הושלמה רפורמת המדדים: מיילן יצאה מת"א 35, הפניקס נכנסה

המניות שהצטרפו למדד ת"א 125 בעדכון הנוכחי הן אדגר, אנלייט אנרגיה וישראל קנדה ■ בין היוצאות ממנו: ביטוח ישיר, דסק"ש ואירונאוטיקס

איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון
איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון

כשנה לאחר כניסתה לתוקף של רפורמת המדדים של הבורסה, בעת סיום המסחר היום היא הושלמה במלואה, עם עדכון הרכבי המדדים. בעקבות עדכון המדדים, המסחר בשלב הנעילה היה ארוך מהרגיל וריכז מחזורי מסחר גדולים מהרגיל, בהיקף מוערך של כמה מיליארדי שקלים בודדים.

שני השינויים הבולטים מבחינת הרכב המדדים הם יציאתן של שמונה מניות ממדד ת"א 90, שכלל מתחילת הרפורמה ועד כה 98 מניות, וממדד ת"א 125 שכלל בשנה האחרונה 133 מניות.

עוד מציינים בבורסה כי העדכונים האחרונים כוללים גם את העלאת שיעור החזקות הציבור במדדי הדגל (ת"א 35, ת"א 90 ו-SME 60) מ-30% ל-35%, וכן הפחתת משקל מניות הפארמה במדד ת"א 35 ל-17% בלבד, במקום 24% לפני כשנה, וזאת לאחר יציאתה של מיילן מהמדד (ובימים הקרובים מהמסחר המקומי בכלל).

בבחינת הרכב מדד הדגל של הבורסה, במסגרת העדכון האחרון, מלבד יציאתה של מיילן יצאה מת"א 35 גם מניית חברת הנדל"ן המניב ביג, ומי שתפסו את מקומן הן מניית חברת הביטוח הפניקס, הנסחרת בתקופה זו ברמות שיא שלה, וכן מניית מזור רובוטיקה.

בין המניות הבולטות שיצאו ממדד ת"א 125 נמנות ביטוח ישיר, דיסקונט השקעות, אירונאוטיקס ועוד, ומנגד שלוש המניות החדשות שנכנסו למדד הן אדגר, אנלייט אנרגיה וישראל קנדה.

320 מניות - כולן עם זיקה לישראל

בבורסה ציינו גם כי בסיומה של הרפורמה, יותר מ-320 מניות נכללות בכל המדדים, כשלמעט מניה אחת (נבידאה) - כל המניות הן בעלות זיקה מהותית לישראל.

עוד עם השלמת הרפורמה הושק מדד חדש - ת"א סקטור-באלאנס, הכולל 100 מניות, שלפי הבורסה "נבנה לפי קריטריונים מחמירים של פיזור ענפי ותקרת משקל נמוכה למניה (2%), וזאת במטרה לייצג באופן מאוזן את ענפי הכלכלה השונים של החברות הנסחרות בבורסה".

לפי הבורסה, מטרת המדד הוא לשקף את כל הענפים המרכזיים הנסחרים בה ובהתאם לצרכי השוק, והוא נבנה על בסיס המניות הנכללות במדדי ת"א 125 ומדד SME 60, כך שהוא צפוי לשלב מהמניות הגדולות ביותר ועד הקטנות יותר.

החזקות הציבור גדלו בכ-27 מיליארד

עיקרי הרפורמה, שאותה התחילה הבורסה לקדם בשנת 2015, כוללים את הגדלת מספר המניות במדדים, שהושקו תחת שם חדש (כך לדוגמה, מדד הדגל של הבורסה - ת"א 25 הפך למדד ת"א 35), והשקת מדדים חדשים.

כמו כן, כללה הרפורמה הפחתת המשקל המקסימלי של מניות מסך חלקן במדד, הגדלת שיעור החזקות הציבור בחברות הנכללות במדדים, שינוי תנאי הסף הנדרשים להיכלל במדדים השונים ועוד.

בבורסה התייחסו היום ליעדי הרפורמה ולתוצאות בפועל וציינו בין היתר כי מחודש אוגוסט 2015 גדל שווי החזקות הציבור בכ-27 מיליארד שקל, במניות של כ-250 חברות, וזאת כשרבות מהחברות הגדילו את חלק הציבור כדי להיערך לרפורמה, וכן כי כ-100 מניות בשווי שוק של כ-40 מיליארד שקל נכנסו למדדים.

עוד ציינו כי "המדדים כיום מפוזרים יותר וחסונים יותר, וכן חשיפת הסיכונים של מוצרי המדדים פחתה באופן משמעותי".

עיקרי השלב האחרון ברפורמת המדדים של הבורסה:

■ התאמת מספר המניות הנסחרות במדדי ת"א 90 ות"א 125

■ הגדלת שיעור החזקות הציבור מ-30% ל-35% במדדים המובילים

■ הפחתת משקל מניות הפארמה במדד ת"א 35 מ-24% ל-17%

■ הכללת יותר מ-320 מניות במדדי הבורסה השונים, כולן (למעט אחת) בעלות זיקה מהותית לישראל