות התמיכה העיקריות בצהוב כאשר האחרונות עומדת על 1800,
ולבסוף אינדיקאטור של מומנטום, Macd, בחלק התחתון של התצוגה, כאשר בו ניתן לראות כל חלק במגמה בצורה אפילו יותר יפה מאשר במחיר עצמו.

ומה כל זה משדר לנו כעת:
הן על פי ההשלכה, והן על פי כמות הנקודות הצפוי בכל שלב מגמתי, סביבת 2850-2900 אמורה להיות סביבה של פסגה קשה. בה יהיה הגינוי שנראה התחלה של התבססות לקראת מהלך מתקן מסוג זה שראינו ב-2 וב-4.
החריגה מן הגבול העליון של ערכי אינדיקאטור המומנטום (הקו הסגול מעל השיאים של ה-מקדי) מראה כמה הייתה מידת ההתלהבות של המשקיעים בחלק החמישי של המהלך כולו. זהו תמיד סימן מובהק של סכנה גדולה, ומתגברת. בחקר המגמות אנו קוראים לזה "שלב הפיזור" כי שם נהוג שה"גדולים" מפזרים למגיעים אחרונים את הסחורה שהם קנו הרבה קודם.

האם אותה סכנה נמצאת בימים הקרובים ממש? הימים האחרונים של שבוע שעבר ובמיוחד יום שישי מרמזים שכן אבל שימו לב שבכל שלבי התיקון (2-4) ראינו ניסיונות רבים של פריצת השיא לפני התיקון וההגעה לרמות נמוכות.

ומה הם יהיו הסימנים למשהו רצינו מטה? הברור מאליו: חצייה מטה של רמות תמיכה יותר מינוריות, ובמקרה של הגרף הזה שבירה של קו המגמה 5 כאשר הממוצעים הנעים יתהפכו. כל זה מלווה, כמובן, בחזרה מטה של ה-מקדי עם סימן ראשוני של רצינות כאשר תהיה שבירה מטה של הקו התוחם הסגול. זה שהיה התנגדות, ועכשיו נמצא בתפקיד של תמיכה.

*** משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסים. 

■ אני מנתח שווקים פיננסיים, ולא יועץ השקעות מורשה. יובהר ויודגש כי כל האמור בכתבה, בניתוח שווקים זה, או בדוא"ל המוגש כאן, אינו מהווה ייעוץ השקעות, המלצה לפעולה מכל סוג שהוא, ואין בו שום אלמנט הלוקח בחשבון את הנתונים של הקורא, או המשתמש בחומר, ואינו מתחשב בצרכים הייחודיים לו. במידע, בניתוחים, בכל האמור כאן, או בחלקיו, אין, בכל אופן שהוא, חוות דעת, או העדפה, אשר אמורה להביא להשקעה כל שהיא במכשירים, כלים, ניירות ערך, או כל נכס פיננסי או אחר. יובהר ויודגש עוד, כי על הקורא, או המשתמש, לבדוק את המידע המתפרסם כאן, לאמת אותו, ולבחון את מידת התאמתו לצרכיו, להעדפות ההשקעה שלו. כמו כן, אין בחומר הכתוב, או המוצג, כדי להבטיח רווח, או תשואה, מכל סוג שהוא. יובהר, ויודגש עוד, כי במידע הנמסר כאן, עלולות ליפול טעויות, וכי אפשר שיחולו בו שינויים המתחוללים ללא אתראה מוקדמת. אפשר שגם יימצאו סטיות, בשיעור כזה או אחר, בין המתואר, או המצוין, בחומר הכתוב, לבין מצב הנכסים בפועל. יודגש ויובהר עוד, כי קבלת ההחלטה בדבר השקעה מכל סוג שהיא, במידה ונעשתה לאחר קריאת הכתוב בניתוחים המוצגים כאן, או על סמך נתוני שוק המוצגים בכתוב, היא על אחריותו של הקורא, או המשתמש, בלבד.