באפט, דיימון ובזוס מכירים שנים והחליטו לעשות משהו טוב

השלושה הכריזו על הקמת חברה שתספק שירותי בריאות מוזלים לעובדיהן ■ עם זאת, התוכניות עדיין ראשוניות, והקונספט לא גובש במלואו

וורן באפט נהנה משלגון קר / צילום: Rick Wilking, רויטרס
וורן באפט נהנה משלגון קר / צילום: Rick Wilking, רויטרס

אמזון, ברקשייר התאוויי וג'יי.פי מורגן צ'ייס טלטלו את חברות שירותי הבריאות השבוע כאשר הכריזו על תוכנית להקים חברה שתצמצם את עלויות הבריאות של עובדיהן. המהלך מעורר בהלה מהלחץ התחרותי הפוטנציאלי.

שלוש החברות אמרו כי המיזם יהיה ללא כוונת רווח, וכי הוא יפתח פתרונות טכנולוגיים לאספקת שירותי בריאות באיכות גבוהה למאות אלפי עובדים בארה"ב.

"העלויות התופחות של שירותי הבריאות משפיעות על הכלכלה האמריקאית כמו שתולעי מעיים משפיעות על גוף האדם", נאמר בהודעה שפרסם יו"ר ומנכ"ל ברקשייר, וורן באפט. לדבריו, שלוש החברות מאמינות כי "הצבת המשאבים הקולקטיביים שלנו מאחורי הכישרונות הטובים ביותר במדינה תוכל במרוצת הזמן לבלום את הגידול בעלויות הבריאות, ובמקביל לשפר את שביעות רצון המטופלים ואת תוצאות הטיפול".

התוכניות עדיין נמצאת בשלב הגיבוש, ועדיין לא הוחלט דבר מעבר להקמת חברה ולקידום הנושא, לדברי מקורות יודעי דבר.

למרות הפרטים המועטים על התוכנית, עורר האיום הפוטנציאלי הגלום בה חרדה בקרב משקיעים, והפיל אתמול (ג') את מניותיהן של חברות ביטוח וחברות שירותי בריאות. בעבר כבר עוררה אמזון חששות בתעשיית שירותי הבריאות כשחשפה את שאיפותיה, ששיחקו אשתקד תפקיד בהצעת הרכש בסך 69 מיליארד דולר של רשת בתי המרקחת CVS עבור ענקית הביטוח Aetna.

אמזון שוקלת כניסה לתעשיית שירותי הרוקחות, ואף הוסיפה אופציות הספקת שירותי בריאות לשוק ה-B2B שלה.

בריאות
 בריאות

סך עובדיהן של אמזון, ברקשייר וג'יי.פי מורגן עולה על מיליון, למרות שלא כולם נמצאים בארה"ב. היוזמה "אינה מוגדרת, אך משאביהן של שלוש החברות עצומים", לדברי האנליסט מתיו בורש מ-BMO Capital markets.

באפט, מנכ"ל ג'יי.פי מורגן ג'יימי דיימון וג'ף בזוס, העומד בראש אמזון, מכירים זה את זה כבר שנים, והם דנו ברעיון זה גם באופן רשמי וגם באופן לא רשמי, לדברי מקורות יודעי דבר. התוכנית התגבשה בחודשים האחרונים תחת שם הצופן "פרויקט לינקולן", על פי מסמך מדצמבר שהגיע לידי ה"וול סטריט ג'ורנל".

השלושה החליטו לפרסם בפומבי את תוכניתם עוד לפני שהקונספט גובש במלואו, לדברי מקורות יודעי דבר, וזאת כדי למשוך רעיונות חדשים ומומחים.

לחברה החדשה ימונה מנכ"ל עד סוף השנה הנוכחית, על פי המסמך מדצמבר. אחת המטרות היא ליצור מחסן נתוני שירותי בריאות. שלוש החברות מקוות שפרויקט שירותי הבריאות בכללותו יוכל לחסוך להם מאות מיליוני דולרים לפחות, וכי אם יצליח הפרויקט, הוא עשוי להפוך למודל גם לחברות אחרות, לדברי המקור.

בטווח הארוך, כך על פי המסמך שהגיע לידי ה"ג'ורנל", יפתח המיזם החדש סוגים חדשים של הסכמים עם ספקיות שירותי בריאות, כגון תשלום אחיד בגין טיפול רפואי, ושימוש בטכנולוגיה לאספקת מעקב וטיפול רפואי מחוץ למסגרות מסורתיות כגון בתי חולים. החברה החדשה תמריץ ככל הנראה את ספקיות שירותי הבריאות להשתמש בכלים רפואיים דיגיטליים שיאפשרו להן לשתף נתונים עם ספקיות אחרות ועם מטופלים.

אתמול (ג') שלחו אמזון וג'יי.פי מורגן אימיילים לעובדים שבהם נאמר כי דבר לא ישתנה בהטבות שירותי הבריאות שלהם באופן מיידי. כך עולה ממזכרים פנימיים שהגיעו לידי ה"ג'ורנל".

העלויות המאמירות של שירותי הבריאות יוצרות נטל גובר על המשלמים, כולל המעסיקים, שהם מקור הכיסוי הביטוחי הגדול ביותר לאמריקאים. סך הוצאות שירותי הבריאות בארה"ב הגיע ל-3.3 טריליון דולר ב-2016, או 10,348 דולר לאדם. זה מהווה 17.9% מהתמ"ג, לעומת 17.7% ב-2015.

גם מעסיקים אחרים חברו יחדיו כדי לשנות את שירותי הבריאות. הדוגמה הבולטת ביותר היא 40 המעסיקים הגדולים שהקימו את "הברית לשינוי שירותי הבריאות" (Health Transformation Alliance). המעסיקים נוהגים להתלונן על הגידול המתמיד בעלוות שירותי הבריאות, וכן על הגידול במספר הטיפולים הבזבזניים שאינם תמיד הכרחיים, ועל עליית מחיריהם של סוגי טיפולים מסוימים ושל תרופות מרשם. העלות השנתית למעסיק של תוכנית שירותי בריאות למשפחה הגיעה אשתקד ל-18,764 דולר, על בסיס סקר שנתי של מעסיקים שערך הארגון שלא למטרת רווחKaiser Family Foundation.

מכיוון שמערכת שירותי הבריאות של ארה"ב מתאפיינת בפיצול רב, מקשה הדבר אפילו על החברות הגדולות ביותר לבצע שינוי בקנה מידה רחב. לעתים קרובות יש לחברות אלה קבוצות גדולות של עובדים במספר קטן של שוקי שירותי בריאות, והדבר מגביל את יכולתן של החברות להמריץ את הספקיות המקומיות לשנות את דרכיהן.

"שירותי הבריאות כל כך מקומיים", אמר קרייג דולזל, סגל נשיא בכיר ב-Aon. "פתרון בעיית שירותי הבריאות באמריקה פירושו פתרון בעיית שירותי הבריאות בדאלאס, ובפיניקס, ובניו יורק... זה אתגר גדול לשנות בעלי עניין מבוססים ומערכות שכבר קיימות".

"אפקט אמזון" שוב זרע פאניקה

אמזון שוב מעוררת אימה בתעשיית שירותי הבריאות. ההודעה של ענקית הקמעונאות על הקמת חברת שירותי בריאות מוזלים מאות אלפי עובדים בארה"ב יחד עם ג'יי. פי מורגן וברקשייר האתאווי ריסקה את מניותיהן של חברות רבות. ב-12 החודשים האחרונים רשמו מניותיהן של חברות שירותי הבריאות עליות חדות, ולפני הקריסה אתמול זינק מדד מגזר שירותי הבריאות של S&P זינק ב-32%, וניצב במקום השני לאחר מגזר הטכנולוגיה.

די ברמז שאמזון עשויה להיכנס לשוק חדש כדי שהמשקיעים יגיבו בפאניקה. באוקטובר צללו מניותיהן של יצרניות התרופות בתגובה לדיווח שאמזון קיבלה את אישורן של תריסר מדינות לפחות לפעול כמפיצת תרופות סיטונית.

חברות אחרות שנפגעו מהחשש מפני הדומיננטיות של אמזון כוללות את שוק עבודות היד ופריטי האספנות Etsy, שמנייתה צנחה באוקטובר לאחר שאמזון חשפה את חנותה החדשה למתנות בעבודת יד. ביולי איבדה מניית בסט ביי יותר מ-6% מערכה בעקבות דיווח שאמזון משיקה שירות שיתחרה בשירות Geek Squad של בסט ביי.

כניסתה של אמזון לשוק מוצרי המכולת אשתקד באמצעות רכישת Whole Foods Market הפיל את מניותיהן של רשתות הסופרמרקטים וקמעונאיות המזון.

אמנם רבות ממכירות המניות שנבעו מהאימה שמטילה אמזון על המשקיעים היו קצרות, אך עם זאת הקמעונאיות הפיזיות למדו שאמזון כבר הוכיחה את יכולתה לעצב מחדש תעשיות שלמות - לעתים קרובות לרוע מזלן של השחקניות המסורתיות.