זכות השביתה? זכות הסחיטה!

סחיטת השביתה היא השימוש לרעה בכוח המאורגן רק כדי להיטיב עם "אנשינו"

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

"זכות השביתה היא זכות הקיום של ההסתדרות". אתמול, ד', יצאה האמת הצרופה על פי יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן: בלי שביתה אין הסתדרות. אין לחבורות הגדולות של אנשיו, מינוייו, מקורביו, ידידיו והפוליטיקאים האוכלים מידיו מאומה ללא נשק יום הדין.

זכות השביתה היא זכותם של עובדים להתאחד, להתאגד, להשתמש בכוחם המשותף, להתקומם ולמרוד כדי להבטיח את שכרם, עבודתם, מעמדם.

סחיטת השביתה היא השימוש לרעה בכוח המאורגן רק כדי להיטיב עם "אנשינו", גם אם על הדרך מקשים על חיי הציבור, הגדול פי כמה וכמה ממספר החברים המחוברים, וכופים עליו בכוח לממן מכספו הטבות מופלגות גם למי שכלל לא ראויים להן.

הנה מקבץ הכוח השבועי:

1. יו"ר ההסתדרות ממשיך להכריז שלא יאשר את הרפורמה בחברת החשמל אם ראש הממשלה ימשיך להתנגד להסרת העתירה שהוגשה לבג"ץ ועניינה ריסון ומיתון כלי הסחיטה של עובדי המונופולים הגדולים בכל פעם שממשלה מבקשת לבצע שינוי מבני לטובת הציבור הרחב. גם בנימין נתניהו וגם משה כחלון, כמו אבי ניסנקורן, חברת החשמל, ועדיה ומנהליה (וגם כמה פוליטיקאים ופקידים בכירים עם כוונות זרות) יודעים שרפורמה היא לטובת החברה ועובדיה, והם לוחצים לבצע אותה. גם האחרונים יודעים שחלקו של החשמל הפרטי עולה, ששינוי מבני במשק החשמל אפשר לבצע בלעדיהם, בלי שהציבור יצטרך לממן מכיסו את התחייבות המיליארדים הרבים מאוד לאורך שנים רבות מאוד. ניסנקורן, עם הגב לקיר, מגלה סימני חוזק, ונשאר רק לראות עד כמה עמידים כחלון ונתניהו, זה שלא מפסיק לספר על האיש השדוף, הציבור, שסוחב על גבו את השמן הגדול והכבד, ה"שירות" הציבורי.

2. מרחב ירושלים בהסתדרות הורה השבוע לוועדי העובדים באנרגיה, מכס, עבודה ותחבורה לא לעבור לבניין הממשלה החדש שנבנה עבורם בירושלים. התירוץ: המדינה אינה מספקת להם חניה צמודה חינם, היא מוכנה להתחייב "רק" לחניה חינם במרחק מה, הסעה מאורגנת מהחניה עד פתח הבניין ותוספת שכר שמבטאת את דקות הנסיעה. האמת, העובדים, ההסתדרות ואיגוד עובדי המדינה יואילו לא להשבית רק אם כל העובדים במשרדים הללו יקבלו תמורת המעבר לבניין הממשלה החדש גם מענק הסתגלות, גם תוספת תשלום חודשי קבוע על העדר חניה, גם תוספת קבועה של שעה נוספת ביום וגם העלאה בדרגה. למה? כי אפשר.

3. עובדים בתאגיד השידור קיבלו השבוע מכתבים שכותרתם "הצעדים הארגוניים יוצאים לדרך". בימים הבאים הם ייקראו ל"אסיפות עובדים", המילה המאורגנת לכמה שעות של הפסקת עבודה בלי לקרוא לזה שביתה. בשלב הבא יוחרפו העיצומים וההשבתות בתאגיד שבהרצה. געגועים לרשות השידור?

4. מאז קיץ 2015 בונים חברה ממשלתית חדשה לשם ייעול, ריכוז, חיסכון, ניהול יבוא ויצוא תוך הבטחת כלל האינטרסים של המדינה הנובעים מהמיליארדים הרבים מאוד המסתובבים בכל שנה בענייני הרכש הביטחוני בין עובדי מערכת הביטחון והתעשיות הביטחוניות בארץ ובחו"ל. החברה הוקמה כמענה לאי-סדרים ואי-הקפדה על כספי הציבור שנמצאו בדוחות מבקר המדינה - וזה קרה הרבה לפני שהתפוצצה "פרשת הצוללות", שחושפת מערכים חשודים ביותר, לכאורה, בהתנהלות גורמי ביטחון, צבאיים כאזרחיים. למרות זאת, ואף שהדבר לא בא על חשבון אף אחד מעובדי המשרד - ועד העובדים וההסתדרות מקשים על ההקמה והפעילות של החברה. השר אביגדור ליברמן הורה להידבר עם הוועד.

5. אל על, ארקיע וישראייר עלולות לבטל הקיץ 500 טיסות בשל מחסור בכ-200 עובדי ביטחון ביעדי טיסות. משרד החוץ הוא שאמור לטפל בהיתרי העבודה שלהם. אבל עובדיו, כחלק מעובדי המדינה שההסתדרות נלחמת על "זכות השביתה" שלהם, הרי אף פעם לא מרוצים ותמיד דורשים עוד, מתמהמהים. אז מה אם מדובר בעבודה של אלפי עובדי תעופה ותיירות?

זה לוקח אותנו שבועות אחדים לאחור, לתחילת ינואר השנה, לדברים של השופטת תמר בר אשר צבן, מהמחוזי בירושלים, שדנה בכתב אישום על עבירות גניבה של סגן חשב לשעבר במשרד החוץ. הנה ההתרשמות של השופטת לאחר שנחשפה למעללי 7 מיליון השקלים מתקציב המדינה שנועדו לחגיגות הנופשונים והחופשות של עובדי המשרד: "ריבונו של עולם, זה לא הכסף שלהם. משרד החוץ סופר-נדיבים על חשבון כולנו - דרך תקציב המדינה. הרושם שלי הוא בלגן. כל אחד עשה מה שהוא רצה. איך נקרא לזה, חגיגה לא הגיונית בכל נושא הסדרת החופשות. זה לא ייאמן מה שהלך שם. הכול פרוץ והכול אפשרי וכל אחד יכול לקחת כמה בני משפחה שיש לו ללא הגבלה".

6. סקירה כלכלית, השבוע, של הכלכלן הראשי באוצר: "השכר הממוצע מרפואה ציבורית ופרטית גם יחד לרופא המועסק בבתי החולים הממשלתיים, בעל ותק של לפחות 10 שנים, עמד ב-2016 על 790,000 שקל, ברוטו שנתי. מזה 29% שכר הנובע מרפואה פרטית... בעשור האחרון נרשמה עלייה ריאלית של 76% בשכר הממוצע של רופאי בתי החולים הממשלתיים. מזה עלייה של 84% בשכר שמקורו ברפואה הציבורית ועלייה של 59% בשכר הנובע מרפואה פרטית". מיותר לציין, אבל גם רופאי המדינה, בבתי החולים הממשלתיים, מאורגנים בהסתדרות.

כמה שנים זה עוד יימשך כך?

stella-k@globes.co.il