הפירמידה תרעד

דילמת הדיבידנדים של בזק

בזק / צילום: איל יצהר
בזק / צילום: איל יצהר

סביר להניח שהדירקטורים בבזק מרשים לעצמם היום דברים שלא היו מרשים לעצמם לפני חצי שנה. היום, כשלחלקם ברור כי יוחלפו עם בוא המשקיע החדש, לא אכפת להפגין שרירים ולהראות שהם פועלים אך ורק לטובת החברה.

אם לדירקטורים בבזק שאישרו את עסקאות בעלי העניין, נשוא חקירת הרשות, הייתה טיפת כבוד עצמי, הם היו מתפטרים מיד עם היוודע עוצמת החקירות והמידע שהתגלה. אבל כשדירקטור מרוויח 700 אלף שקל בשנה - הכבוד העצמי כנראה מונח בצד. כל המעורבים יישארו עד הרגע האחרון שבו יוכלו למצוץ את החברה. סביר להניח גם שאלמלא קרן אליוט (והמוסדיים בארץ) שדורשת את החלפת הדירקטורים המעורבים, והסערה שחוללה, הם ימשיכו לחפש כל דרך כדי להישאר בתפקידם עד הרגע האחרון. לפחות למראית עין שישעו את עצמם? שיראו שהם מפנימים את גודל המחדל? כלום.

חשוב להגיד מילה טובה לדוד גרנות, היו"ר הזמני של בזק. גרנות הוא בנקאי בנשמתו וככזה הוא זהיר ומחושב. העובדה שלא הגיע מתחום התקשורת ואינו בקיא בעולמה של בזק, מחייבת אותו לנקוט משנה זהירות. למעשה, גרנות במהות רוצה את מה שרוצים באליוט ומה שרוצים המוסדיים, ומה שדורשת גם העיתונות - את החלפת הדירקטוריון. המחלוקת היא רק על הקצב: גרנות רוצה לעשות את הדברים לאט יותר, בעוד שכל היתר דורשים ממנו לפעול לאלתר. הוא בלשונו הזהירה הבהיר זאת כאשר אמר שהוא צופה שינוי בהרכב הדירקטוריון של בזק באסיפה הכללית הקרובה. זה האנדרסטייטמנט הכי חזק שאפשר היה להוציא ממנו.

לקח לגרנות זמן להבין את הסיטואציה בכללותה, אבל אחרי שחתך את דמי הניהול והקפיא את התשלומים ליורוקום עד לבירור סוגיית החוב של יורוקום, ברור כבר שהוא ואלוביץ' לא משדרים על אותו גל.

וכעת בא עניין הדיבידנד. גרנות מבין שהמשקיעים רואים במדיניות הדיבידנדים יתרון גדול למחזיקים במניית בזק, אבל כשדירקטורים ו-ועד העובדים באים ומבקשים ממנו לחשוב מחדש האם נדרש שינוי במדיניות - הוא מבחינתו מחויב להיענות בחיוב. הוא לא מבטיח שישנה מדיניות, אבל הוא מבטיח לבדוק. בתקופה שבה yes נשחקת קשות בתחרות בשוק הטלוויזיה, בזק בינלאומי נשחקת בגלל שוק השיחות הבינלאומיות, פלאפון בגלל התחרות המטורפת בסלולר, ובזק בגלל השוק הסיטונאי - זה יהיה חסר אחריות מבחינתו לא להיענות לבקשה.

מדיניות חלוקת הדיבידנד של בזק
 מדיניות חלוקת הדיבידנד של בזק

מעל ראשו של גרנות עומדים דברים נוספים. לבזק יש היום חוב של למעלה מ-10 מיליארד שקל. אמנם לא מדובר בחוב חריג בצורה קיצונית לחברה כמו בזק, והיא יכולה לעמוד בפירעונו, אבל מצד שני החוק מחייב שהדירקטוריון יבדוק את היכולת לפרוע את החוב. ומכיוון שיש איומים משמעותיים על העסק, זה מציב את האחריות של הדירקטורים במקום הרבה יותר גבוה.

בנוסף, בזק נסמכת כעת על בזק קווי. אבל אם משרד התקשורת יחליט לעסוק בנושא הרווחיות העודפת של הקבוצה או במחירי הטלפוניה הסיטונאית, בזק עשויה להיות בבעיה.

מצד שני, לא קל לוותר על הדיבידנד - אם יפסיקו לחלק כדיבידנד את מלוא הרווח הנקי, אזי כל הפירמידה למעלה עלולה לרעוד. וזו כבר בעיה למשקיעים.