נפילות חדות בבורסה בת"א; מדד תל אביב 125 ירד ל-1.91%

הירידות החדות בסוף השבוע בוול סטריט הקרינו באופן שלילי על המסחר ■ מניות הארביטראז' הכבדות הגיעו עם פערים שלילים

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בתל-אביב הסתיים היום (א') במגמה שלילית, וזאת בהמשך לרידות החדות שנרשמו בסוף השבוע בניו-יורק.

 

הסיפור הגדול בשווקים הפיננסים הוא הירידות החדות בסוף השבוע בניו-יורק. נתוני המאקרו של הכלכלה האמריקאית, הגדולה בעולם, אמנם היו טובים, אך גררו איתם הערכות כי הפדרל ריזרב יגביר את קצב העלאות הריבית השנה.

בשוק ההון העריכו בסוף השבוע כי הירידות בוול סטריט הן תחילתו של תיקון בשווקים, וזאת לאור העלייה החדה בתשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים. תשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי הגיעו בסוף השבוע לרמה גבוהה של 2.85%, מה שהביא להערכות כי פוטנציאל התיקון בשוק המניות האמריקאי הוא 10%-15%, כשאם התשואות ימשיכו לעלות לאזור ה-3%, שוק המניות יעשה מהלך חד יותר כלפי מטה ויישאר ברמות הנמוכות עוד תקופה לא קצרה.

רונן מנחם מבנק מזרחי העריך הבוקר כי נתוני המאקרו האמריקאיים מגדילים את הסיכוי לכך שריבית ה-Fed תעלה בחודש מארס וכעת יש אפשרות שהריבית האמריקאית תעלה 4 פעמים במהלך השנה הקרובה, בעוד התרחיש הבסיסי עומד על 2-3 העלאות. לכך יש לצרף את האמירה של ה-Fed מאמצע השבוע שעבר, שקצב האינפלציה יגיע ליעד של 2% עוד השנה.

"לא במפתיע, זינקה תשואת הפדיון על אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים בעקבות הנתון והגיעה ל-2.84%; עקום התשואה לפדיון עלה הפעם יותר בחלקו הבינוני-ארוך מאשר בחלקו הקצר, נתון המצביע על הערכת השוק שלדוח התעסוקה החזק תהייה השפעה מתמשכת ומובהקת יותר על תוואי הריבית האמריקאית . בד בבד, תוסף הדולר 0.7% כנגד האירו לאחר הדיווח, אך בהמשך סביר שההשפעה על איגרות החוב היא זו שתהייה מהותית יותר".

מהזווית המקומית, דוח זה והשלכותיו על ריבית ה-Fed לא יקל על בנק ישראל, שנכון להיום מעריך כי הריבית בארץ תעלה, לכל היותר, ל-0.5 אחוז בסוף 2019. תחרות "משיכת החבל" בין הריביות הנמוכות בארץ לבין תשואות הפדיון המאמירות בארה"ב מתחזקת לאחר דוח התעסוקה וסביר שהיא תאתגר את איגרות החוב המקומיות בימים הקרובים.

מניות הארביטראז' הכבדות פתחו פערים שליליים, שמקרינות אף הם באופן שלילי על המסחר. טבע  פתחה הבוקר בפער שלילי של 1.8%, טאואר  בפער שלילי של 5.1% וכעת מובילה את הירידות לצד מזור רובוטיקה  , קנון  בפער שלילי של 2.4%, וכיל  בפער שלילי של כ-2%.

שותפות הגז ריכזו עניין, לאחר שבסוף השבוע דווח על תגלית משמעותית של גז מול חופי קפריסין. על-פי הדיווח, כמות הגז שהתגלתה מול חופי קפריסין שוות ערך לכ-70% מכמות הגז במאגר "תמר".

פרוטרום  ריכזה עניין לאחר שהחברה הודיעה היום כי רכשה 100% ממניות החברה הישראלית I.B.R. - Israeli Biotechnology Research, בתמורה לכ-21 מיליון דולר. העסקה הושלמה במועד החתימה ומומנה במימון בנקאי. מחזור המכירות של IBR ב-2017 הסתכם בכ-7.4 מיליון דולר, עם צמיחה של כ-40% בשנה האחרונה.

ברנד תעשיות דיווחה כי החברה הבת כארמור, העוסקת בייצור כלי רכב ייעודיים, קיבלה הזמנות בהיקף מצטבר של כ-17 מיליון שקל לייצור רכבי כיבוי בשני פרויקטים, 'סער' ו-'אשד'. הזמנות אלו מצטרפות לפרויקטים של כארמור לייצור ואספקת רכבי כיבוי מדצמבר 2017 בהיקף של כ-24.5 מילון שקל.

אינטרנט זהב  דיווחה לבורסה כי היא מתכננת גיוס אג"ח של 250 מיליון שקל.